L'homenet verd i el julivert
Què succeiria si un extraterrestre interessat a dur la democràcia
al seu planeta vingués a ca nostra i ens demanàs com prenem
decisions col·lectives els terrícoles? Li explicaríem que per
determinar els nostres governants votam i que es vota per aprovar
lleis, per decidir com gastam els pressuposts públics i per
fixar imposts i per
Però si, de cop i volta, el cavaller
intergalàtic s'aturava davant un mapa del món i ens deia:
«Supòs que per canviar les fronteres que hi ha en aquest
mapa també votau, no és ver?», li hauríem de contestar:
«No! Les fronteres només es poden canviar a bufetades!»
Amb aquesta resposta, el senyor del més enllà es tornaria del
color del julivert (si és que el verd no era ja el seu color
original) i plegaria a corrents exclamant que som uns bàrbars.
De manera semblant comença un article de Xavier Sala i Martín,
professor de la Columbia University i de la UPF, publicat a La
Vanguardia el passat dia 17 de maig. I continua més o manco
així: Per poc que ho pensem, una mica bàrbars sí que ho som
els humans: per una banda, quasi tots els Estats que inclouen més
d'una nació dins les seues fronteres solen parlar de la sagrada
unitat de la pàtria, comuna i indivisible, que l'exèrcit
defensarà vessant sang si cal, etc. Així de metafísics arriben
a ser alguns Estats posats a fer nacionalisme ranci. Quasi tots
també solen prohibir la secessió de les seves «regions»,
encara que aquesta sigui la voluntat de la majoria dels ciutadans
d'aquells territoris. I, d'altra banda, aquests mateixos Estats,
paradoxalment, acaben reconeixent països que aconsegueixen, no
sense molts patiments, la independència (Bòsnia-Hercegovina i
Timor Oriental com a dos exemples recents). És una barbaritat
perquè, de qualque manera, estam dient als països que cerquen
la seva llibertat que només hi ha un mètode reconegut
internacionalment per aconseguir-la: la violència. I la conseqüència
és que no ho endevinau?: més violència.
Em venia al cap l'article del professor Sala dilluns a vespre
mentre escoltava el Debate sobre el estado de la Nación
en els moments que el protagonitzaven el president José M.
Aznar i el portaveu del PNB Iñaki Anasagasti. La
contundència de l'absolutisme que conformen el nombre de vots
del PP i el PSOE a les Corts Generals era esgrimida pel president
com a aval per derrotar el terrorisme (llei de partits,
satanització del nacionalisme democràtic, manipulació
informativa, etc.). Anasagasti, al seu torn, en un dels discursos
més densos i tensos que li hem sentit, argumentava per què
considerava equivocada l'estratègia del nacionalisme espanyol a
Euskadi i recolzava la seua argumentació en la voluntat del
poble basc, expressada reiteradament a les urnes (el 13 de maig
de 2001 per darrera vegada) i que majoritàriament dóna suport
als partits que estan a favor d'exercir el dret d'autodeterminació
en aquella nació. D'altra banda, i només a tall indicatiu, cal
considerar la prospecció sociològica, els resultats de la qual
es van fer públics fa una setmana, segons la qual el 62% dels
bascos voldria que l'Estatut de Gernika recollís el dret del
poble basc a decidir lliurement el seu futur i la relació amb
Espanya. Mentre que a les Corts la força del PP i PSOE ateny el
95% dels escons contraris a aquella posició, al Parlament basc
s'expressa una majoria del 65% favorable. Així mateix, al País
Basc només un 12% es mostra d'acord amb la posició de no
reformar l'Estatut.
Les coses es veuen, doncs, de manera molt diferent segons a on es
situï el prisma d'observació. Qui seria el subjecte de
sobirania en cas que s'arribàs a poder fer un referèndum sobre
la independència del poble basc? Tota la població espanyola,
des de Canàries, Ceuta i Melilla fins al mar Cantàbric, o els
ciutadans d'Euskadi? Vet aquí el pot del sucre! Els líders del
PP i del PSOE expressen, amb raó, que la Constitució actual no
permet aquesta mena de referèndums, perquè l'espanyola no
reconeix el dret d'autodeterminació. Tanmateix, si aquest fos un
dret raonable, la solució no passaria per reprimir-lo, sinó per
modificar la Constitució i adaptar-la al que es considera més
just. La pregunta és, doncs, si aquest és un dret raonable.
Mentre en raonam la resposta, per la zona de l'Estret de
Gibraltar Espanya i el Marroc es barallen per acampar aquest
estiu a un illot pelat i hom pensa que allà s'hi deu estar
jugant quelcom més important que no dirimir qui és l'amo del
julivert
Pens en les fronteres del Regne de Mohammed VI a
la zona del Sàhara i hom esperaria del govern espanyol la
mateixa contundència en la defensa dels legítims drets del
poble sahrauí que la desplegada en defensa d'un pressumpte statu
quo de Leila / Julivert. Que si aquell indret de cabres a 150
metres de la costa marroquina no és ni d'uns ni d'altres, doncs
resultarà que cabres, cabrons i cabrits seran lliures i
independents. (O no?). L'homenet verd, visitant de la ultragalàxia,
diria tot observant la facècia i borinant les seues antenes
trompeteres: Aquests humans..., són uns bàrbars!
|