"La fermesa d'un somriure" Sebastià Serra, en la memòria
 
EL PEU, FITER; LA MIRADA, ATREVIDA
veure totes

Palma
Mallorca
Menorca
Eivissa
Grup parlamentari
Consell de Mallorca


 

El PSM opina. 27/05/2002

Liberalisme, iniciativa privada i societat civil

* Príam Villalonga és investigador del Ludwig Institute for Cancer Research, Royal Free and University College Medical School Branch (Londres).

Malgrat que la majoria de doctrines i ideologies polítiques tenguin vocació d'universalitat, resulta obvi que en la seva implantació a una determinada societat s'han de tenir molt presents les característiques d'aquesta. Per tal d'esser fidedigne a l'esperit d'un determinat corrent de pensament, cal analitzar acuradament la realitat i estimular el debat ideològic contínuament, evitant així les lectures tòpiques i superficials. El que discutirem en el present article és la constatació que el liberalisme polític —clau de volta de tot el centre-dreta—, està a les Illes Balears molt allunyat d'alguns dels seus principis essencials. Una breu reflexió sobre les bases de la ideologia liberal, així com de les característiques de les societats més liberals, ens permetran concloure que els partits polítics d'ideologia liberal al nostre país han menystingut de forma crònica elements cabdals d'aquesta ideologia. Dos eixos centraran les principals crítiques: d'una banda la feblesa de la nostra societat civil, fet que desactiva bona part del discurs liberal, i d'altra banda la pobra interpretació que se n'ha fet de la suposada preeminència de la iniciativa privada. Conclourem que aquesta ideologia, tot i oferir —com totes— un corpus d'idees vàlides per a qualsevol comunitat humana, està mancada d'un procés d'adaptació que consideri paràmetres endèmics de la nostra societat, fet que deslegitima profundament la seva aplicació.

El pensament moral i polític que anomenam liberalisme transcendeix àmpliament el món de la política i l'economia, per a constituir un pilar essencial en la configuració de les societats occidentals modernes. Aquesta línia de pensament parteix de la rellevància de la llibertat individual i del dret a la diferència, fet que es tradueix en una concepció de la societat com una lliure suma de diferents individualitats, més que com una entitat per se. Els liberals consideren que els estats i governs haurien d'interferir el mínim possible en l'organització de la vida de les persones, car aquestes són prou lliures i responsables per a bastir societats pròsperes i justes. Òbviament, hi ha d'haver un respecte a unes normes de convivència bàsiques —l'estat de dret—, però el progrés de la societat es fia per complet a la capacitat de la iniciativa privada per a esser motor de la creació de riquesa i benestar socials. En la pràctica, això es tradueix en la defensa d'una economia de lliure mercat sense restriccions: com menys lleis millor. Els liberals consideren que en un sistema just i en un mercat obert —amb igualtat d'oportunitats— les diferències de riquesa entre individus seran estrictament conseqüència de les diferències «qualitatives» entre aquests (intel·ligència, capacitat de treball), fet que les justifica moralment.

Tot i que la crítica al liberalisme no sigui l'objecte d'aquestes reflexions, no podem evitar assenyalar la ingenuïtat —per no dir ximpleria— d'alguns d'aquests arguments. Les societats no són «idealment justes» per a confiar-ho tot a la meritocràcia. A més, l'evident transmissió hereditària dels avantatges, que precisament és la clau de l'evolució de les espècies —un altre sistema de lliure mercat—, és el gran error de base del discurs liberal. Potser en un sistema aïllat, unigeneracional, el liberalisme sigui just en el sentit que l'èxit individual dependria només dels mèrits personals de cadascú. Però, ai las!, a la vida real els avantatges socials i econòmics es transmeten de generació en generació, fet que implica que hi ha individus que tenen un plus afegit en la carrera de la vida. I ningú no posarà en dubte que la història de la humanitat es una lluita constant contra el darwinisme. Però, com dèiem, discutir això no era l'objectiu del present article...

