L'Arc Mediterrani, el camí cap a Europa
L'espai euromediterrani és
el títol de portada de l'últim nombre del setmanari "El
Temps" (5-11 de febrer de 2002), que dedica tres reportatges
a aquest tema veritablement estratègic per al futur proper de
Catalunya, el País Valencià i les Illes Balears. A continuació
reproduïm, pel seu interès, el primer d'aquests reportatges,
que signen Bàrbara Amorós i Miquel Calvet.
Els lligams
econòmics entre Catalunya, el País Valencià i les
Illes Balears han enfortit el dinamisme empresarial duna
de les regions més potents del sud dEuropa, lEuroregió
de lArc Mediterrani. Reforçar aquestes connexions
és vital per ocupar un lloc destacat en la nova Europa
que sestà construint. En aquest dossier analitzem
aquesta realitat des de diversos punts de vista. |
Fa escassament quinze dies, lalcalde de Tarragona, Joan
Miquel Nadal, oferia un front comú als alcaldes de València i
Castelló per reclamar al Ministeri de Foment un corredor
mediterrani dalta velocitat que connectàs Catalunya i el
País Valencià amb Europa. Foment està disposat a portar el
tren de gran velocitat, TGV, de Madrid a Barcelona i Tarragona,
així com de Madrid a València i Castelló, però no té previst
connectar Tarragona i Castelló ni amb el TGV ni amb lample
de via europeu.
Fragmentar el corredor mediterrani no alleugerirà els problemes
que, per exemple, pateix la indústria taulellera: la inexistència
duna via ferroviària dample europeu entre Castelló
i Tarragona és un coll dampolla a la seva connexió amb
Europa. Álvarez Cascos sha compromès a portar lample
de via europeu fins a Almeria, però la falta de calendari
inquieta les forces econòmiques i polítiques de València i
Barcelona. Tots ells són conscients que si els territoris daquesta
euroregió mediterrània no són capaços de reforçar lligams,
les seves economies sen ressentiran profundament.
El debat sestén. I també inclou les forces polítiques
del País Valencià. Divendres, 25 de gener, es reuniren a Vinaròs
i a Amposta, límits entre el País Valencià i el Principat,
Manel Nadal, responsable dinfraestructures del PSC, i
Joaquim Puig, portaveu del PSPV a les Corts valencianes, per
reclamar que es milloren les infraestructures tant per carretera
com per ferrocarril al corredor mediterrani.
Les connexions han arribat ja al terreny dels fets. Jordi Pujol i
Joan Roig, president de la cadena valenciana de supermercats
Mercadona, inauguraren el passat 10 de gener el centre logístic
daquesta empresa, a Sant Sadurní dAnoia, una
infraestructura que consolida laposta de lempresa de
distribució valenciana pel Principat com el seu principal mercat
dexpansió. Pujol va felicitar-se en aquest acte pel fet
que siga una empresa valenciana la que sespandesqui per
Catalunya. És molt important el desenvolupament econòmic
del País Valencià perquè amb Catalunya constitueix lArc
Mediterrani, va dir.
El sector tèxtil també ha estat un actor privilegiat dels
lligams econòmics que travessen les nostres economies. Segons
Salvador Maluquer, director de Relacions Internacionals del
Consell Intertèxtil, des de fa molts anys existeix una
complementarietat de serveis no oficialitzada entre
els empresaris de Catalunya i el País Valencià. Hi ha
molts teixidors de Catalunya que consumeixen filat fet a València,
i viceversa. I en termes de producció, hi ha molt teixit català
que marxa a fer el procés dacabament (estampat, tintat,
impermeabilitzat
) al País Valencià, i molts empresaris
valencians que porten el seu fil perquè el teixesquen a
Catalunya. Es tracta, segons Maluquer, de relacions no
improvitzades els últims anys sinó que vénen de lluny.
Aquestes relacions cada vegada més estretes contrasten amb loblit
oficial daquesta realitat econòmica, un fet denunciat cada
vegada més des del món acadèmic. El primer de fer-ho va ser el
sociòleg valencià Rafael Ll. Ninyoles, lany 1992, amb el
seu llibre El País Valencià a lEix Mediterrani. Des daquell
moment, cada vegada són més els analistes que han apostat per lEix
Mediterrani com la via essencial cap al futur.
Per a Balears, Catalunya i el País Valencià les connexions amb
lEuropa central són fonamentals, sosté Jordi Maluquer,
catedràtic dHistòria i Institucions Econòmiques de la
Universitat Autònoma de Barcelona. La caiguda del mur de Berlín
i la creixent integració de les economies de lEst estan
fent desplaçar leix central de leconomia europea,
adverteix. Itàlia i Alemanya ja fa temps que sestan
orientant cap a lEst i les regions que més creixen són
les que estan més ben preparades per enviar mercaderies cap a lEst.
