"La fermesa d'un somriure" Sebastià Serra, en la memòria
 
EL PEU, FITER; LA MIRADA, ATREVIDA
veure totes

Palma
Mallorca
Menorca
Eivissa
Grup parlamentari
Consell de Mallorca


 

El PSM opina. 22/02/2002

La involució autonòmica (II)

Deia en un article anterior que el llibre del professor Bartomeu Colom (Veinticinco años de autonomía balear) és un text excel·lent que caldria que fos consultat per tothom que tengui sanes inquietuds polítiques (qualcú n'hi deu haver) i per més d'un opiniatra. Però constitueix també un magnífic pretext per referir-me de bell nou a una constatable involució autonòmica, llegida ara en clau interna —de «Països Balears» endins—, que ens permeti saber millor què volem i a on hem arribat per ara. Vegem-ho, idò.

Partim, en clau tècnico-jurídica, del concepte d'autonomia, que significa capacitat d'autodeterminació i que, aplicat a un ens públic, es centraria en la possibilitat de decidir sense traves en un marc determinat. Aquesta autonomia implica una determinació d'objectius lliure i pròpia per part de qui la posseeix i la possibilitat d'assolir aquests objectius, independentment que aquests puguin divergir de les orientacions polítiques d'altres ens, per exemple d'un mateix Estat. Ni l'autonomia és reduïble a una mera capacitat normativa (cal veure, sens dubte, també les capacitats administratives i les capacitats financeres), ni es predica únicament de les «Comunitats Autònomes», sinó que també la tenen o la poden tenir altres ens territorials, com els municipis i els Consells Insulars a les nostres Illes.

De l'anàlisi d'aquesta concepció de partida i sense necessitat de sortir-se en cap moment del marc constitucional, el fil de pensament que traça B. Colom parteix de les primeres inquietuds de l'autor (L'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears. Discussió i proposta d'un model d'organització político-administratiu, 1978; Què és autonomia?, 1980; La preautonomía de las Islas Baleares y el futuro de los órganos provinciales en las comunidades autónomas uniprovinciales, 1982; Los principios de la ley de Normalización Lingüística en las islas Baleares, 1987) per entrar, uns anys més tard, als raonaments sobre els temes que han aixecat més polseguera en la construcció de l'edifici institucional de la nostra autonomia. És el cas d'articles, apareguts en revistes o textos col·lectius d'especialitat jurídica, com La posición de los consejos insulares en el Estatuto de Autonomía para las Islas Baleares (1988); El marco general de las competencias económicas en el Estatuto de Autonomía (1990); Comunidades autónomas uniprovinciales (1991); el magnífic treball divulgatiu sobre Les institucions públiques a les illes Balears (1977-1998), que va publicar a Documenta balear (1998); Obras públicas (1990); Los acuerdos autonómicos: ¿suficientes para las Baleares?(1992); El modelo lingüístico educativo en las islas Baleares en la enseñanza no universitaria (1998), etc. Els materials recollits en el volum organitzen els seus capítols en quatre Títols (I. Qüestions Generals; II Organització; III Competències; IV Llengua i cultura). Així doncs, la majoria dels estudis jurídics que s'hi reuneixen ja havien estat publicats en altres indrets i alguns ja els coneixíem. Ara, podem observar com, servits amb un llenguatge d'una lògica impecable, emanen d'un pensament rigorós, coherent i fonamentat en argumentacions prou sòlides, les quals s'han anat produint al llarg de vint-i-cinc anys en un procés que, diguin el que diguin els jerifalts que comanden des de Madrid, no pot donar-se per tancat ni fer-s'hi prop.

El lector trobarà en el conjunt d'aquestes pàgines un denominador comú, que l'autor, des de bon començament, estableix en la preocupació per la igualtat. La de la nostra Comunitat Autònoma amb les altres pel que fa a competències, als Decrets de Traspàs, al finançament, a la prestació de serveis públics essencials, com la sanitat, l'educació o les carreteres. Així com la igualtat dels ciutadans i per això de les posicions culturals fonamentals, dels seus drets lingüístics…(p.15).