La qüestió central que volem discutir aquí és la parcialitat amb que sovint s'interpreta la ideologia liberal al nostre país. Cert és que l'eix fonamental del liberalisme és la defensa d'un mercat obert i sense traves. Aquesta seria la clau per a la creació de riquesa, fet que aniria en benefici de tota la societat. Però no és menys cert que el liberalisme es recolza enormement en la responsabilitat individual, precisament per a la distribució d'aquesta riquesa i la consecució de major justícia social. Aquesta responsabilitat es tradueix en una societat civil forta, que s'ocupa del progrés general, alhora que constitueix la clau per sol·licitar que es minimitzi el paper dels governs. Qui hagi tengut un contacte mínim amb societats profundament liberals sabrà a què ens referim. A la cuna del liberalisme, Anglaterra, el principi de responsabilitat individual és patent per tot arreu. És aquesta responsabilitat la que dóna una dimensió totalment diferent al concepte d'iniciativa privada. Aquesta no només es preocupa del benestar propi, sinó que és essencial per a confegir una societat més pròspera en el seu conjunt. Exemples n'hi ha a balquena. Des del foment de les arts, l'educació, la recerca científica, l'assistència social,... fins a qualsevol altre activitat, sempre trobarem a Anglaterra un suport actiu d'una societat civil poderosa. I quan ens referim a «suport actiu», volem dir que es sostenen econòmicament —en molts casos de forma total— les activitats esmentades. La programació anual d'una sala de concerts, o el manteniment d'un institut de recerca poden dependre exclusivament d'aportacions de particulars. Heus aquí iniciativa privada! I si hom te l'ocasió de mirar-se les necrològiques del diari The Times, podrà comprovar com els difunts de les classes altes britàniques fan importantíssimes donacions a institucions privades que subvencionen la major part de la recerca científica del país (Cancer Research UK, The Leukemia Fund), o financien tot tipus de manifestacions culturals. Certament, amb aquest concepte d'iniciativa privada són més comprensibles —encara que sigui legítim discutir-los— els postulats del liberalisme. Quan sentim que la iniciativa privada és el motor del progrés, hem d'entendre una iniciativa privada dinàmica, però alhora responsable i profundament cívica, compromesa al capdavall.

El revers de la moneda és el panorama de la nostra societat civil, i la baixa talla moral d'alguns polítics i empresaris que s'autoidentifiquen com a liberals. Malauradament, en aquest cas també hi ha exemples abundosos. Els exemples d'omissió, naturalment. Algú recorda actuacions memorables de l'iniciativa privada a on aquesta no sigui sinònim d'activitats lucratives en benefici propi? És molt trist que l'únic exemple que ens vengui al cap sigui la compra d'un nou vaixell per al rei... El cas de l'ecotaxa és paradigmàtic. Sense entrar en la seva legitimitat, és decebedor que el sector privat es limiti a criticar-la sense oferir cap alternativa en positiu. A d'altres països, amb economies molt més liberals, és evident que la pròpia iniciativa privada hauria afrontat fa temps la qüestió de la sostenibilitat ambiental. Ben segur que el sector privat hauria liderat la protecció del patrimoni paisatgístic i cultural, a través de fundacions o patronats. Al nostre país no, aquí s'assumeix amb naturalitat que això correspon exclusivament al sector públic. És sorprenent com hem interioritzat aquesta concepció tan peculiar de liberalisme: molta iniciativa per als negocis particulars —i que el Govern no molesti— i nul·la per aportar al benestar global del país, no fos cosa que ens embrutàssim les mans... Amb aquesta quadratura del cercle, qui no vol esser liberal? Francament, és inconcebible aquesta doble moral d'exigir a les institucions que només regulin —que curiosament, sempre és d'interès general— que no afecti els interessos a curt termini del sector privat. Són lícites les queixes d'unes classes dirigents que manifesten un desarrelament cívic tan clamorós? Són veritablement «liberals» els qui només parlen dels drets i avantatges però mai no dels deures i la responsabilitat que implica aquesta ideologia? Ben lluny del liberalisme, aquesta actitud només podem qualificar-la d'individualisme interessat.

Tancarem aquestes reflexions subratllant que els nostres polítics «liberals» han construït un discurs basat en la llibertat individual, oblidant sistemàticament el contrapès que suposen la responsabilitat i el deure cívics. D'aquí la paradoxa que no s'hagin ocupat gaire de l'enfortiment de la societat civil, tasca de la qual només n'hem sentit parlar al nacionalisme d'esquerres, és obligat reconeixer-ho. Si aquests oblits s'han produït conscientment o per pura ignorància és una qüestió que deixarem a la lliure i responsable —liberal, en definitiva— interpretació del lector...





      

 

 




PSM Entesa Nacionalista - Avís legal                  Desenvolupat per: