Les raons de la «contra»
En els darrers anys, des de la famosa conferència de Seattle
de l'Organització Mundial del Comerç, sembla que hi ha una
carrera frenètica entre els organitzadors de les cimeres de caps
d'estat i de govern (o dels organismes financers i econòmics
internacionals) i els promotors de contra-cimeres formats per
organitzacions i moviments diversos de defensa dels valors
ambientals, socials, culturals i polítics. Sembla que les lleis
físiques que imposen que tota acció provoca una reacció també
són vàlides per aplicar el principi de cimera-contracimera.
L'interessant en realitat no és constatar aquest fet, sinó
considerar què ho ha provocat. En un món globalitzat
informativament, ningú vol perdre el poder de repercussió sobre
l'opinió pública que suposa la celebració d'una conferència
internacional de més o menys magnitud. Fins ara, aquestes
trobades sovint suposaven una forma de trobar-se els dirigents
internacionals a diversos nivells (econòmics, polítics, socials)
i on, en el millor dels casos, es debatien alguns temes de gran
profunditat moral i ideològica, obtenint-se uns resultats que
poques vegades anaven més enllà d'unes declaracions
d'intencions descafeïnades, políticament correctes i buides de
compromisos concrets a curt i mig termini. A més, moltes
d'aquestes trobades tenen un caràcter regular (els Consells
Europeus, per exemple) i es van realitzant en diferents ciutats,
produint l'efecte que més que espais de debat engrescador només
es cerca la promoció turística del país i la ciutat amfitrions.
Era habitual fins ara que aprofitant aquestes trobades de
dirigents internacionals alguns grups de damnificats (si se'm
permet l'expressió) per l'acció o inacció d'aquests dirigents
manifestessin la seva disconformitat amb pancartes als carrers
per on passava la comitiva oficial, o amb accions més o menys
espectaculars (com les «pluges» de dòlars falsos realitzades
per Greenpeace). Però és el tancament dels estaments polítics
i econòmics, i les seves reunions de cara a la galeria, les que
generen la reacció per part dels ciutadans i ciutadanes que cada
vegada més veuen com se'ls ignora en les seves reclamacions,
justes o no, però sempre realitzades seguint el principi democràtic
del dret d'expressió i llibertat de crítica. Aquest efecte no
és aliè de la desmotivació electoral o l'increment del vot
antisistema.
Més enllà de les manifestacions multitudinàries, més o menys
festives, més o menys violentes (caldria un article sencer per
parlar d'altre fenomen paral·lel que és l'ús per part dels
governs de l'excusa de protegir l'ordre a les cimeres oficials
per imposar autèntics estats de setge i guerra a les ciutats i
països on es celebren, retallant de manera dràstica i violenta
els drets democràtics més elementals), el més important de les
contracimeres o cimeres alternatives és que amb les seves
activitats de debat i reflexió suposen la reacció raonada,
treballada i confrontada dels sectors i grups de ciutadans
motivats a donar la seva opinió sobre temes de repercussió
social i econòmica mundials. Sempre són infinitament més
interessants i realistes a l'hora de diagnosticar un problema i
definir solucions les conclusions extretes de les «alternatives»
que no les declaracions d'intencions buides de contingut (i tot i
així sovint boicotejades per alguna potència mundial, sigui un
estat o una empresa multinacional) de les trobades «serioses».
Aquests dies tenim el privilegi de poder conèixer de ben a prop
una d'aquestes situacions de cimera oficial versus cimera
alternativa. La Cimera Informal (sic) de ministres de medi
ambient de la UE, que es realitza a Palma, seguint la dinàmica
habitual de funcionament del Consell de Ministres de la UE (l'autèntic
govern i parlament de la Unió) en la que els ministres del ram
semestralment conviden als seus col·legues europeus a contrastar
l'estat del medi ambient i de les polítiques portades a terme
pels diferents estats, sense obtenir-se gaire cosa més que
declaracions d'intencions (recordem que és una reunió informal)
i moltes fotos i visites de caire turístic. No oblidem tampoc
les connotacions que sobre la política local de la ciutat o regió
amfitriones tenen aquests esdeveniments, especialment òbvies al
cas de la nostra cimera. Especialment preocupant és el paper de
convidats de pedra de la Comissió i el Parlament europeus, que
han estat sempre més sensibles als temes socials i ambientals
que no els governs dels estats membres.
Paral·lelament s'ha organitzat, és clar, una cimera alternativa
en la que representants de diverses organitzacions socials i
ambientals discutiran i debatran els problemes socioambientals
que més preocupen la ciutadania europea: la sostenibilitat, els
usos dels recursos bàsics (aigua amb el Pla Hidrològic Nacional
espanyol com a clau central, energia, sòl, residus), la
seguretat alimentària, la biodiversitat, el canvi climàtic, etc.
Més enllà de les fotos dels ministres, o dels possibles
incidents que es puguin produir durant les manifestacions (incidents
als que no són aliens l'actuació prepotent i antidemocràtica
dels responsables polítics de l'ordre públic, impedint
l'exercici de lliure expressió, quan no creant-ne directament
grups de falsos «exaltats» per poder justificar la repressió
pura i dura), estic personalment convençut, i com jo molta altra
gent, que el més positiu d'aquesta cimera serà, segur, el
treball conjunt i el debat raonat, participatiu i democràtic de
la cimera «alternativa».
|