Moratòries, construcció i economia a llarg termini
*
Llorenç Pou Garcias Ă©s professor d'economia de la UIB. (El "Diario de Mallorca" publicĂ , dia 8 de febrer de 2002, un extracte d'aquest article. AquĂ el reproduĂŻm Ăntegrament).
Al llarg de les darreres setmanes s’han succeït tot un
seguit de declaracions de diferents agents econòmics per
intentar reduir les exigències de les moratòries urbanĂstiques.
La lĂnia argumental Ă©s que davant la crisi econòmica existent,
només una disminució de la moratòria podria evitar una caiguda
en l’ocupació del sector de la construcció.
Al respecte hom voldria comentar una sèrie d’aspectes
corresponents a la relaciĂł existent entre les moratòries urbanĂstiques,
el preu i la construcciĂł de vivendes, i el creixement del PIB,
tot això des d’una doble perspectiva de curt i llarg
termini.
Centrant en el curt termini, la primera qĂĽestiĂł evident estĂ
lligada amb l’existència d’una crisi econòmica al
sector de la construcciĂł. Els economistes deim que existeix
recessiĂł quan el PIB disminueix durant almanco dos trimestres
consecutius. És aquesta la situació del sector de la construcció
a les Illes Balears? Si bé la situació s’està moderant,
els ritmes de creixement encara presenten una taxa molt alta. De
fet, el nombre d’ocupats al sector de la construcció (mesurat
tant en termes de l’Enquesta de Població Activa com d’afiliats
a la Seguretat Social) segueix creixent en els darrers mesos i
està en el seu mà xim històric. Per tant, des d’aquesta
perspectiva, la hipòtesi inicial de crisi econòmica a la
construcció no és certa, invalidant la proposta d’una
disminuciĂł de les restriccions urbanĂstiques.
En qualsevol cas, el tema de fons Ă©s el paper que juguen les
moratòries urbanĂstiques sobre l’economia de les Illes
Balears. Per entendre-ho cal situar-se en la relaciĂł que hi ha
entre les moratòries, el preu dels habitatges i el creixement
econòmic del sector de la construcció. En altres paraules, han
provocat les moratòries una pujada dels preus dels habitatges?
Han pogut les moratòries limitar el creixement del sector de la
construcció com a resultat de l’escassesa de sòl?
Per entendre aquesta relaciĂł cal tenir en compte les particulars
caracterĂstiques de la demanda d’habitatges i la visiĂł amb
què, inicialment, es plantejaren els plans urbanĂstics avui
encara vigents. D’una banda, la demanda d’habitatges és
un tipus de demanda especial, perquè en molts de casos no pot
ajornar-se indefinidament en el temps (perquè és per a primera
residència o per a inversió) i perquè l’habitatge no és
un bé està ndard, sinó que cada habitatge té unes fortes
especificitats que la solen diferenciar de la resta (per exemple,
la seva ubicació). L’anterior provoca que la relació entre
venedor i comprador estigui, en molts casos, esbiaixada a favor
del venedor. En aquest context, si la demanda augmenta, aleshores
el preu de l’habitatge puja rà pidament. De l’altra,
els plans urbanĂstics se solien fer amb una previsiĂł que no es
construiria tot el sòl planejat i que, en tot cas, l’anterior
portaria molts d’anys per assolir-se, de forma que el
potencial per ésser construït era i segueix essent força
important (el sostre poblacional Ă©s encara molt superior a la
poblaciĂł actual). Tot plegat provoca que, davant un gran
increment de la demanda d’habitatges i l’existència de
sòl disponible per ésser construït, hagin estat compatibles un
gran augment dels preus i del nombre de vivendes construĂŻdes, el
qual suggereix que les moratòries urbanĂstiques no han tingut,
en molts casos i sempre en termes generals, un efecte real molt
gran ni sobre el preu dels habitatges ni en la limitaciĂł del
nombre de vivendes finalment construĂŻdes.
Anys
|
Ciment
venut a les IB (a)
|
Ocupats
construcciĂł
|
Vivendes
iniciades
|
>
preus m2 vivenda
|
>
Renda bruta famĂlies
|
1986-91
|
638
|
31314
|
10255
|
+17,5%*
|
+5,1%*
|
1992-93
|
475
|
24470
|
3539
|
+1,0%
|
+0,6%
|
1995-01
|
714**
|
40405
|
8611**
|
+22,3%
|
+5,9%**
|
Nota: les dades corresponen a les mitjanes anuals de cada perĂode.
