"La fermesa d'un somriure" Sebastià Serra, en la memòria
 
EL PEU, FITER; LA MIRADA, ATREVIDA
veure totes

Palma
Mallorca
Menorca
Eivissa
Grup parlamentari
Consell de Mallorca


 

El PSM opina. 15/05/2002

La nova primavera (A Marià Villangómez, un cavaller de les lletres catalanes)

* Marta Pessarrodona és escriptora i traductora.


Una de les grans obvietats estacionals és la primavera. És a dir, la seva crueltat. Per alguna cosa Eliot ja ens va parlar (entre tants d'altres, entre els quals Jorge Guillén -¡Cuánto abril!-) del fet que l'abril és un mes molt cruel, a la qual cosa podríem afegir el maig i esperar pacients el solstici d'estiu, quan podem cremar moltes coses. Paradoxes vitals, perquè també la primavera suposa "Verdor als camps. Fins i tot l'herba més humil té la seva flor, amb una gota de bellesa. S'encreuen els cants voleiadissos dels ocells, i, damunt, el cel és blau -més pàl·lid a les vores-, amb algun núvol lleuger i vagabund...", com tan bé va escriure un gran senyor de la poesia catalana, Marià Villangómez, en aquella gran joia que es podria incloure dins de la prosa poètica que és L'any en estampes (1956; Columna, 1989). Ell mateix, enguany, no ha sobreviscut a la crueltat de la primavera i ens acaba de deixar. Ara ja ha de viure amb els qui el llegim, l'estimem. No sé per què, però Villangómez, a qui vaig tractar força als anys vuitanta (fins i tot vaig aconseguir d'enregistrar-lo per a la televisió, dins d'una sèrie de programes sobre poetes de TVE que jo dirigia) sempre em va recordar Thomas Hardy, i no pas perquè hagués traduït part de la seva poesia, Vint-i-un poemes (Columna, 1988). Hardy, com tots sabem, va ser primer un novel·lista, segons ell perquè en la seva joventut, època victoriana, finals del segle dinou, la poesia anglesa era en una "cambra silenciosa", tan poc li agradava. Ja al segle vint, Hardy va seguir una carrera poètica definitiva i sempre hem de pensar en el gran novel·lista i, també, en el gran poeta. Villangómez, precisament el 1962, quan arribava una nova primavera editorial catalana, va clausurar la seva activitat poètica i, a partir d'aleshores, va concentrar la seva atenció i enorme traça a mostrar-nos grans poetes d'altres veus, d'altres àmbits. De la llengua anglesa, francesa, italiana... No va ser el primer poeta -ni segurament serà el darrer- en el qual la persona que hi ha al darrere viu-sobreviu-molts més anys al propi poeta. En qualsevol cas, Villangómez, un gran senyor, que no donava massa explicacions sobre el seu silenci creatiu poètic, ha deixat obra i important, per la qual cosa li hem d'estar agraïts, quan passi la polseguera primaveral segons la qual Carner escrivia nyaps, Espriu és una mena de rampoina i... no segueixo, perquè em ve a la ment un Calderón de la Barca: "Respóndate retórico el silencio". Una pregunta: rere de tants titulars poca-solta, seguits de textos no gaire allunyats de la poca-soltada, hi ha obra? Com constantment deia un altre poeta que vaig conèixer i molt, al cel i a l'infern hi anem tots sols. I imagino que aquest és l'únic nord que ens guia quan intentem escometre seriosament un ofici dels dits artístics.

El pitjor, però, és que la poca-soltada a la qual fa un cert temps que ens veiem sotmesos ha anat acompanyada de fenòmens atmosfèrics que, això no obstant, han tingut el seu costat positiu: no tindrem restriccions d'aigua aquest estiu. Roda el món i torna al Born, segons la dita barcelonina, perquè tot d'una personalment m'ha semblat travessar un túnel del temps, i tornar a una infantesa de Manchester a la catalana i recordar aquells esponerosos fabricants del meu poble, dels quals (i de les seves fortunes) pràcticament no se'n canta ni gall ni gallina, que, en un any de poca pluja, immediatament cancel·laven la seva subscripció a Le Monde, el compte a la llibreria obert per als cadells de la seva nissaga, sense anul·lar, això no, la casa d'estiueig a muntanya i l'altra, a la platja, que és molt sa el mar i la muntanya, per no parlar del creuer dels papàs al pic de l'estiu, per poder enviar postals i fer dentetes als veïns. Eren gent seriosa, molt seriosa, que deixaven l'art i la cultura tan sols per quan les vaques eren d'allò més grasses. (A la llista hi podria afegir el piset del papà a la capital, on aixoplugar la querida del famós acudit del Liceu!)

No, enguany, segurament ni a l'Eivissa de Villangómez, no hi ha hagut la "gota de bellesa" ans una espècie de temporals bíblics, ben en conjunció amb una mena de tempestes de bajanades a través de ratlles de pagament, tan volàtils com les roses que ara mateix contemplo. Elles, les roses, però, tenen una indubtable bellesa de la qual estan totalment mancats mots que han donat fama per un dia. A més, ja ho va escriure Leopardi, que en veu nostrada és també un Villangómez, en un poema de títol eloqüent, La calma després de la tempesta: "Vet aquí un cel serè/ s'obre a ponent, allà, dalt la muntanya..." és clar que abans Leopardi/Villangómez ens han parlat de la "gallina que escataina", com han escatainat moltes gallines (més aviat pollastres) que de la gloriosa Setmana de Poesia que està vivint la Ciutat de Barcelona, una cosa que l'honora, tan sols n'han tret el seu escatainar, mentre que el lector/a corrent, el qui té la veritable poesia de la vida, s'ha quedat amb els mots de poetes vius i morts i, en molts casos, n'ha gaudit. Quan hi ha obra de veres, hi ha aquesta possibilitat. La resta, el tràfec mercantil de fames volàtils moren abans que la pròpia primavera, i moren més literalment que Marià Villangómez, aquell cavaller de les lletres catalanes, que admirava el Príncep dels Poetes, i de qui va aprendre que sempre "arriba una nova primavera/ envaint els dominis de la mort..."





      

 

 




PSM Entesa Nacionalista - Avís legal                  Desenvolupat per: