"La fermesa d'un somriure" Sebastià Serra, en la memòria
 
EL PEU, FITER; LA MIRADA, ATREVIDA
veure totes

Palma
Mallorca
Menorca
Eivissa
Grup parlamentari
Consell de Mallorca


 

El PSM opina. 29/03/2011

'El turisme que volem'

Article d'opinió del secretari general del PSM-EN de Palma i candidat de la coalició PSM-IniciativaVerds a la batlia de Ciutat, publicat aquesta setmana a Diario de Mallorca



Des de fa dècades, el turisme és la principal activitat econòmica de Mallorca i Palma no s’escapa d’aquesta realitat incontestable. De fet, la persistència del monocultiu turístic ens han duit a un escenari de falta d’alternatives econòmiques on, ara per ara, és impossible pensar en altres indústries o sectors econòmics que puguin generar, a curt termini, riquesa i ocupació a l’illa.  

Com a contrapartida, és molt versemblant pensar que, en aquests moments i en el context de crisi generalitzada, el turisme pot ser un dels millors revulsius productius i un poderós motor per redreçar la preocupant situació econòmica en un termini relativament breu de temps. I, si això és així, Mallorca es troba inqüestionablement ben situada per liderar el canvi de cicle i de tendència.

Mallorca –amb Palma al capdavant– pot fer-ho, però és massa clar que el model turístic vigent ha envellit i està encallat. Si no volem arribar al col·lapse, calen remeis efectius contra els mals que pateix. Per això hem de prendre iniciatives valentes que modifiquin de soca-rel el mercat i el producte turístic dels quals viuen les Illes Balears en general i Palma en particular. Es tracta de fer efectives unes transformacions que molt sovint s’han insinuat però que poques vegades han comptat amb l’impuls necessari per fer-se efectives.

Atesa la centralitat i importància de l’activitat turística en la nostra economia, la seva influència és transcendental en la gestió i ordenació del paisatge, de l’organització de la ciutat, de l’estructuració social i educativa, de la vida cultural i ciutadana. El turisme, avui dia, és l’element estructurador de tota la nostra vida econòmica,  política i social.  Per això cal gestionar-lo bé en defensa dels interessos de la majoria dels ciutadans.

D’aquí que, també en el cas concret de Palma, optem decididament per un turisme plantejat a l’abast i al servei de la ciutat. Això vol dir fer de Palma la capital turística de la Mediterrània, orientada a aprofitar tot el seu potencial cultural, patrimonial, gastronòmic, esportiu i convivencial, que fins ara no ha tengut l’impuls necessari per consolidar-se.

El centre històric de la ciutat antiga –amb la Seu, el barri antic, els casals senyorials i les cases menestrals, les esglésies i convents, els vestigis de diverses civilitzacions històriques–; l’oferta cultural, musical i artística al llarg de l’any; la petja d’il·lustres estadants i visitants significats en molts de camps de la creació artística o intel·lectual; el comerç de proximitat i l’oferta gastronòmica de qualitat i no mixtificada; l’accés fàcil a la mar i als indrets de costa i de clima amable; la possibilitat de pràctiques esportives diverses i properes a l’entorn urbà, inclòs el senderisme en muntanyes properes a la ciutat... són cartes que ens permeten jugar amb habilitat en pro d’un turisme de qualitat i enriquidor per a Palma.

Això ens obliga a tenir un entorn urbà ben conservat i equilibrat, on imperi el bon gust i la mesura humana; ens fa evident que cal comptar amb un medi natural dels voltants de Palma (la mar, els horts i els molins, na Burguesa, els torrents, ses Fontanelles, es Carnatge...) equilibrat, net i ben conservat; ens duu a continuar amb la important tasca de rehabilitació de patrimoni començada aquesta legislatura (el Casal Balaguer, Can Serra, les torres del Temple, el Baluard del Príncep...); ens mena a disposar d’una xarxa de transports públics eficients, des del tramvia fins a autobusos no contaminants;  ens fa més necessària que mai una oferta cultural i d’oci viva, creativa i constant; ens compromet a treballar des de les institucions públiques en col·laboració amb les empreses privades de tots els àmbits i de tota mida i amb els professionals i sindicats del sector.

En definitiva, el turisme que volem per Ciutat no és per mostrar una Palma postissa, desarrelada, homogeneïtzada i sense identitat. Allò que farà realment atractiva la ciutat i que la pot convertir en destí turístic de primer ordre, és posar l’èmfasi i l’accent en la seva dimensió cultural, en la seva creativitat i en tot allò que la identifica i la singularitza.

L’aposta del PSM-IniciativaVerds-Entesa és convertir de bon de veres Palma en la capital turística de la Mediterrània i que això redundi en el sanejament econòmic, l’augment del benestar i la qualitat del vida dels ciutadans, i la projecció i promoció del propi país.


Antoni Verger
Candidat de PSM-IniciativaVerds a la Batlia de Palma





      

 

 




PSM Entesa Nacionalista - Avís legal                  Desenvolupat per: