"La fermesa d'un somriure" Sebastià Serra, en la memòria
 
EL PEU, FITER; LA MIRADA, ATREVIDA
veure totes

Palma
Mallorca
Menorca
Eivissa
Grup parlamentari
Consell de Mallorca


 

El PSM opina. 24/07/2002

Remodelant l'estat del benestar

* Príam Villalonga és membre del Ludwig Institute for Cancer Research, Royal Free and University College Medical School Branch. Londres.


Parlàvem aquí no fa gaire del procés d'adveniment al poder del partit laborista britànic, en el context de la reubicació a la que s'haurà de sotmetre la socialdemocràcia europea considerant la seva creixent pèrdua d'influència electoral. A grans trets, assenyalàvem la importància de la política d'imatge en aquest procés, alhora que recollíem reflexions contràries a la visió general que considera l'adopció de la tercera via com a punt d'inflexió que allunya al nou laborisme de l'ortodòxia socialdemòcrata. Com dèiem, seria absurd negar les diferències entre el partit de Blair i el «vell laborisme» —notòries en la política econòmica— però també ho seria simplificar la percepció del nou laborisme fins al punt de veure'l més proper al centre-dreta que no a la socialdemocràcia.

De fet, aquesta és poc més o manco la percepció que es té a Espanya del nou laborisme, segurament a conseqüència de les bones relacions Blair-Aznar. Hem de recordar que aquesta bona relació es fonamenta essencialment en la política econòmica —flexibilització del mercat laboral, principalment—, i en l'enorme interès comú per a consolidar un eix alternatiu al París-Berlín que tradicionalment ha dominat l'escena europea. No obstant, tot i que les polítiques de liberalització del mercat laboral són comuns a Gran Bretanya i a Espanya, l'argumentació que hi ha al darrera de la implantació d'aquestes mesures difereix molt en un cas i en l'altre, així com diferents són les formes emprades per un i altre govern en l'aplicació de les mateixes. Tal vegada siguin matisos, però indubtablement en política aquests són prou importants. Vegem-ho.

Fa pocs dies, el govern britànic presentava al públic noves mesures en el camp de la política laboral, entre les que destacava la reducció del dret a subsidi si es rebutgen determinades ofertes laborals. El paral·lelisme amb les mesures del govern Aznar són altra vegada evidents, però com deim aquí hi ha una argumentació i un sentit últim en el pensament polític que no trobam en el cas del govern espanyol. La política social del nou laborisme està resumida al document de treball A Modern Welfare State (Un Estat del Benestar Modern), els eixos ideològics del qual intentarem desenvolupar breument. Aquests eixos se centren en la promoció social dels individus aprofitant els seus propis mitjans, gràcies a l'educació i el treball. L'idea fonamental, que inspira totes les mesures posteriors, és la redefinició del model d'estat del benestar: en comptes d'un model passiu (subsidis que no afavoreixen la progressió social dels individus), s'aposta per un model actiu, que s'ocupi integralment del benestar dels individus al llarg de la seva vida. El principal mecanisme proposat per tal d'assolir aquest benestar és la feina, entesa com a eina de realització personal. En el passat recent, molts individus que sortien del mercat laboral per diversos motius (maternitat, malaltia, invalidesa parcial) romanien «atrapats» en la xarxa de subsidis que, paradoxalment, dificultaven la seva reinserció en el mercat laboral, provocant la seva exclusió social. Aquesta perpetuació de la marginació, derivada de la cultura del subsidi —entesa com a «trampa social»— és el que volen intentar eliminar els laboristes. Així, el nou laborisme, en comptes de la tradicional política redistributiva del tax and spend —imposts elevats que permetin finançar protecció social—, aposta per una pressió fiscal més moderada per a incentivar la productivitat del país, i polítiques socials que promocionin la inserció dels ciutadans més desfavorits en el teixit productiu.

El nou laborisme considera que la millor política social és la d'aconseguir «feina per a tothom, i seguretat per als que no poden treballar», fet que es tradueix en la plena ocupació, que significarà de retruc més capital a les arques públiques per a dur a terme les polítiques de protecció social. És en la recerca de la plena ocupació que hem de situar les mesures flexibilitzadores —que tot i així, encara són criticables—, però hi ha molt més que això. Per exemple, hi ha mesures molt ambicioses per tal de permetre la reinserció laboral dels minusvàlids, els majors de 50 anys, i els pares solters. És en aquesta lectura entre línies a on comprovam que l'executiu d'Aznar no resisteix la comparació amb el del seu «amic» Tony Blair.

