Porta de Santa Catalina
* Antoni Martínez Taberner és professor dEcologia i
director dels Cursos de Postgrau de Paisatge de la UIB.
legacions per a mantenir la personalitat i els referents de la
Porta de Santa Catalina.
Està de més al·legar qüestions tècniques i de lògica urbanística
sobre el tema de la Porta de Santa Catalina perquè ja shan
exposat i molt correctament per professionals i institucions de
diferents àmbits, sols manca al·legar alguns aspectes que estan
més relacionats amb la necessitat dun cert nivell de seny,
cultura i sensibilitat paisatgística de la població i dels seus
conseqüents governants:
Genius loci. Aquest terme se sol utilitzar entre els paisatgistes
per a indicar que un lloc te màgia. Molts llocs tenen màgia:
Lluc, Montserrat, es Vedrà, Favaritx, sa Calobra, Bomarzo,
Raixa, etc. Però també hi ha molts redols manco importants que
ens sorprenen i malgrat no conèixer el motiu exacte la realitat
és que la màgia shi ha infiltrat. En realitat, lanàlisi
multivariant que fa el nostre cervell quan interpreta un lloc,
ens dona com a resposta la sensació de placidesa o la sensació
estimulant de la sorpresa, el problema ve quan lanàlisi
complex del cervell ens dona com a resultat la sensació de la més
alta vulgaritat o de la despersonalització absoluta, el
desarrelament del lloc.
La Plaça de la Porta de Santa Catalina no es un lloc
espectacular, no ho son els seus arbres i no ho és la seva
ordenació ni el seu disseny, però te quelcom de màgic. Don
ve la màgia? La Porta, com totes les Portes, conserven, no sabem
on, les vivències del mercat, del traginar dels pescadors i dels
pagesos que duien a vendre el seus productes a les madones de la
Ciutat. Encara ara molts daquests llocs que foren antigues
portes tenen places properes i la seva màgia és la de la història
que no esta escrita, la història de les persones normals de cada
dia durant molts dies de molts anys. La personalitat del lloc.
Imprinting paisatgístic. Fou Konrad Lorenz qui desenvolupà la
teoria de limprinting maternal. La història és la següent:
una oca del senyor Lorenz va morí mentre incubava louada i
el senyor Lorenz preservà els ous fins a leclosió, la
qual fou observada detingudament, però al mateix temps, lobservador
també fou observat pels polls que gravaren la seva imatge com si
fos la de la mare oca. En partir, el senyor Lorenz duia al
darrera una taringa escolar de petites oques que anaven al
darrera del seu espai de seguretat, la mare, la imatge gravada en
les seves primeres hores de vida. Tots hem tingut un espai de
seguretat en la nostra infància, lespai domèstic, lespai
maternal i fora dell el nostre paisatge de seguretat, el
paisatge que coneixem i que hem gravat dins el subconscient,
potser això explica la indignació de la gent quan veu
despersonalitzat el seu barri o la seva ciutat. Una cosa es
rejuvenir lespai, adaptar-ho a les noves necessitats
assumint el seu caràcter i laltre que te baratin lespai
de les teves vivències o que te destrueixin lescala humana
de la teva barriada.
Alain Roger, un professor destètica de Montpellier, ens
parla del paisatge com a una transformació artialitzada del
territori, o sigui, considera el fet de lart com a un valor
que es pot afegir al territori i això transformar-lo en paisatge.
Ara be, si no hi ha la percepció artística no hi pot haver
paisatge, sols territori, i aquí ve el punt transcendent, és a
dir, el paisatge, en realitat, no està dins el territori que el
sustenta, sinó dins la sensibilitat de lobservador del
territori, aquesta és lidea, el paisatge existeix des del
moment que tu tens una visió artística daquell territori,
o des de el moment que tu li dones una qualitat estètica al
territori.
És evident que a les Balears hi ha molta gent que no ha vist mai
un paisatge, ni natural ni rural ni urbà, ha vist com a molt un
territori o un solar per a fer-hi qualsevol cosa però el
paisatge no lhan vist mai i això deu ésser cert, perquè
sinó com ens podríem explicar la quantitat de vulgaritats que
es fan sobre la pell del nostre país. La cultura del paisatge no
és una cultura que la tinguem assumida; tenim assumit que el
paisatge és transcendent per als insensibles industrials del
turisme i un poc de rebot per tots, però són molt pocs els que
han vist el paisatge, i mentre sigui això estem condemnats a
continuar contemplant la seva desfeta i la baixada de qualitat
cultural del turisme que ens visita.
Cada vegada que es fa una intervenció en el territori, es fa un
nou paisatge, i convé no oblidar que aquest paisatge està
socialitzat, és de tots els que el senten i el veuen. La
intervenció, lobra i el solar o el territori, tenen un
propietari, però la imatge, el paisatge que ens deixen, lhaurem
de patir o fruir tots i ens elevarà o enfonsarà a tots els que
anem dins el mateix vaixell.
Fetes aquestes observacions ja es hora darribar a una
definició del paisatge, que és, quin és el paisatge dun
país? El paisatge és el resultat del creixement dun
patrimoni cultural sobre un substrat inicial de patrimoni natural
preexistent. Si ho voleu duna altra manera, el paisatge es
el resultat estètic de la historia dun país sobre el seu
territori. Probablement un poble que no comparteixi uns valors
culturals i ètics no serà mai un país, i un territori on no es
comparteixin els seus valors estètics no assolirà mai el nivell
de paisatge. Lètica i lestètica fan un país amb
paisatge, fora daixò sols hi ha gent sobre un territori
que tard o dhora serà terra cremada.
|