Tanmateix, hi ha dos treballs que mereixen, per al meu propòsit, una referència destacada. Els que titula Líneas de evolución en la organización de los Consejos Insulares (únic inèdit), que fou escrit durant el debat de la llei 8/2000 de Consells Insulars i que en addenda ha tingut temps de referenciar l'Aute del TC de 22 de maig de 2001 pel qual aixecava la suspensió de la vigència dels article que havien estat impugnats, i Pluralismo político: la composición de la Comisión Insular de Urbanismo de Mallorca (tot comentant la sentència del TSJ de Balears de 13 de juliol de 1991). En aquest últim, vaig veure confirmada una intuïció que em rodava pel cap en aquells mesos darrers de la meva dedicació a la política activa (em vaig retirar el setembre de 1992). Després de l'entrada en vigor de la llei 9/1990, d'atribució de competències als Consells Insulars en matèria d'urbanisme i habitabilitat, els Consells van procedir a reestructurar les Comissions Insulars d'Urbanisme respectives. Atès el gruix de les competències transferides, i per principi, l'Entesa de l'Esquerra de Menorca, que jo representava, va ser irreductible en la defensa d'un model de composició plural per a la Comissió i vam aconseguir l'acord amb el grup socialista, que aleshores governava en minoria, a favor d'una proposta àmpliament participativa i consensuada. No succeïa així, en canvi, a Eivissa i a Mallorca, on governava el PP, on des de la seva majoria al Plenari, es formà una CIU monocolor i, a més, es va resoldre entregar a aquesta Comissió la totalitat de les importants competències transferides (aprovació de planejaments, declaració d'interès general, etc.), burlant un dels principis de la democràcia local, ço és que les decisions transcendentals han d'adoptar-se a les sessions plenàries de les Corporacions. Llavors, l'argumentació del professor Colom era una sòlida força racional a favor d'una democràcia qualitativament millor. Escric això a desgrat de la sentència del TSJ de les Balears i dels autes del TC, que d'alguna manera venien a dir que allò fet pels Consells on els conservadors governaven no era contrari a dret. I tanmateix, quedava palesament clar que era possible actuar d'una altra manera, i així es va fer, crec que per sort, més endavant.

Respecte a l'esmentada llei dels Consells Insulars, en la seva actual redacció, l'anàlisi jurídica de B. Colom em sembla veure que avança una tesi similar. La doble naturalesa jurídica dels Consells Insulars (en la seva vessant d'administració local i d'institucions de la C.A.) hauria permès una construcció diferent per als Consells, que ara, segons Colom, es queden a meitat camí entre el model corporatiu i el parlamentari-burocràtic (p.223), la qual cosa afecta la manca de claredat. Més enllà de la constitucionalitat o no del model que preveu per als Consells Insulars uns executius gestionats per consellers no electes (amb el resultat d'una Corporació en què és possible que els seus membres electes la controlin però no l'administrin), Comissions de Govern que obliguin a fer del Plenari una mena de Parlament…; més enllà també d'altres aspectes políticament més discutibles (la separació de càrrecs, l'efecte imitació que per a Menorca i Eivissa pot tenir el model mallorquí), no tenc cap dubte que el model alternatiu de B. Colom resulta jurídicament possible. Extreu de la legislació bàsica (CE, EAIB, LRBRL) el màxim de potencialitats per a l'autonomia de les illes (de cadascuna per separat i amb voluntat de país), però malda d'evitar els perills de crear una administració més burocràtica i jerarquitzada i molt manco transparent en els controls ciutadans.

En el fons, hom té la impressió que el model actual, tant si és que el TC hi esmena algunes coses com si el beneeix del tot, respon a una situació política molt conjuntural, com un mos esmussant de fruita verda, la d'un pacte on mai tan pocs havien pesat tant.

No puc acabar sense recomanar que no vos deixeu la lectura de la Presentació del llibre: allà el professor universitari, lleixant a part l'estil dels imposats en lleis, s'expressa com a ciutadà, que, a cop de ser conscient del país en què viu, explica unes quantes coses més, que també s'ho valen.





      

 

 




PSM Entesa Nacionalista - Avís legal                  Desenvolupat per: