"La fermesa d'un somriure" Sebastià Serra, en la memòria
 
EL PEU, FITER; LA MIRADA, ATREVIDA
veure totes

Palma
Mallorca
Menorca
Eivissa
Grup parlamentari
Consell de Mallorca


 

El PSM opina. 20/04/2002

Sorpreses

No sé fins a quin punt som indulgents amb nosaltres mateixos, amb els nostres vicis, les nostres poquedats i misèries i, en canvi, som rectíssims fiscals a l'hora de mesurar la busca dins l'ull aliè. Dic tot això perquè ara la gent, com a mínim la de per aquí, se sorprèn de la religiositat musulmana, de la litúrgia que fan servir i, fàcilment i sense contemplacions, ho anomena fanatisme. No voldria que ningú pensàs que tenc inclinacions talibanesques en cap dels sentits amb què la paraula aquesta ha estat frivolitzada, ni tampoc que sent nostàlgia d'un temps que més envant mostraré a través d'exemples. Però em sobta que ara la gent, la d'aquí, se sorprengui de la religiositat dels musulmans i un mitjà de comunicació publicàs com a destacat d'una notícia que el detingut a Sant Joan Despí, el tal Brahim, va viure al passeig marítim i tenia un habitació amb direcció a la Meca per resar. Si ho va publicar fou perquè entenia que allò podia sintonitzar amb la curiositat/morbositat dels lectors. Com si aquí no n'hi hagués hagut mai, de religiositat! O de religiositat amb dedicació exclusiva!

Sembla que hem perdut la memòria històrica i ningú no es recorda, dels nostres petits imams, rectorets o vicaris de poble, vermellencs de galtes, que al seu pas es desfeien amb capades, besades a l'anell i altres mètodes d'adoració diürna. El mateix demiürg que t'estenia un certificat d'haver–te confessat, requisit fonamental —com ara una còpia de la declaració de la renda— per poder–te menjar les panades amb tranquil·litat i entrar descansat al regne del cel. Ningú no se'n recorda ja de les preceptives avemaries abans d'anar a dormir, o sona a serial americà el rés a la taula, quan abans era un ritual que es donava a totes les cases. O els rosaris, passats amb contricció, la tele apagada, la ràdio també, tots els santíssims dies de la llarguíssima quaresma. Ni de les filles de Maria i altres puritanes que exercien d'acusació particular quan descobrien que un bergantell i una bergantella sentien la tibada dels cossos frec a frec. O també de privar–nos d'anar al cinema el divendres sant per part d'una generació, viva encara, que ara balla i balla i torna a ballar als clubs de la tercera edat i no mira si és divendres o si és sant, la qüestió és ballar no fos cosa el metge, per manca d'exercici, els trobàs una gota més de colesterol. De confessors que et demanaven, com una obsessió si t'havies tocat o no i no en parlem si t'havies tocat i tacat. Ningú no es recorda d'això. És clar que algú pot pensar que això suposa un endarreriment cultural i de mentalitat respecte als patrons que guia occident. És legítim de pensar–ho, sobretot si establim una regla de tres amb el nostre passat i convenim que érem o ens feien ser fervorosament religiosos perquè portàvem un endarreriment econòmic i social respecte d'Europa. Però també podria ser un símbol de preservar la seva identitat, de perpetuar–se com a poble, de dir no, no al mestissatge, sinó a la llei de l'embut, a la llei de l'embut que dicta el més poderós, el que té més diners, el que marca les pautes. També sé que aquest pensament pot ser del tot retrògrad sobretot si pensam que Franco, a qui podríem atribuir el nostre catolicisme militat, ens volia preservar, volia que fóssim la reserva espiritual d'occident. Tot és possible.

Tanmateix, la situació és complexa i crec que qualsevol judici que es pugui fer que no comporti un coneixement profund de la societat musulmana, del seu llibre sagrat és una somera declaració d'intencions, d'exhibició de prejudicis. Posats a jutjar, ens podríem mirar a nosaltres mateixos des de l'altre cantó, del cantó on s'escandalitzarien, o com a mínim se sorprendrien, de veure que aquí batejam els fills i els feim combregar i ens casam hipòcritament, sense posar un peu mai més a a l'església, amb connivència de la Cúria, i per rematar el clau ens entonam uns funerals d'allò més vitencs, amb panegírics inclosos si pertoca. Fins i tot, algú podria també jutjar la jerarquia eclesiàstica: per què anatemitzar el condó, la píndola, l'avortament o la participació de la dona en els ministeris de Crist quan la dona forma part paritària de la societat i la píndola, el condó i altres contraconceptius són moneda corrent... Però sembla que només som nosaltres els qui tenim capacitat de sorprendre'ns.





      

 

 




PSM Entesa Nacionalista - Avís legal                  Desenvolupat per: