Romeria ferrovià ria, versió 3.0
La visita a la lÃnia Inca-Manacor organitzada per la
Conselleria d'Obres Públiques per donar-nos l'oportunitat històrica
de veure com la tornaven a tancar amb mentides, va tenir alguns
moments de tensió verbal. Per evitar-la i no tornar a sentir
parides de tan alta intensitat com les que deia el director
general d'Obres Públiques (allò no havia passat mai a Espanya,
deia), vaig decidir quedar una mica enrere. Allà , quasi sense
voler, em vaig trobar discutint amb alguns amics del Partit
Popular amb cà rrecs als ajuntaments afectats pel tancament de la
lÃnia. La discussió va ser breu i va versar sobre un dels temes
que més em preocupa des de fa anys: els morts derivats dels
accidents de trà nsit. A tot el món per aquesta causa moren 1'2
milions de persones i més de 50 milions en queden ferides cada
any. En aquest planeta, 3.000 persones tanquen els ulls per
sempre dià riament per culpa d'un accident de trà nsit. Enguany,
les Illes Balears, amb 59 vides perdudes a la carretera, van camÃ
de batre un macabre rècord. Les morts han pujat al voltant d'un
70% (l'any passat en el mateix perÃode només n'havien mortes 35).
Tenim una xarxa vià ria molt millorable, és cert, i s'ha de
millorar, és indispensable. Però també s'han de prendre altres
mesures. A França han reduït més d'un 20% la mortalitat al
volant grà cies a l'establiment del carnet per punts i els radars
fixos. Mentrestant, a Mallorca se posava en marxa una campanya de
certs polÃtics i certs mitjans en què s'ha volgut lligar la
construcció d'autopistes amb la disminució de vÃctimes
d'accidents de trà nsit. EstadÃsticament, les autopistes són més
segures que una mala carretera, però no que una bona carretera.
En un article publicat per Miquel Àngel Llauger en aquest mateix
diari, ens posava al corrent de les conclusions de la «Comissió
no permanent sobre sinistralitat a les carreteres i vies urbanes»
del Parlament. Aquesta Comissió parlamentà ria, integrada per 9
membres del PP, 4 del PSOE, 2 del PSM, 1 d'EU i 1 del Grup Mixt,
va escoltar multitud d'experts sobre el tema i representants de
la societat civil balear. Després de realitzar aquesta tasca
d'investigació, la comissió va arribar a conclusions com ara
que s'havia d'incrementar la supervisió policial, aplicar una
normativa més estricta, millorar la investigació i seguretat vià ria,
pacificar el trà nsit o millorar el transport públic. La comissió,
amb una majoria de membres del PP, no deia ni una paraula de fer
més autopistes per reduir els morts a les carreteres. En tot
cas, tenint en compte qui ha fet aquesta campanya per esbiaixar
la realitat, no és gratuït plantejar-nos cinc qüestions:
Pregunta número u: Quin partit va estar governant a Mallorca i a
Madrid entre 1996 i 1999 sense millorar les comunicacions amb
automòbil entre Manacor i Palma? El Partit Popular. Pregunta número
dos: Qui va aparcar l'autopista de Felanitx a les eleccions de
1999 a causa de la seva impopularitat? Jaume Matas (PP). Pregunta
número tres: Qui va bloquejar les inversions en la xarxa vià ria
i ferrovià ria balear entre els anys 1999 i 2003 des de Madrid?
Francisco Ãlvarez Cascos (PP). Pregunta número quatre: Qui va
prometre que l'autopista no passaria per Felanitx si guanyava les
eleccions a aquesta alcaldia l'any 2003? Catalina Soler (PP). I
final: Qui aplica mesures radicals i inapropiades com ara tancar
la lÃnia Inca-Manacor per evitar accidents i no està a
l'altura, ni prop fer-s'hi, per lluitar contra l'augment del 68%
de les vÃctimes dels accidents de trà nsit a les Balears? Mabel
Cabrer (PP).
Perdonau, me'n deixava una, de pregunta: Quants nins, homes i
dones d'aquestes illes han de morir en accidents de trà nsit
perquè els nostres polÃtics s'agafin aquest tema amb
responsabilitat i deixin de fer demagògia? No hi ha prou famÃlies
destrossades encara? El tren és el mitjà de transport terrestre
més segur que existeix i ajuda a disminuir el trà nsit per
carretera. Per tant, contribueix a la seguretat dels qui
l'utilitzen i dels qui continuen anant en vehicle privat. En
atacar el Pacte de Progrés a través del tren, a qui s'ataca
realment és als ciutadans de Mallorca. Segons els tècnics
independents de reconegut prestigi que van visitar la lÃnia, ja
fa un mes que podria tornar a estar oberta en la seva totalitat i
funcionar amb la mà xima seguretat (http://www. mallorcaweb.net /trensi
/noticies.html). Benvolguts amics, falten millors carreteres, sÃ,
però no li faceu pagar al tren i als ciutadans que representau.
En sortim perjudicats tots. Alguns, desgraciadament, per sempre.
Per tot això, és d'agrair que l'Ajuntament de Sineu, amb un
equip de govern format per UM i PP, hagi demanat la reobertura
urgent de la lÃnia fins a aquesta població. Em deman a què
deuen esperar la resta de poblacions afectades. Mentrestant, la
Direcció general de Transports del Govern ha encarregat una
investigació sobre un conductor d'autocar de la lÃnia Inca-Manacor
que va tenir un accident amb un camió. Sembla que conduïa amb
excés de velocitat i de copes. Fa uns anys, un altre conductor
d'Aumasa també va ser notÃcia: no tenia carnet. Que trista que
continua sent la història del transport públic d'aquesta illa.
|