Sobre Europa i la insularitat
El ministre de Medi Ambient, Jaume Matas, va dir davant el fòrum
Europa 2002, organitzat per una agència de premsa, que "la
filosofia de l´ecotaxa era bona, encara que en fallava l´aplicació".
I afegí que si el Partit Popular guanyava les eleccions a les
Balears aboliria la llei però mantendria les inversions
mediambientals de les quals "les Illes en tenen una
extraordinària necessitat". Com a mínim, aquestes paraules
mostren que l´expresident encara dona validesa a la diagnosi
territorial que va fer quan era conseller d´Economia o, més
endavant, quan tractà d´aprovar des de la Presidència unes
directrius d´ordenació territorial més ajustades a les
necessitats que no les que finalment prosperaren. Faria be, per
tant, en escoltar les veus que aquests darrers dies han clamat,
dins i fora de la cimera europea, per reivindicar una societat més
sostenible. Sobretot quan una d´aquestes veus Ð sorgida de la
reunió que la comissió d´illes de la Unió Europea celebrà en
el Consolat de la Mar Ð exigia dels ministres de Medi Ambient un
tractament diferencial del fet insular a causa la major
vulnerabilitat dels seus territoris.
En aquest sentit, és inadmissible que des del Govern Central s´hagi
boicotejat la presència a Palma del director de l´Agència
Europea de Medi Ambient, a qui s´hauria advertit Ð sense que
ningú no ho hagi desmentit Ð que estava interferint la política
del PP a les Illes Balears. Com a mínim som davant una política
contradictòria, perquè des del govern de les Illes Balears, des
de sempre, s´ha apostat per la insularitat com a element
diferencial, que avala la demanda de suport a Madrid i a Brusseláles
per aplicar mesures que diversifiquin l´economia i frenin el
consum de territori, i conseqüentment el creixement demogràfic.
Aquesta era la justificació del règim especial, el REB, que
Jaume Matas abanderà com a president de la Comunitat i, també,
un dels objectius del lobby d´illes de la Mediterrània
Occidental, l´Imedoc, que va ser impulsat pels tres presidents
populars, des de Gabriel Cañellas a Matas, passant per Cristòfol
Soler qui avui és, per dir-ho d´una manera entenedora, l´ambaixador
de les Balears davant aquest organisme.
La política insularista, és a dir el reclam del fet
diferencial, és una constant a la història recent de les Illes,
que el Pacte de Progrés no només no ha aturat sinó que ha
impulsat i liderat dins Europea. Una prova n´és l´esmentada
reunió de la comissió d´illes, on es decidí lliurar als
ministres de Medi Ambient un document que aposta pel tractament
diferencial i que, de cap de les maneres, no pot ser considerat
un element contrari a la cimera, sinó tot el contrari. De la
mateixa manera que aquesta tampoc no pot ser sorda a eslògans
tan positius com el que ha adoptat el moviment antiglobalitzador;
un altre mon, un altre medi ambient és possible . Si més no,
quan hem vist el desembarcament dels antitransvasament de l´Ebre,
qui no ha recordar el trist episodi del Móstoles, aquell
transvasament temporal de l´aigua de l´Ebre cap a Mallorca per
superar una de les crisis ecològiques més creu que mai no ha
patit una illa ?
En el seu moment, el govern de Jaume Matas defensà fins allà on
va poder el règim especial de les Balears, però ara el PP hi
posa totes les traves del món. El mateix ministre digué, com a
justificació contra l´ecotaxa, que el Govern ja té 26.000
milions més amb el nou finançament autonòmic. Té raó, però
s´oblida que també té més competències, més població, més
problemes mediambientals i que, sobretot, continua sent un
territori insular tremendament complex. El REB hauria de se un
tema d´estat, i el ministre el principal aliat del govern del
Pacte de Progrés davant Madrid. Sabem que això és impossible,
però al menys hi hauria d´haver més comprensió, més diàleg
institucional i, més lleialtat. El casos Bitel i Formentera ho
fan difícil, però aquestes no són qüestions que se relacionin
amb el tema de la insularitat, encara que en el cas de Formentera
si que hi estàÉsi més no en relació al pes polític que té,
i ha de tenir, una petita illa en el conjunt de la comunitat, un
pes polític i, també, la recerca d´equilibris de tots tipus -
inclòs el cens electoral - que no puguin ser interferits per
interessos externs, tant si són econòmics com polítics.
Dèiem l´altra setmana que les cimeres entre estats són ja
inseparables de les mogudes antiglobalitzadores. Rebutjar-les
seria un error, però més ho seria pretendre situar entre els
moviments alternatius un govern regional que, tot i que no agradi
a Madrid o al PP, representa el conjunt de la societat de les
Illes. I més error seria no fer cas de les reclamacions històriques
per al reconeixement de la insularitat. No facilitar el
compliment del REB o posar traves davant els organismes europeus
ésÐ sobretot si s´aspira a tornar a ocupar el Consolat de la
Mar Ð tirar pedres contra la pròpia teulada.
|