La globalització i l'ametla de Mallorca
Ara sona molt i com nou, això de la globalització, tot i que
els seus efectes a Balears vénen d'enrere. Em limitaré al petit
redol de les nostres ametles i encara que sembli cofoi, és un
bon exemple. Filòsofs, pensadors i predicadors diversos faran
les síntesis pertinents, damunt les trones adequades.
Obviaré allò del conreu més important en extensió, més de 35.000
hectàries d'ametlerars; l'època de l'apogeu del conreu, més de
7 milions i mig d'arbres (d'aquells dels quals s'havien de penjar
els qui s'arriscaven en el negoci turístic si un dia no anava bé)
; la crisi actual, agreujada per la manca de subvencions europees
a la fruita seca (a Balears les subvencions representaven la
meitat dels ingressos pels pagesos); allò de la postal dels
ametlers en flor, inevitable a les guies i fulletons d'atracció
turística (qui ho paga això, els hotelers?). Tot plegat un
panorama de crisi dins el sotrac permanent de l'espai rural
mallorquí, que ara se gira cap al turisme i para la mà, tot
empassolant-se l'orgull.
Però la cosa anava de la globalització. Un dels seus primers
efectes fou la competència brutal de les ametles californianes
sobre l'ametla de Mallorca. La nostra ametla, una petitíssima
part de la producció mundial, és produïda per ametlers vells,
de moltes de castes diferents, poc mecanitzat el seu conreu i la
recollida. L'ametla americana és regada, mecanitzada,
seleccionada, de bessons uniformes, ben comercialitzada, produint
un 82% del total mundial. El símil de David i Goliath queda
petit. El bessó d'ametla americana, per la seva producció i per
les seves fluctuacions de preus condiciona el nostre ametlerar. A
major producció als Estats Units, s'hi correspon menor preu
mundial de l'ametla. El preu real de la nostra, perquè vegin la
dimensió o la magnitud de la tragèdia, ha baixat un 300%, en
vint anys. Mentrestant, a Califòrnia s'estén la superfície
conreada (i subvencionada!) d'ametlerar i, segons el Departament
d'Agricultura d'USA, la producció és de quasi 1.500 quilos/hectàrea
de bessó. A Mallorca, amb prou feines, en treim 100 quilos. Hem
de tenir esment que el rendiment de les seves ametles es de més
del 60% i, en canvi, les nostres castes d'ametles, reten entorn
del 20%, en bessó, quan són encetades. La producció, per
unitat de superfície, pot arribar a ser entre deu i quinze
vegades superior a Amèrica que a ca nostra, i no en parlem dels
seus menors costos de producció. Fa mal competir amb aquestes
evidències. I, per afegitó, el president George BUSH aprovà el
mes passat la «Bill Farm», la nova llei agrícola nord-americana:
mil milions d'euros diaris de subvencions agràries. Però, els
americans amb la seva gran producció, fan tant com saben per
exportar i també, intensificar el consum habitual. Un dels
costats amables de les nostres varietats autòctones, d'altíssimes
qualitats organolèptiques (són molt més gustoses que les nord-americanes,
per a un servidor la «Verdereta» és el súmmum) és que són
de closca més dura que les californianes, que són de closca
molt blana. La closca dura és un desavantatge relatiu, ja que
les fa més resistents a les plagues i malalties, redueix la
necessitat d'aplicar tractaments i, en canvi, les de closca blana
n'han de rebre molts i més agressius. La papallona Amyelois
transitelia, la plaga més important dels ametlerars americans,
ataca les ametles de closca blana en les seves tres generacions
anuals, la qual cosa implica accions químiques molt fortes en èpoques
properes a la recol·lecció (Methyl-azinphos, Clorpyrifos,
Phosmet...), a més dels tractaments acaricides i insecticides i
els fosfur d'alumini post-cuita.
L'ametla mallorquina és més gustosa i ecològica que
l'americana i cal aprofitar aquesta encletxa. Bordejant l'agit-prop
i una certa demagògia, si fa falta. L'ametla mallorquina és més
sana que l'americana. I aquesta veritat cobra més valor quan una
de les solucions de la nostra ametla passa per augmentar la
ingesta de fruita seca en les dietes habituals, remarcant, com ho
fa sistemàticament la propaganda americana, les seves característiques
saludables. Després de visitar, a través d'INTERNET, nombroses
pàgines WEB, hom arriba a la conclusió que el marketing dels
grans productors nordamericans està depositat en el binomi
AMETLA-SALUT. I en tres factors predominants: els seus efectes
beneficiosos sobre el cor de les persones, la regulació del
colesterol i els seus efectes antioxidants en el cos humà. En el
darrer número del Physicinan's Health Study es publica un estudi
d'un grup de la Universitat de Harvard: un seguiment epidemiològic
de més de vint mil metges nord-americans, d'aquests, els qui
prenien fruita seca habitualment, tenien menys probabilitats de
mort súbita cardíaca.
De l'anàlasi dels components energètics, en fibra, en proteïnes,
en greixos saludables, en sucres, vitamines i minerals, es desprèn
que el bessó d'ametlla, sense additius, ni de sal ni de sucre
amb clares evidències epidemiològiques i clíniques
experimentals, és un aliment completíssim. Un super-aliment.
Cal demostrar, és pràcticament un fet, que l'ametla mallorqina
ho és encara més que l'americana. Una bona campanya en aquest
sentit és recomanable a la Conselleria d'Agricultura: «Ametla
mallorquina : molt més fina», «Ametla mallorquina: més sana
que l'americana...», són alguns dels eslògans ideats pel «Col·lectiu
Bessó de Mallorca» que, a part del «chauvinisme» relatiu que
duen implícit, ajuden a reblanir determinats efectes perversos
de la globalització. Només cal anar a un hipermercat per perdre
de nou l'esperança. I en aquest cas la desesperació no és ni
una llicència poètica, ni una metàfora, d'aquelles que
agradaven tant al carter d'en Pablo Neruda. Vagi, per
contrarestar el mal gust de boca, el poema d'en Miquel Bauçà:
«M'he perdut manta vegada/dins el blanc cor del bessó / de
l'ametla que estrenyia/ amagada a la butxaca».
|