"La fermesa d'un somriure" Sebastià Serra, en la memòria
 
EL PEU, FITER; LA MIRADA, ATREVIDA
veure totes

Palma
Mallorca
Menorca
Eivissa
Grup parlamentari
Consell de Mallorca


 

El PSM opina. 26/01/2002

Qui no l'entén, la nostra llengua?

Certament, l'acció didàctica i de qualitat d'ensenyament que es va duent a terme als centres docents de les Illes Balears és d'una excepcionalitat que mai abans no s'havia experimentat amb aquesta envergadura. Mai com ara, també, els centres educatius, no havien estat sotmesos a tanta pressió i a tanta responsabilitat —sense negar, és clar, que sempre hi ha hagut dosis d'aquestes dues premisses— en el sentit d'educar i formar ciutadans d'una societat, d'un món, que canvia constantment i que observa canvis en l'escala de valors que fins ara es mantenien, si fa no fa, amb una certa estacionalitat. I l'aspecte lingüístic roman ben lligat a la qualitat d'ensenyament, a l'assoliment dels objectius previstos en l'ordenació curricular i en la vivència del que emana de la Llei de normalització lingüística. L'aprenentatge de llengües esdevé un fonament clar per a la nostra mateixa subsistència, però també per establir lligams i ponts de contacte cap a d'altres col·lectius i cap al món sencer. Aprendre llengües, sí, però tenint en compte d'on partim, on som i què volem ésser. I aquest és un punt clau a l'hora d'establir les relacions i les prioritats que cal acceptar per no perdre el nord de vista. Un nord, tanmateix, que és singular, que parteix d'una visió del món concreta, que enriqueix el patrimoni humà i que hem de malavejar que pugui continuar essent, en harmonia amb la resta de visions que ens envolten. Si no és així, serà la resta que ens retraurà la nostra manca de fermesa, la nostra deixadesa i ens assenyalarà amb el dit la nostra feblesa per conservar el nostre tresor cultural.

La llengua catalana, pròpia de les Illes Balears, és estudiada per tots els escolars de la nostra Comunitat. Segurament, és en les etapes d'educació infantil i primària on el grau de coneixement de la llengua pròpia roman en igualtats de condicions amb la llengua castellana, precisament per la immensa tasca duta a terme per part dels mestres d'aquestes etapes. I, també, si s'aconseguís aquesta mateixa incidència en l'etapa d'educació secundària obligatòria, és segur que molt d'alumnat no sortiria d'aquesta etapa sense poder parlar d'una manera normal en català. És veritat que en aquesta etapa hi conflueixen altres elements que, sense ésser estrictament lingüístics, determinen l'aprenentatge de la llengua: els prejudicis i les actituds lingüístiques d'índole social, els tipus de relacions que s'estableixen entre els joves encaminats envers un monolingüisme en castellà, la poca conscienciació lingüística dels escolars en aquesta etapa, etc. I, això no obstant, la competència comunicativa podria esdevenir un esglaó qualitatiu si des de la societat —entesa com les relacions que hi ha entre la persona i tot allò que l'envolta— hi hagués impulsos positius encaminats a fer normal l'ús de la llengua pròpia de la nostra Comunitat; i aquesta empenta ha de començar, ni que fos per coherència, per les mateixes institucions que tenen la responsabilitat històrica de recobrar espais de normalitat lingüística.

L'Ajuntament de Palma va organitzar, el dilluns dia 21 de gener, al polisportiu Germans Escalas, una festa adreçada als nins i nines de Palma d'entre tres i dotze anys —etapes d'infantil i primària. És veritat que el cos de Policia local de la nostra ciutat és d'una professionalitat i d'una qualitat fora de cap mena de dubtes, i així ho va desmostrar en les actuacions dutes a terme al llarg de tot el matí. I, això no obstant, a cada lloc on ens aturàvem per poder participar havia de recordar als agents que podien parlar en mallorquí ja que tots els nins i nines els entenien; quan canviaven els nins, altra vegada a canviar de llengua, com si els nins i nines no els poguessin entendre si seguien en mallorquí —puc assegurar que en les explicacions fetes en mallorquí, els nins feien preguntes, en castellà o català, i tots entenien perfectament l'explicació. Però el més trist de tot va succeir quan es varen realitzar els sorteigs de les bicicletes i els patins: era com si ens diguessin que la nostra llengua no serveix per a res, que els nins i nines que l'han apresa a les escoles és ben igual que si no ho haguessin fet ja que, ni la màxima institució del lloc on viuen, tanmanteix no la fa servir. I hi havia «el responsable de la Policia local» i «el excelentísimo señor alcalde» —així els presentaren, si més no. Davant la impressió, vaig comentar-ho a un agent, i ell em digué: «Què vol que fem? Si els regidors i el batle ens xerren sempre en castellà, ens hi donen les ordres... Amb ells sempre hi hem de parlar, en castellà...» L'opinió que s'ha de fer un nin o una nina sobre la llengua catalana, pròpia de les Illes Balears, pròpia d'aquesta terra, o de totes les persones que han triat aquesta terra per viure-hi, és que no serveix per a res, que no cal esforçar-se a aprendre-la perquè tanmateix, en un acte tan senzill, tan adreçat als nins i nines que saben xerrar en mallorquí, els responsables de presentar un sorteig, de dir els números i els guanyadors pels altaveus no la fan servir. I això és un insult tant per als qui han nascut aquí, com per als qui han vingut de fora i se senten mallorquins; per als primers perquè els fan sentir estranys a casa seva; per als segons perquè concebeixen que no volen que se sentin i siguin plenaments mallorquins, ja que els priven d'un dels drets més elementals per sentir-s'hi. I ja en podem fer de feina a l'escola, i ja en podem fer de programes engrescadors i de qualitat, però si a l'hora de fer-la servir, els qui haurien de mostrar-se orgullosos de saber que els nostres nins i nines també ens entenen si els xerram en mallorquí, que també poden viure-hi si volen, demostren aquesta deixadesa i manca de sensibilitat, poques passes avançarem des d'aquest punt de vista. I m'atreviria a dir que, per molta progressió que hi hagi en altres aspectes, si deixam que desaparegui la nostra llengua de l'ús social, del temps de lleure, si deixam que la nostra llengua no «serveixi» per a les relacions més normals i quotidianes, la resta d'aspectes culturals poca cosa podran aportar, per molt esplèndids que siguin.





      

 

 




PSM Entesa Nacionalista - Avís legal                  Desenvolupat per: