"La fermesa d'un somriure" Sebastià Serra, en la memòria
 
EL PEU, FITER; LA MIRADA, ATREVIDA
veure totes

Palma
Mallorca
Menorca
Eivissa
Grup parlamentari
Consell de Mallorca


 

El PSM opina. 21/01/2010

'Per la transferència dels aeroports'

Article de Pere Sampol, senador del PSM-Entesa Nacionalista.



D’ençà que l’exministra de Foment, Magdalena Ãlvarez, anuncià la privatització dels aeroports, fins a la proposta de l’actual ministre Blanco, s’ha parlat molt d’un nou model de gestió aeroportuària, però la indefinició continua. Hores d’ara encara no sabem quin model propugna el Govern del PSOE: l’abast de la privatització, quins aeroports entrarien en una primera fase del nou model, quina ha de ser la participació de les Comunitats autònomes... L’únic clar és que el Govern de l’Estat vol mantenir la majoria en les noves societats que es creïn, a més de donar-hi entrada a la iniciativa privada. Com en tantes altres qüestions, l’opinió del Govern central ha anat modificant-se en funció de l’oposició a la idea original. Encara no sabem per què el PSOE volia privatitzar els aeroports: Per treure’n més rendiment econòmic? Per millorar-ne la gestió? El fet és que, afortunadament, aquella idea original de privatitzar els aeroports ha quedat prou desnaturalitzada gràcies a la unànime oposició de totes les forces polítiques i econòmiques de Catalunya, Canàries i Balears, especialment.

Ara, obert de bell nou el debat sobre el model, després de la compareixença del Ministre de Foment al Congrés dels Diputats, des de Balears cal seguir pressionant a dos nivells: aconseguir que els aeroports de les Illes entrin a la primera fase del nou model, com a mínim l’aeroport de Son Sant Joan, i reclamar que la participació estatal i autonòmica, com a mínim, sigui paritària. Afortunadament, els dos arxipèlags coincidim en els interessos estratègics en aquest tema. Per a uns territoris insulars que, a més, tenen el turisme com a primera activitat econòmica, decidir com es gestionen els aeroports és una qüestió irrenunciable. I més encara quan, especialment a les Illes Balears, el sector aeronàutic passa per moltes dificultats, amb la pèrdua de llocs de treball i connectivitat amb l’exterior.

A més, per a les Illes Balears, la descentralització del model aeroportuari obre moltes possibilitats. Els aeroports poden ser un bon instrument de cara a l’obertura de nous mercats turístics, gràcies a la promoció de noves rutes internacionals. A la vegada, una gestió descentralitzada permetria millorar la gestió dels propis serveis aeroportuaris i, el més important, facilitar els contractes dels serveis amb empreses illenques.

En aquesta línia, també seria molt positiu rompre el monopoli que suposa ALDEASA, que comercialitza les tendes dels aeroports. Els ingressos d’ALDEASA han crescut especialment des de l’entrada en vigor de la prohibició de passar begudes pels controls de seguretat i de la venda de tabac als comerços turístics, prohibicions que no afecten les tendes situades després dels controls. Una gestió descentralitzada de les tendes permetria adjudicar-les a empreses de les illes, més sensibles a la promoció de productes autòctons.

En definitiva, encara que el nou model de gestió aeroportuari del Govern central estigui molt verd, cal tenir clares les nostres demandes i seguir lluitant perquè les institucions de les Illes puguin tenir el màxim control sobre les infraestructures més importants.




      

 

 




PSM Entesa Nacionalista - Avís legal                  Desenvolupat per: