Via fora! Petrers
Antigament es feia servir el crit de via fora! com a cridada o
so d'alarma per a demanar auxili o per a reunir la gent d'una
poblaciĂł en cas de perill. Ara, la majoria de petrers i petreres
fan sonar el crit d'alerta davant allò que entenen que pot ser
un perill per al seu poble: el traçat del tren proposat pels
Serveis Ferroviaris de Mallorca (SFM). Aquesta proposta pretén
–a grens trets– aprofitar les antigues instal·lacions
del tren, sense tenir en compte que Petra, com la resta de
municipis de Mallorca, ha canviat molt durant els més de cent
anys que han passat des que es posĂ el tren per primera vegada.
Tothom (o gairebé) està absolutament d'acord que fer passar el
tren pel municipi de Petra és un avanç important i una millora
en la qualitat de vida dels residents a aquell poble. És més,
ningĂş discuteix aquesta possibilitat a hores d'ara. Allò que sĂ
que es discuteix Ă©s que el projecte per fer passar el tren per
Petra que actualment proposa SFM sigui el més adequat a la
realitat social i urbanĂstica de la Petra del segle XXI.
La majoria de veĂŻns de Petra, amb el suport del consistori
municipal, demana que el tren no passi per dins el nucli urbĂ i
ho demana per diverses raons. En primer lloc per la perillositat
que això suposa, i Ă©s que estam parlant d'un mĂnim de trenta
trens per dia travessant la majoria de carrers del poble, cosa
que significa exposar la gent de Petra, en especial els mes
menuts i els més grans, a un perill innecessari. Un perill que
es pot evitar si s'accepta el traçat proposat per l'Ajuntament.
Una altra de les raons que esgrimeixen els favorables que la
futura via del tren vagi per fora del nucli urbĂ Ă©s la dels
problemes de circulaciĂł. Els fa por el fet que els vehicles
hauran de passar pels diversos passos a nivell, que quedaran
convertits en autèntics embuts, amb el perill i la molèstia que
suposarĂ per als conductors i, sobretot per als veĂŻns. A les
quals, per cert, caldria afegir les molèsties que pot ocasionar
el tren per dins el nucli urbĂ , com ara renous i vibracions. En
aquest sentit, cal recordar als que proposen que el tren travessi
el poble, que quan es va dur el tren per primera vegada a Petra,
fa més d'un segle, ja es va posar per fora del nucli urbà , ja
que aleshores, ni les zones d'Es CĂłs, del Carrer Ample i
voltants, no estaven urbanitzades.
I encara hi ha un quart motiu de caire, diguem-ne social: per
raons de seguretat SFM preveu tancar amb una barrera metà l·lica
la via del tren, cosa que en una poblaciĂł cohesionada com Petra
pot tenir un impacte brutal i pot esdevenir un tall fĂsic del
poble. Una particiĂł que significaria un greu impacte visual i
que significaria, a més a més, un retrocés en la millora que
va significar al seu moment l'eliminaciĂł del talĂşs del tren.
Ahir més de 250 veïns de Petra es concentraren davant el
consolat de Mar per demanar allò que sembla més racional, que
el tren no travessi–xapi el poble. Desitjam que el Govern,
format per forces progressistes, escolti les demandes dels
petrers i petreres. Com també desitjam poder anar ben aviat a
Petra en tren i cridam amb els petrers i petreres viafora! O via
(per) fora.
ť
|