Els altres eixos que centren la política social laborista, a més de la política d'ocupació, són la lluita contra la pobresa infantil —que marcarà fatalment el destí social de l'individu— i la millora de les pensions. Pel que fa a la pobresa infantil, el govern Blair s'ha marcat la fita de reduir-la a la meitat en deu anys i d'eliminar-la en una generació. Per tal d'eradicar-la es pretenen millorar les prestacions socials —principalment educació— i aconseguir l'entrada de tots els joves en el mercat laboral, donant-los l'oportunitat que la seva condició social els va negar. D'aquesta manera, com dèiem abans, es pretén lluitar contra les arrels de la desigualtat, enlloc de mitigar-la perpètuament amb subsidis insuficients que a la llarga mantenen l'exclusió social. Pel que fa a les pensions, es vol garantir una qualitat de vida digna per a tots aquells que no poden treballar, i que mereixen compartir la prosperitat creixent del país.

De moment, aquestes polítiques semblen donar resultats positius: des de l'any 1997, ja s'ha reduït la pobresa infantil en un milió d'infants, i les pensions mínimes s'han augmentat dues vegades. Pel que fa a l'ocupació, s'han creat ja mes d'un milió de llocs de feina amb el Govern Blair, i aquest increment està directament lligat a més ingressos per a finançar la reforma dels serveis públics —concretament la sanitat—, principal objectiu de la present legislatura.

Precisament, la política sanitària del govern britànic marca un punt d'inflexió en la fulgurant història política del «nou laborisme». Després de la primera legislatura, amb els deures complits —assolida l'estabilitat econòmica—, els sisens pressuposts elaborats pel totpoderós Gordon Brown es fonamenten en una pujada d'imposts per tal de finançar la reforma de la malmesa seguretat social. El propi Blair ja ha lligat públicament el seu futur polític a la capacitat del seu Govern per a millorar de forma apreciable la sanitat britànica. L'estratègia del Lord Chancellor, Gordon Brown —probablement, el successor de Blair al capdavant del partit— és impecable: «fins ara hem aconseguit sanejar l'economia, i ara estam en condicions d'afrontar el repte de reformar la sanitat situant-la a l'alçada dels països europeus del nostre entorn». De fet, aquesta és la principal reclamació de la ciutadania britànica. Aclarem, per aquells que no en siguin conscients, que l'estat de la sanitat pública britànica, després de l'era Thatcher, és absolutament desastrós: el suprassignant no dubtaria un minut en agafar el primer vol a Mallorca abans d'entrar a un hospital públic de Londres...

La gosadia i l'enorme envit polític de Blair i Brown consisteix, senzillament, en el fet d'haver apujat els imposts —un veritable tabú en la política actual—- per a finançar la reforma de la sanitat. L'argument de Brown és tan simple com profundament ideològic: el poble britànic estarà disposat a sacrificar-se si vol aconseguir una sanitat de primer nivell. La premsa britànica va dedicar molts editorials i columnes a comentar aquesta arriscada i coratjosa aposta, que alguns interpretaren com una tornada al vell laborisme. Fins i tot, l'editorial de The Guardian del dia posterior a la presentació dels pressuposts batiava el discurs de Gordon Brown a la cambra com «el renaixement de la política», referint-se a que el contingut ideològic dels pressuposts presentats acabaven amb una llarga època de pura gestió i tecnocràcia «políticament correcta». Tal vegada feren un gra massa amb aquesta afirmació, però no es pot negar que l'estratègia de Gordon Brown és tan arriscada políticament com honesta i realista. Si realment els laboristes aconsegueixen millorar de forma clara la sanitat —aquí hem d'ésser escèptics per força— i el poble britànic beneeix la pujada d'imposts a les urnes, més d'un analista polític haurà de reconèixer amb perplexitat que de debò es tractava d'un renaixement de la política. En tot cas, d'un canvi important en la percepció de la política. Pujar els imposts, millorar els serveis públics i... guanyar unes eleccions? Per ventura era tot més fàcil del que ens havien volgut fer creure.





      

 

 




PSM Entesa Nacionalista - Avís legal                  Desenvolupat per: