Sanitat pública i llits hospitalaris
Conegut
que no és la nostra intenció crear un pla de futur que
serveixi per a sempre, és ben segur que el que hem de fer
és una
valoració crÃtica i intransigent de tot quant existeix,
intransigent
en el sentit de que la nostra crÃtica no tem als seus propis
resultats
ni a xocar amb les autoritats constituïdes.
(Karl Marx, carta a Arnold Ruge, 1844).
La frase a dalt escrita fa segle i mig, pren més força avui, quan
estam arrossegats per la inèrcia duna polÃtica supeditada
a uns criteris econòmics neoliberals i globalitzadors a escala
mundial, quan no centralistes o subjectes al nacional
liberalisme de Madrid, a nivell del nostre estat.
I això, de manera quasi espontà nia, podria ser assumit mecà nicament
pels grups i partits polÃtics a lhora daplicar els mètodes
que creuen adients, per dur endavant la planificació i gestió
dels serveis públics que el poble lliurement els hi ha delegat.
No podem ser aliens al fet que, tan si governa la dreta com si ho
fa lesquerre, en moltes à rees, no en totes, es continua
aplicant la mateixa lÃnia econòmica referint-nos a mètodes i que
duna forma u altra no trenca amb les directrius marcades
per aquesta polÃtica neoliberal importada dels Estats
poderosos i imposada per la força i el poder inherent al capital.
Això, tal vegada sigui el repte més important en que ens trobem
al inici daquest nou mil·leni.
No podem arribar a perdre les referències fins arribar al absurd
del sentit comú. Val més un grampó dun F-18
de la força aèria que un llit hospitalari.
A Mallorca sestà discutint si hi ha que tancar llits públics
per obrir-ne uns altres, a més assumint , imposicions
centralistes quan qui tindria que realment planificar lassistència
hospitalà ria és el Govern de les Illes Balears .
Larticle 143 de la Constitució de lEstat Espanyol al
nº 17 de lapartat 1, manifesta que la Legislació bà sica
i règim econòmic de la Seguretat Social és competència de
ladministració central, sens perjudici que les Comunitats
Autònomes nexecutin els servei. La Llei General de Sanitat
diu que les CCAA poden dictar normes de desenvolupament i
complementà ries per assolir els objectius de larticle 43
de la Constitució dels quals en parlarem més endavant. De la
mateixa manera, lEstatut dAutonomia de les Illes
Balears en larticle 10.14 remarca com a competència
exclusiva lAcció i Benestar Socials; el
Desenvolupament Comunitari i Integració; Sanitat i Higiene.
Per la qual cosa, lAdministració Autonòmica, sense haver
rebut encara les transferències, pot exigir fermament la seva
presència a lhora de planificar el futur immediat de la
sanitat de les nostres illes.
Per tant, no oblidem que les decisions polÃtiques que ara es
prenen poden hipotecar seriosament el futur, no ja pensant en les
transferències que, lògicament, es tindrà que ser rigorós i
exigent pel que fa a dotació econòmica, sinó amb el que se estÃ
decidint pel Govern de Madrid en aquests moments.
Actualment, la mitjana de llits de lInsalud a nivell de lEstat
és de 2.7 llits per 1000 habitants, actualment a Mallorca tenim
una mitjana de 2.85 per 1000 habitants (sumant els de lInsalud
i els propis de la Comunitat Autònoma). Sembla que estem per
damunt de la mitja, però es parteix duna població de 609.150
habitants i referida al cens de 1996, avui estem al 2001 i la
població actual es molt més alta entre 750.000 i 800.000
habitants- i a més no sha tingut en compte la població
flotant, la immigrant, ni la turÃstica.
Segons les previsions del hipotètic mapa sanitari, a
lany 2006, on sha calculat una població de 680.000
habitants (evidentment molt per sota de la real), en que estarÃ
en funcionament lhospital de Son Llà tzer i suposadament
ja estarà finalitzat lhospital dInca, amb els llits
que saniran tancant a lhospital Son Dureta (entre 70
i 100), Hospital General (189), Hospital Joan March (156), H.
Psiquià tric (82) , Sant Joan de Déu (103) i Creu roja (86), ens
trobarem amb una mitjana de llits públics de 2.41 per 1000
habitants, es a dir, menys llits que en lactualitat.
Per mostrar lagreujament comparatiu que patim en aquest
moment en relació a la dotació de llits públics per a malalts
aguts per Comunitats Autònomes, on lassistència sanità ria
encara no està transferida , Aragó té una mitjana de 3.1, Astúries
3.3, Cantà bria 4.0 i Balears, contant tots els hospitals públics
i amb una població inferior a la real, té una mitjana de 2.7
llits per 1000 habitants i, si les coses no canvien, a lany
2006 serà de 2.29. Es a dir, a Balears patim un fort dèficit
ja històric en matèria de despesa sanità ria, que larrosseguem
des de fa anys i encara augmentar.
Que vol dir tot això?. Doncs, primer, que les inversions
en sanitat pública a les Balears han estat manco que a la resta
de lestat quan la creació de riquesa és de les més altes.
Segon, que no em tingut gaire sobirania ni hem
sabut aprofitar els pocs recursos legals al nostre abast a lhora
de planificar les nostres necessitats assistencials. Tercer,
sha planificat la sanitat pública sempre amb el
condicionant de loferta de la sanitat privada
evidentment, i usant el sentit comú, si no hi hagués la xarxa dhospitals
privats que hi ha a aquesta illa, no sols tindrÃem els hospitals
públics col·lapsats sinó que haurÃem de instal·lar tendes de
campanya per ubicar als malalts -.
Saconsegueix, amb aquesta situació, el que diu larticle
43 de la Constitució de lEstat Espanyol que tots els
ciutadans, sense distinció de cap mena, tenen el dret a la
protecció de la seva salut o el que diu la Llei General de
Sanitat en el seu article 1 que són titulars del dret a la
protecció de la salut i a latenció sanità ria tots els
ciutadans i estrangers que tinguin establerta la seva residència
a tot el territori estatal? Cal reflexionar.
Hi ha que canviar els sistemes de gestió que funcionen o hi ha
que millorar-los?. També cal reflexionar.
No entrarem ara a analitzar els nous sistemes de gestió de
la Sanitat Pública a Mallorca (fundacions, empreses de gestió,
etc.), veurem el resultats. Lúnica cosa que sabem, és que
intranquil·litzen prou als treballadors de la sanitat i als
ciutadans i que els seus criteris economicistes no
tenen perquè ser sinònims de més qualitat. En aquests
moments, gaudim duna xarxa sanità ria primà ria dalta
qualitat i està gestionada directament per lAdministració
Pública. Davant daixò, ladministració té que ser
valenta i informar sincerament a treballadors i ciutadans el que
es proposa fer. La societat civil es mereix aquest respecte ja
que és la qui amb el seu vot, lhi ha delegat el poder per
administrar els instruments per tal de donar-hi la
millor sanitat possible.
Per concloure, pensem que la sanitat es té que planificar
des daquà que és on coneixem la realitat de les nostres
necessitats i on creem riquesa suficient per tenir recursos
propis ,cal estar alerta i utilitzar les eines adequades per
negociar les transferències per tal de no penedir-nos-en més
tard, que no és precÃs importar necessà riament sistemes
de gestió del món global i que lona neoliberal no
ens ha de tancar els ulls a possibles injustÃcies socials.
|