(a) milers de Tn. No s’inclouen els anys (*) 1986-87 o (**)
l’any 2001. Font: Ministeris de treball i foment, “Evolució
econòmica de les Illes Balears” i elaboració pròpia.
Per entendre el possible efecte de les moratòries resulta
aclaridor comparar les mitjanes de l’increment de preus del
metre quadrat i del nombre de vivendes iniciades a les Illes
Balears a les tres darreres grans etapes viscudes per la nostra
economia: 1986-1991, 1992-93 i 1995-2001, que es mostren a la
taula adjunta (no s’inclou el 1994 perquè és un any de
recuperació econòmica que distorsiona les dades). La comparació
Ă©s interessant perquè les moratòries urbanĂstiques nomĂ©s
comencen a ser efectives dins el perĂode 1995-01 i perquè el
perĂode sense moratòries, 1986-93, inclou una etapa d’expansiĂł
econòmica i una altra recessiva. Quan es confronta l’evolució
dels preus a les dues etapes expansives, 1986-91 i 1995-01, s’observa
que a ambdĂłs perĂodes els preus augmentaren a una taxa anual
considerable. Igualment, el nombre d’habitatges iniciats (i
de ciment venut) a les Illes Balears fou també molt alt a les
dues etapes (no s’inclou l’any 1987 perquè el nombre
de vivendes iniciades, 22.101, distorsiona la comparança). L’evolució
semblant de preus i de nombre de vivendes iniciades en els dos
perĂodes demostra, idò, que l’efecte de les moratòries ha
estat marginal i que, en tot cas, el que hauria provocat Ă©s una
millora en la relaciĂł de forces entre compradors i venedors a
favor dels segons. Tot i que, com és evident, l’anà lisi
exigeix un model econòmic més ample, que defuig l’objectiu
d’aquest article, resta evident que si les moratòries
haguessin restringit en termes reals el sector de la construcciĂł,
aleshores el nombre de vivendes (i de ciment) no hagués pogut créixer
com ho ha fet. Els efectes viscuts són els propis d’una
demanda molt vigorosa.
Arribats a aquest punt, els comentaris dels parĂ grafs anteriors
permeten respondre a la qüestió plantejada al principi d’aquest
article. Seria una reducció de les moratòries capaç d’empènyer
una possible economia en crisi? Les dades de la taula adjunta ens
indiquen que quan la renda disponible de les famĂlies (que estĂ
estretament lligada a l’evolució del PIB) no augmenta,
aleshores la demanda d’habitatges cau, fent intranscendent
en el curt termini l’eliminació de les moratòries. Una
prova de l’anterior ho ofereixen les dades del perĂode 1992-93,
quan es reduĂŻren el nombre de vivendes, el ciment venut a les
illes i l’ocupaciĂł al sector. Noti’s com en aquest perĂode
no hi havia moratòries urbanĂstiques.
L’única conseqüència d’una reducció de les moratòries
en un perĂode de crisi seria oferir sòl addicional per a
construir en un futur perĂode de creixement econòmic. QualcĂş
podria argumentar que l’anterior podria ser bo, perquè si
es pogués comprar el sòl més barat, aleshores les vivendes
també serien més barates. Res més llunyà de la realitat. Cal
adonar-se que el preu de mercat dels habitatges no té necessà riament
que guardar una relació estreta amb el mercat del sòl. De fet,
alguns solars es compraren fa moltĂssims d’anys i, en
canvi, els preus dels habitatges són els d’ara i no els de
l’any de compra dels solars. L’objectiu de qualsevol
empresa és aconseguir els mà xims beneficis possibles, i això
passa per intentar vendre a cada moment al preu més alt possible.
El preu del solar només determina el cost d’un dels inputs,
però en cap cas el preu final de l’habitatge.
Sigui com sigui, la relació entre moratòries, creixement econòmic
i sector construcció no hauria de regular-se des d’una
vessant de curt termini. Ans el contrari, el fet que parlam de la
utilització d’un recurs escà s, com és el territori,
obliga a que la relació entre aquestes tres variables s’hagi
d’enfocar des d’una òptica de llarg termini. En
efecte, més enllà de si hi ha o no crisi econòmica, els
ciutadans d’aquestes illes ens haurĂem de plantejar de
manera seriosa quin és l’ús que en volem fer dels recursos
naturals disponibles i quin és l’estat del medi ambient que
volem deixar a les generacions futures.
