"La fermesa d'un somriure" Sebastià Serra, en la memòria
 
EL PEU, FITER; LA MIRADA, ATREVIDA
veure totes

Palma
Mallorca
Menorca
Eivissa
Grup parlamentari
Consell de Mallorca


 

El PSM opina. 08/10/2002

Porta de Santa Catalina

* Antoni Martínez Taberner és professor d’Ecologia i director dels Cursos de Postgrau de Paisatge de la UIB.


legacions per a mantenir la personalitat i els referents de la Porta de Santa Catalina.

Està de més al·legar qüestions tècniques i de lògica urbanística sobre el tema de la Porta de Santa Catalina perquè ja s’han exposat i molt correctament per professionals i institucions de diferents àmbits, sols manca al·legar alguns aspectes que estan més relacionats amb la necessitat d’un cert nivell de seny, cultura i sensibilitat paisatgística de la població i dels seus conseqüents governants:

Genius loci. Aquest terme se sol utilitzar entre els paisatgistes per a indicar que un lloc te màgia. Molts llocs tenen màgia: Lluc, Montserrat, es Vedrà, Favaritx, sa Calobra, Bomarzo, Raixa, etc. Però també hi ha molts redols manco importants que ens sorprenen i malgrat no conèixer el motiu exacte la realitat és que la màgia s’hi ha infiltrat. En realitat, l’anàlisi multivariant que fa el nostre cervell quan interpreta un lloc, ens dona com a resposta la sensació de placidesa o la sensació estimulant de la sorpresa, el problema ve quan l’anàlisi complex del cervell ens dona com a resultat la sensació de la més alta vulgaritat o de la despersonalització absoluta, el desarrelament del lloc.

La Plaça de la Porta de Santa Catalina no es un lloc espectacular, no ho son els seus arbres i no ho és la seva ordenació ni el seu disseny, però te quelcom de màgic. D’on ve la màgia? La Porta, com totes les Portes, conserven, no sabem on, les vivències del mercat, del traginar dels pescadors i dels pagesos que duien a vendre el seus productes a les madones de la Ciutat. Encara ara molts d’aquests llocs que foren antigues portes tenen places properes i la seva màgia és la de la història que no esta escrita, la història de les persones normals de cada dia durant molts dies de molts anys. La personalitat del lloc.

Imprinting paisatgístic. Fou Konrad Lorenz qui desenvolupà la teoria de l’imprinting maternal. La història és la següent: una oca del senyor Lorenz va morí mentre incubava l’ouada i el senyor Lorenz preservà els ous fins a l’eclosió, la qual fou observada detingudament, però al mateix temps, l’observador també fou observat pels polls que gravaren la seva imatge com si fos la de la mare oca. En partir, el senyor Lorenz duia al darrera una taringa escolar de petites oques que anaven al darrera del seu espai de seguretat, la mare, la imatge gravada en les seves primeres hores de vida. Tots hem tingut un espai de seguretat en la nostra infància, l’espai domèstic, l’espai maternal i fora d’ell el nostre paisatge de seguretat, el paisatge que coneixem i que hem gravat dins el subconscient, potser això explica la indignació de la gent quan veu despersonalitzat el seu barri o la seva ciutat. Una cosa es rejuvenir l’espai, adaptar-ho a les noves necessitats assumint el seu caràcter i l’altre que te baratin l’espai de les teves vivències o que te destrueixin l’escala humana de la teva barriada.

Alain Roger, un professor d’estètica de Montpellier, ens parla del paisatge com a una transformació artialitzada del territori, o sigui, considera el fet de l’art com a un valor que es pot afegir al territori i això transformar-lo en paisatge. Ara be, si no hi ha la percepció artística no hi pot haver paisatge, sols territori, i aquí ve el punt transcendent, és a dir, el paisatge, en realitat, no està dins el territori que el sustenta, sinó dins la sensibilitat de l’observador del territori, aquesta és l’idea, el paisatge existeix des del moment que tu tens una visió artística d’aquell territori, o des de el moment que tu li dones una qualitat estètica al territori.

És evident que a les Balears hi ha molta gent que no ha vist mai un paisatge, ni natural ni rural ni urbà, ha vist com a molt un territori o un solar per a fer-hi qualsevol cosa però el paisatge no l’han vist mai i això deu ésser cert, perquè sinó com ens podríem explicar la quantitat de vulgaritats que es fan sobre la pell del nostre país. La cultura del paisatge no és una cultura que la tinguem assumida; tenim assumit que el paisatge és transcendent per als insensibles industrials del turisme i un poc de rebot per tots, però són molt pocs els que han vist el paisatge, i mentre sigui això estem condemnats a continuar contemplant la seva desfeta i la baixada de qualitat cultural del turisme que ens visita.

Cada vegada que es fa una intervenció en el territori, es fa un nou paisatge, i convé no oblidar que aquest paisatge està socialitzat, és de tots els que el senten i el veuen. La intervenció, l’obra i el solar o el territori, tenen un propietari, però la imatge, el paisatge que ens deixen, l’haurem de patir o fruir tots i ens elevarà o enfonsarà a tots els que anem dins el mateix vaixell.

Fetes aquestes observacions ja es hora d’arribar a una definició del paisatge, que és, quin és el paisatge d’un país? El paisatge és el resultat del creixement d’un patrimoni cultural sobre un substrat inicial de patrimoni natural preexistent. Si ho voleu d’una altra manera, el paisatge es el resultat estètic de la historia d’un país sobre el seu territori. Probablement un poble que no comparteixi uns valors culturals i ètics no serà mai un país, i un territori on no es comparteixin els seus valors estètics no assolirà mai el nivell de paisatge. L’ètica i l’estètica fan un país amb paisatge, fora d’això sols hi ha gent sobre un territori que tard o d’hora serà terra cremada.





      

 

 




PSM Entesa Nacionalista - Avís legal                  Desenvolupat per: