Aturem l'Autovia i el Segon Cinturó
Ahir expirà el brevíssim termini que ha imposat el Consell
de Mallorca per presentar al·legacions al pla de carreteres que
inclou l'autovia del Pla de Mallorca i el segon cinturó de Palma.
Un Pla de Carreteres que implicarà la major agressió coneguda
al camp mallorquí.
Un Pla de Carreteres que planifica una sèrie d'obres públiques
que comportaran un consum de territori superior a les 2.000 hectàrees,
l'expropiació de més de 4.000 propietats, la destrucció de més
de 120 hectàrees de garriga, pinar i alzinar, l'arrasament de més
de 290 edificacions residencials, agrícoles o ramaderes i
l'eliminació de 70 km lineals de parets agrícoles, gran part
d'elles parets seques.
La bellesa del Pla de Mallorca, de Sineu, Costitx, Petra, Maria,
Ariany, els pinars que encara queden a Calvià, les petites
propietats de l'entorn de Llucmajor, alguns camps de conreu de Sa
Pobla i la personalitat de sa Indioteria, Son Sardina i Sa
Garriga, quedaran arrassades davall l'asfalt. La solució als
problemes de mobilitat, que és la planificació global, ja fa
molt d'anys que la soterraren amb tones de quitrà.
Però deixem la lírica, que no ens salvarà els quatre pams de
terra que resten a aquesta Mallorca del tercer mil·lenni, i anem
per feina.
Si allò que volem és aturar de veritat l'Autovia i el Segon
Cinturó, ens queda poc temps i molta feina.
Les mobilitzacions populars són importants, necessàries i, fins
i tot imprescindibles. Ajuden a promoure el debat en el si de la
societat, reforcen el sentiment de col·lectivitat i són una
expressió tan democràtica com ficar una papereta electoral dins
una urna (dins una urna és on voldríen posar alguns polítics
la democràcia). Però, a més a més, de les mobilitzacions, hem
de treballar en altres línies, complementàries amb aquestes.
M'atrevesc a suggerir-ne algunes:
-S'ha d'identificar els interessos ocults que hi ha darrera
d'aquestes operacions i fer-los públics. Si més no, tenim dret
a saber les persones que es lucraran amb la penúltima gran
destrucció de Mallorca.
-S'ha de reclamar als membres dels partits polítics que donen
suport a l'Autovia i al Segon Cinturó, de les poblacions
afectades, que promoguin el debat intern a les seves respectives
formacions i que es manifestin, públicament, contra aquests
projectes.
-S'han de defensar els nostres arguments a tots els fòrums,
inclosos els més informals. Hem de guanyar el debat als mitjans
de comunicació, però també als cafès, bars, botigues... Que
és on els militants de la dreta, disfressats d'apolítics,
escampen el seu discurs.
-S'ha d'implicar tota la societat civil en els actes de protesta.
També els que sota la mateixa disfressa «apolítica»,
serveixen de difusors d'un discurs aparentment buit de contingut
polític, i en molts casos explícitament «antipolític», que
sempre acaba allà mateix: «les coses estan bé així com estan»
i «la politica, pels polítics». Si qualcú s'esmussa en llegir
aquestes propostes o creu que es pot parlar de l'Autovia i del
Segon Cinturó «sense fer política», que reflexioni sobre
aquestes dues frases. «Jo faig política vint-i-quatre hores al
dia» (Catalina Cirer a una televisió local) i «El Segon Cinturó
el farem perquè els partits polítics que hi estam d'acord, a
les darreres eleccions, traguérem majoria absoluta a Son Sardina»
(José María Rodríguez, en roda de premsa).
-Si, malgrat la mobilització, les demandes dels veïns
d'aquestes poblacions no són escoltades, cal plantejar-se el càstig
electoral. I si qualcú es sent molt identificat amb una
determinada força política i no vol donar el seu vot a una
altra, sempre queda l'abstenció activa. L'objectiu és fer
arribar als aparells dels partits polítics el missatge que han
d'escoltar la societat sempre, no només quan a ells els
interessa.
-Cal continuar les mobilitzacions i les accions continuades, com
la de penjar banderoles amb els lemes contra l'Autovia i el Segon
Cinturó. Nosaltres i els nostres vehicles també podem lluir
distintius de protesta. Per ventura seria l'hora de llançar un
nou llaç, d'un color determinat, que significàs aquesta
voluntat d'aturar la nova Autovia i el Segon Cinturó.
|