L'educació, un compromÃs que s'ho val
Diu el refrany castellà que el hábito no hace al monje;
però «la llengua, sû podrÃem dir-ne. Ens
defineix el llenguatge; la manera com ens expressam, narram, ens
explicam, argumentam, descrivim, enraonam, parlam i xerram o
rallam (no és el mateix) esdevé la nostra millor tarja de
presentació. Perquè els éssers humans som en el llenguatge i
grà cies a ell, desenvolupar aquesta competència bà sica és un
dels objectius principals de l'ensenyança obligatòria.
I ja el tenim aquÃ, el nou curs escolar! Els sindicats
qualifiquen de retrograda i venjativa(!) la polÃtica de la
ministra Pilar del Castillo, la Confederació Espanyola de
Mares i Pares d'Alumnes exigeix la gratuïtat dels llibres de
text i del material escolar, i entre les vuit i les nou del matÃ
els centres docents són un vesper d'activitat. Pares,
ensenyants, autoritats educatives, tots els qui tenen
responsabilitats en major o menor mesura han d'afrontar el repte
de començar de nou el curs. En català , afrontar no sols
significa «fer front», sinó que també pot voler dir «avergonyir»
i estarem d'acord que de vegades ens haurÃem d'afrontar
de com funciona el nostre sistema d'ensenyança. La taxa més
baixa d'escolarització i la més alta de fracàs escolar de tot
l'Estat és motiu d'afronta per a la societat, tan
opulenta com desigual, d'aquestes Illes.
I del conjunt espanyol, què en direm? Les diagnosis del sistema
educatiu que ha fet el programa PISA d'avaluació de les
habilitats lingüÃstiques i, en menor mesura, de les matemà tiques
i ciències naturals, situen Espanya per davall de la mitjana de
països de l'OCDE. Res de nou, l'Estat espanyol també es troba
per davall la mitjana d'aquests països en xifres de producte
interior brut, d'atur, d'ús de noves tecnologies, etc.
Convindrem, doncs, que els canvis són necessaris. Però s'han de
traduir com vol el Govern central forçosament en
noves lleis? Els experts apunten cap a la necessitat
d'estabilitzar el marc jurÃdic i, en canvi, arbitrar mesures
oportunes de rang inferior, més flexibles i no menys eficaces.
Eliminar a destralades legislatives el marc jurÃdic anterior (el
de la LOGSE), sense que això hagi suposat la revisió de la seva
validesa i l'anà lisi de les causes dels problemes sorgits,
servirà , potser, a una polÃtica virtual i de cara a la galeria,
però no fa cap favor a la millora generalitzada dels
aprenentatges fonamentals. Almenys, jo no hi sé trobar la
correspondència entre aquestes intencions i les mesures que
s'entreveuen en l'anomenada «llei de qualitat».
Tanmateix, s'ha de reconèixer un important esforç inversor per
part del Govern del Pacte de Progrés, el més sensible que hem
tingut fins ara a les necessitats socials. (I no ens cansarem de
dir-li que cal fer més, molt més: fidelitat d'esquerres obliga!).
No ho oblidà ssim: l'alt Ãndex de fracà s escolar no l'ha creat
aquest Govern, i el model de societat que afavoreix el vol
gallinaci del guany material d'avui sense mirar més enllà de
llargà ria del nas és el que han propiciat anys i anys de
governs de dretes
Contrà riament, per primera vegada aquÃ
es veuen algunes idees (no totes bones, d'acord; però idees pròpies,
a la fi) i algunes actuacions encaminades a rescabalar terreny
perdut i a redreçar estadÃstiques negatives. Aixà i tot, el
curs que ara comença ens situa de bell nou davant els problemes
cabdals de l'educació quotidiana: l'atenció als alumnes amb
dificultats i d'incorporació tardana; la potenciació del
compromÃs de les famÃlies amb l'escola; l'estÃmul als
projectes escolars propis i a la millora constant de la
professionalitat pedagògica; la recuperació i el foment dels
valors que possibiliten una vida de relació positiva i justa,
etc.
Insistim, per acabar, en les competències bà siques, com a fites
de tot l'alumnat, en el cà lcul i en el llenguatge de la vida:
saber escoltar i entendre, sentir i expressar-se, observar i
raonar per comprendre i actuar conseqüentment amb uns principis
i valors, produir creativament i compartir solidà riament
Extreure lliçons del passat per viure el present amb independència
i anticipar-se, sortir a camà al futur per millorar la vida.
Parar esment a les situacions injustes aquà i pertot arreu i
treballar per evitar-les i superar-les
Som a un bon moment
per renovar el compromÃs col·lectiu del nostre paÃs amb
l'educació.
|