Cal començar a pensar que estam parlant d’uns recursos
escassos que incideixen en les possibilitats de créixer
globalment a llarg termini. La principal font d’ingressos d’aquestes
illes Ă©s el turisme, que Ă©s una activitat molt lligada al medi
ambient. Una mostra de la interrelaciĂł entre construcciĂł i
turisme mitjançant el medi ambient és que a les enquestes fetes
als turistes es detecta un augment sostingut, i molt important
els darrers anys, del percentatge de turistes que es queixen de
la massificació i de l’excessiva construcció (un 20% l’any
2000). És cert que un augment de la construcció provoca un
creixement del PIB i de l’ocupació, però no hem d’oblidar
que ho fa a costa del medi ambient, de forma que tal vegada els
guanys (un major PIB) no superin els costs (destrucciĂł del medi
ambient). Comença a ser hora de no posar pedaços al model de
creixement econòmic d’aquestes illes. Cal encetar una
vertadera reflexió al voltant de què volem el global de
ciutadans en el llarg termini. Per això, convé adonar-se que el
model expansiu exercit fins a l’actualitat no pot continuar
indefinidament. Si la resposta a la pregunta sobre si volem un
model econòmic basat en la qualitat del turisme i en la
sostenibilitat ambiental per preservar els atractius turĂstics d’aquestes
illes Ă©s una resposta afirmativa, aleshores hem de saber, i
sobretot acceptar, que la construcciĂł no pot mantenir el nivell
d’activitat actual i que tota la societat haurà de fer
front a esforços en el curt termini. D’entrada, si es
considera que el nivell d’activitat constructora és
excessiu, s’haurà d’acceptar que el nivell d’ocupació
d’aquest sector s’ha de reduir. En aquest cas, el
sector constructor s’haurà de reciclar a l’igual que
fan la resta de sectors econòmics (la pròpia recuperació i
manteniment del medi ambient ofereix tot un potencial de creaciĂł
d’ocupació). No val a dir que donen feina a molta gent. S’ha
de pensar a llarg termini. Si només es té en compte el curt
termini, el que es fa Ă©s ajornar una decisiĂł que podria
perjudicar altres sectors, com per exemple el turĂstic, però
amb la diferència que per ventura d’aquà uns anys ja no hi
haurĂ marge de maniobra.
Convé adonar-se que la construcció d’habitatges, tot i
oferir efectes d’arrossegament endavant i enrere a altres
sectors, no és una activitat de tipus endogen (és a dir, capaç
de mantenir un nivell de producciĂł per ella sola), sinĂł que Ă©s
una activitat en la que s’inverteixen, precisament, les
plusvĂ lues d’altres sectors (industrials, turĂstics, etc.).
Per tant, a l’hora de determinar quin és el nivell d’activitat
desitjable del sector constructor, s’ha de saber primer què
es vol a llarg termini a la resta de sectors que sĂ generen
plusvĂ lues de tipus endogen. No entendre aquesta qĂĽestiĂł Ă©s
caminar cap a l’ofegament a llarg termini del global de l’economia
a partir de generar molta riquesa a un sector a curt termini. El
problema Ă©s que el futur sempre arriba.
En definitiva, s’ha comentat que les moratòries no han
provocat, en termes generals, restriccions quantitatives reals
sobre el nivell de construcció i que l’evolució dels preus
i de la construcció de vivendes s’explica per l’evolució
de la demanda. Atès que parlam d’un recurs escàs que
afecta els sectors econòmics que vertaderament determinen les
possibilitats de creixement econòmic, cal ser valents i pensar
en el llarg termini. Els ciutadans hem d’aprendre que pensar
en termes de llarg termini implica, moltes vegades, haver d’assolir
renúncies de riquesa en el curt termini i, en conseqüència,
haurĂem d’obligar els polĂtics a no ser presoners del dia
a dia. Aquestes illes es mereixen propostes de futur manco
centrades en l’interès particular a curt termini i més
emmarcades en l’interès general a llarg termini.
ť
|