Intensificar les relacions amb el centre-nord dEuropa és
estratègic. El que seria un drama seria no millorar les
connexions amb aquesta zona on sestà produint el
creixement, perquè ens deixaria convertits en absoluta perifèria,
en un immens parc temàtic on es ve a prendre el sol i prou.
Maluquer es mostra pessimista, però, quan analitza les
infraestructures promogudes fins ara pel govern de Madrid: LAVE
es va fer desquena a Europa, de Madrid a Sevilla. Una
inversió sumptuària, res més. No una màquina perquè ens portés
les mercaderies cap a Europa. A lestat espanyol, si estàs
al centre pots mouret en totes direccions en autopistes
gratuïtes, excepte quan et dirigeixes al mercat europeu.
Una planificació que resulta especialment negativa per a
Catalunya, País Valencià i Balears, que són al cap i a la fi,
segons Maluquer, les que proporcionen el finançament
exterior per al creixement dEspanya, perquè són economies
exportadores i de turisme internacional, que és el que permet lentrada
de divises.
Les xifres corroboren aquestes consideracions. Amb dades del 1999,
el Principat i el País Valencià van exportar el 40,3% del total
de lestat espanyol. Una activitat que tradueix el major
dinamisme empresarial (vegeu gràfics en aquesta pàgina i a les
pàgines 21 i 24).
Per a les Balears, acostar-se a Europa també és fonamental per
mantenir el seu dinamisme. Segons Carles Manera, catedràtic dHistòria
i Institucions Econòmiques de la Universitat de les Illes
Balears, lestratègia balear ha de passar per tres vies dactuació.
Duna banda, ha de fer front a una de les seves
particularitats més essencials, la insularitat, i als problemes
que comporta (majors costos, aïllament, problemes de transport
).
Un marc idoni per fer-ho, segons Manera, és a través de la
xarxa IMEDOC, formada pels arxipèlags de Sardenya, Sicília, Còrsega
i les Balears. Les Illes, però, tampoc poden oblidar la seva
vinculació amb les economies regionals més potents de lArc
Mediterrani, entre les quals el corredor de la Ligúria a Itàlia,
la zona dAis de Provença a França, i la façana mediterrània
de lestat espanyol, bàsicament Catalunya i el País
Valencià. Regions a les quals les Balears pot aportar una
economia molt madura turísticament, una preocupació per
millorar la qualitat ambiental del territori, la competitivitat
de sectors industrials com el calçat i la bijuteria, i en quart
lloc, un entorn idoni per a la creació dempreses amb un
elevat contingut tecnològic. En tercer lloc, segons Manera, les
Balears tampoc han doblidar que la seva ubicació i lexperiència
en el sector terciari la converteixen en un pont avantatjós cap
a les economies del nord dÀfrica. Una veritable cruïlla
econòmica.
El fet és que la institucionalització de les euroregions com a
marc per fer front als nous reptes econòmics no és nova a
Europa. Un exemple és el de Galícia i el nord de Portugal.
Tretze ciutats daquesta regió subscrivien lany 1992
el pacte per constituir lEixo Atlántico. En aquests
moments, aquesta aliança aplega totes les grans ciutats daquesta
regió que aglutina territoris de dos estats. LEixo Atlántico
ha començat a fer gestions per articular una política turística
comuna, a més de reclamar millores en les connexions tant per
carretera com per ferrocarril. Eiré López, director del
setmanari gallec A nosa terra, assegura que lEixo Atlántico
ha començat a funcionar malgrat loposició frontal dels
governs de Madrid i de Lisboa. Portugal té por a les
autonomies, assegura.
Un altre exemple és el del VASAB, constituït lany 1994,
que aplega tots els estats, lands alemanys i repúbliques russes
que tenen façana a la mar Bàltica. El VASAB desenvolupa
projectes per integrar les economies daquest immens
territori, amb estratègies com la millora de les comunicacions,
lordenació de tot el sistema de ciutats o la coordinació
entre tots els ports. Des dun punt de vista econòmic,
la regió de la mar Bàltica ha de desenvolupar un sistema
integrat de producció i de relacions comercials basat en
avantatges competitius, assenyala el document estratègic
VASAB 2010. La intenció és coordinar fins i tot aquells sectors
econòmics en competència directa dins de la regió.
Són els nous vents que bufen a Europa, encara lluny de nosaltres.
|