Petita llei de qualitat o llei de qualitat petita?
* Maria Ign脿cia P茅rez i Pastor 茅s assessora t猫cnica
de la Direcci贸 General d'Innovaci贸 i Ordenaci贸-Conselleria
d'Educaci贸.
Poques lleis d'educaci贸 han tingut present la dimensi贸 que
haurien de tenir els seus serveis. Nom茅s com a exemple la LOGSE,
llei encara vigent, 芦oblig脿禄 a la concentraci贸 i per tant a
la massificaci贸. Ara es pret茅n... canviar?, millorar?.
S'inventa una 芦llei de qualitat educativa禄 que, per en猫sima
vegada, no t茅 en compte que la qualitat ve donada, sobretot, per
la dimensi贸 humana que han de tenir els serveis educatius.
Edificis grans i concentaci贸 escolar
Les concentracions escolars comporten uns 芦beneficis禄 que es
concreten en q眉estions econ貌miques d'abaratament dels serveis a
curt termini a causa de la centralitzaci贸 dels mitjans personals
i materials. Per貌 tamb茅 significa una complicaci贸 de les
estructures i dels organigrames de personal, una complexa
coordinaci贸 i tamb茅 una deficient comunicaci贸 a causa de la
magnitud.
En una gran estructura, encara que l'organitzaci贸 estigui molt
estructurada, es sol caure en una disciplina, que quasi mai est脿
basada en el consens i que no pot prioritzar la implicaci贸 del
professorat i dels altres membres de la comunitat educativa.
Encara que l'escola sigui laica, religiosa, p煤blica, concertada...
hi ha una estructura m脿xima per davall de la qual la comunicaci贸,
coher猫ncia, optimitzaci贸 dels recursos i les relacions humanes
s贸n millors.
L'estructura 茅s la base d'una ideologia
Segons la meva manera de pensar, la base d'un bon sistema
educatiu ha de passar per considerar que l'estructura dels
serveis, materials i humans, ha de ser senzilla.
L'educaci贸 infantil i prim脿ria necessita estructures d'una
dimensi贸 assequible per a les persones per afavorir
l'organitzaci贸, la coordinaci贸 i la comunicaci贸 entre tots i
cada un dels membres de la comunitat educativa que la formen. Les
estructures senzilles i m茅s petites afavoreixin la participaci贸
perqu猫, entre altres coses, els elements estan m茅s acostats i
en consequ猫ncia disminueix l'apatia i el 芦funcionariament禄 que
avui en dia pateixen l'educaci贸.
Els edificis escolars no nom茅s s'han d'omplir de material i
personal qualificat sin贸, i en primer terme, de persones humanes
per les qual les relacions i la comunicaci贸 s贸n priorit脿ries
per aconseguir una bona educaci贸 de qualitat.
Les dimensions humanes de la comunitat de les Illes
Balears
En diversos sectors de les nostres Illes s'ha mantingut el
qualificatiu de petit: la petita empresa, l'escola petita, el
petit comer莽... Aquesta denominaci贸 茅s el que sura de tota una
idea de societat, la nostra: una societat basada en petites
porcions com s贸n les nostres illes, on tot t茅 un l铆mit. Les
lleis que hem hagut d'assumir no han afavorit gens la nostra
societat i, des de fa temps, les 芦coses petites禄 estan en
perill.
Pens que a les Illes, una educaci贸 de qualitat (infantil i prim脿ria,
secund脿ria i batxiller, la universitat i fins i tot la mateixa
conselleria) passa per comen莽ar a pensar en estructures
senzilles i petites en quant a material i personal i grans en
quant a revestiment hum脿.
El model d'escola de qualitat de les Illes Balears hauria de
passar pel foment de les escoles de dimensions petites o
mitjanes, model de la nostra comunitat on les petites empreses,
el nostre petit territori, els nostres mitjans tenien i encara
tenen, una dimensi贸 humana.
|