"La fermesa d'un somriure" Sebastià Serra, en la memòria
 
EL PEU, FITER; LA MIRADA, ATREVIDA
veure totes

Palma
Mallorca
Menorca
Eivissa
Grup parlamentari
Consell de Mallorca


 

El PSM opina. 14/05/2007

Palma, la ciutat inaccessible

Article de Nanda Ramon, vicesecretĂ ria del PSM-Entesa Nacionalista i candidata del Bloc per Palma, publicat avui a Diario de Mallorca



El Partit Popular ha constatat que, després de 4 anys d´enterrar milions i milions d´euros públics asfaltant Mallorca (242 mil euros / 40.172 milions de pessetes), entrar o sortir de Palma continua essent tan difícil com abans de començar la legislatura.

Ho ha dit la senyora Rosa Estaràs en unes lluïdes declaracions al Molinar, en què ha reconegut que -després dels 61 mil euros /10.000 milions de pessetes gastats a l´autopista de Palma a Llucmajor- els usuaris continuen fent coes de 20 minuts per accedir a la Via de Cintura o al Passeig Marítim.

Llàstima que la comprovació empírica del fracàs del model de desenvolupament i mobilitat del PP ens hagi costat tants de crèdits, tantes expropiacions, tants d´anys de molèsties i obres, i tants de perjudicis al petit comerç llucmajorer. Per a mi, les declaracions de la senyora Estaràs són la constatació institucional del famós acudit popular: "Ara arribam cinc minuts abans a l´embós de la Via de Cintura".

Després de 4 anys construint, allargant o refent tres autopistes i un desdoblament que comencen o acaben a Palma, Palma és més inaccessible que mai. Lògicament, per cert. Quina altra cosa es podia esperar després d´haver-se multiplicat per 10 el nombre de vehicles que arriben simultàniament "a l´embós de la Via de Cintura"?

Després de la dura lliçó de la realitat -tan caparruda com sempre-, els dirigents populars es podrien haver pres la molèstia com a mínim d´haver après la lliçó.

Idò no. Sembla que no han après res de res i ara la senyora Rosa Estaràs amenaça Palma amb el soterrament d´un tram de l´autopista de l´aeroport, una superrotonda d´accés al Polígon de Llevant i diversos vials subterranis a diferent nivells de profunditat. Quina por!

Com que després de la política viària del PP en aquesta legislatura hem quedat hipotecats fins al 2050, es proposa per a aquesta obra un pressupost modest: 100 milions d´euros. O sigui, 16.600 milions de pessetes. Nostres, per cert.

La coartada de la sucosa construcció és, com sempre, "Facilitar els accessos a Palma i acabar amb els embossos a l´entrada de la ciutat". Supòs que les pròximes setmanes ens explicaran també com aconseguiran volatilitzar els milers de cotxes que travessin el nou Excalectrix-Estaràs. Perquè, si no, l´única cosa que aconseguiran serà traslladar l´embós 50 metres, tres rotondes i dos subtúnels més enllà de la nova centrifugadora de vehicles.

Rosa Estaràs va assegurar davant els veïnats del Molinar que: "Aquesta rotonda està destinada a convertir-se en un dels punts centrals de les comunicacions a Palma, ja que donarà accés directe al Polígon de Llevant, al passeig Marítim, a la Via de Cintura i al Molinar, a través d´un nou accés que entrarà a l´esmentat nucli urbà pel carrer Ciutat del Plata". Si jo fos veïnada del Molinar, francament, em sonaria més a represàlia política que a promesa electoral.



MĂ©s sorprenent Ă©s encara que la candidata aspiri a dur "aire fresc" al Consell amb aquest tipus de propostes estantisses que sĂłn tan innecessĂ ries, irreparables i delirants com sempre.

Veient que el populars continuen sense entendre res de res i que segueixen apostant per un model fracassat, no és estrany que siguem les Illes Balears les que lideram a Europa les emissions de CO2 a l´atmosfera -un 64,12% més que l´any 1990 i un 49% per damunt del que estableixen els compromisos internacionals de Kyoto-. I amb una evolució del 6% de creixement anual.

Si tenim en compte que el 48% del consum final de l´energia de les Balears correspon al transport, entendrem que la nostra millor contribució a pal·liar els efectes del canvi climàtic seria apostar clarament pel transport col·lectiu i el transport públic. En comptes d´això, la política energètica i de transport del Partit Popular, en una gran mostra de ceguesa i d´irresponsabilitat, aposta pel model d´autopistes i planifica infraestructures energètiques que preveuen un augment de la demanda del 40% fins al 2015.



Fer les paus amb el clima requereix una altra política energètica i una altra política de transport. I una ordenació territorial que incorpori l´objectiu de la mobilitat sostenible, creant proximitat i reduint la mobilitat obligada.

Un transport pĂşblic generalitzat, competitiu i modern Ă©s l´únic sistema d´evitar el col·lapse de les entrades i sortides de Palma. I avançar cap a una ciutat no motoritzada Ă©s l´única manera de passejar-s´hi amb un mĂ­nim de tranquil·litat.ť




      

 

 




PSM Entesa Nacionalista - Avís legal                  Desenvolupat per: