Entrevista al Conseller d'Educació i Cultura, Damià Pons
«El fracàs illenc no és escolar, sinó
social»
El conseller recorda que el mercat laboral «roba» els
estudiants abans que acabin la formació
Més de 83.192 alumnes d'educació infantil, primària i especial
comencen demà dilluns les seves classes als centres de les Illes
Balears; dimecres ho faran uns 66.538 adolescents de secundària,
batxillerat i formació professional. Un any més, les previsions
apunten que els entrebancs per obrir els centres a temps seran
nuls o anecdòtics, a diferència dels cursos anteriors a la
legislatura actual. Damià Pons, conseller d'Educació, explica
les claus d'aquest èxit i matisa les crítiques a la seva gestió.
El darrer nici de curs d'aquesta legislatura sembla
que serà calmat...
(Interromp.) Sí, prou correcte, en el sentit que
la immensa majoria de plantilles de professorat seran cobertes i
que, a més, serà compensat el fet que els centres educatius de
les Illes Balears disposen d'una bona dotació e personal. El
mobiliari serà als centres nous, i les obres excepte
aquelles que són de llarga durada estaran més o manco
enllestides. Crec que la normalitat serà absoluta.
La pregunta era: en què més advertiran els pares
d'alumnes el pas del vostre equip per la Conselleria d'Educació?
L'indici de normalitat, com el fet que des del dia 2 de setembre
la majoria de les plantilles docents ja estaven cobertes. I això
correspon a un esforç important, no només per part dels
responsables polítics, sinó també dels funcionaris i en el
servei de Personal. Que el curs comenci amb normalitat no ens ho
ha regalat ningú, sinó que és una administració que ha fet
feina. Com ho notaran les mares i els pares? Trobaran un centre
amb capacitat d'acollida per els seus fills i filles, amb unes
bones instal·lacions, amb uns bons serveis educatius i uns bons
serveis complementaris. Pensem que en aquest curs, encara
incrementam aquests recursos: escola matinera, menjadors escolars
i, a partir del gener, activitats extraescolars per afavorir allò
que tant es diu ara: la conciliació de la vida familiar i
laboral de manera fàcil i còmode.
I com ho hauran notat els docents?
Seran beneficiaris d'un acord important entre sindicats i
Conselleria per a una millora retributiva des de l'1 de juliol (tot
i que la començaran a percebre en la nòmina d'octubre); també
ho notaran en què aprofitaran drets socials que fins ara just
tenia la resta de funcionaris. Però, sobretot, observaran que
l'Administració ha dotat de més recursos humans els seus
centres perquè, globalment, sigui més fàcil la seva gestió
educativa, en un moment que aquesta és una tasca complexa.
S'adonaran que hi ha més professorat als seus centres que no fa
uns anys, que els instituts dispensaran un servei d'acolliment
lingüístic i cultural, que els facilitarà la feina de tractar
l'alumnat immigrant.
I com ho notaran els alumnes? No oblidem les xifres
de fracàs escolar, que apunten les Illes Balears com una de les
pitjors comunitats educatives.
S'acostuma a identificar fracàs escolar amb l'abandonament
precipitat del període d'escolarització; en el cas de les
Balears, comptam amb un mercat de treball molt cridaner, que
convida permanentment els joves, perquè es desenganxin dels seus
estudis i comencin la seva primera feina, que els dóna una
retribució que ells consideren sumptuària. Això es considera
fracmés aviat com un fracàs del model social i econòmic de les
Illes Balears. Dit això, també en parlar de fracàs escolar hem
de ser capaços de capgirar l'òptica: l'any 2002, hi ha més
ciutadans que cursen estudis als 16 anys amb rendiments positius
que no els que hi havia l'any 1992. Relativitzem, per tant, la
idea de fracàs escolar. No siguem derrotistes. Tots desitjaríem
percentatges d'èxit majors; però, això serà així, no perquè
la Conselleria inverteixi més recursos, sinó perquè la
societat, les famílies, valoren una inversio en estudis per als
seus fills com a fet positiu. Si aquesta tasca just pertoca a la
Conselleria, anam per mal camí.
Com convèncerels pares i els fills d'això?
La principal explicació del rendiment escolar i de
l'actitud la predisposició a l'estudi dels alumnes
és l'interès de la seva família per l'educació. No esperin
els pares que no llegeixen un diari ni un llibre ni valoren la
cultura, que treballen en feines de poca qualificació i no
s'esforcen en continuar la seva formació; no esperin, dic, que
els seus fills ho facin. Es tracta que les llars disposin d'un
lloc d'estudi per als infants, un ambient d'estudi.
Un dels punts que quedaran sense resoldre aquesta
legislatura és el sistema de selecció i admissió d'alumnes als
centres.
Això acaba tenint una gran transcendència mediàtica, però
crec que s'ha de desmitificar una mica. Més d'un 90 per cent
dels pares i mares han pogut dur els seus infants als col·legis
seleccionats com a primera opció. Al 10 per cent restant se'ls
ofereixen uns centres que aporten uns índexs de qualitat inqüestionables,
i també de serveis escolars complementaris. Però, mai no es
resoldrà del tot la insatisfacció d'alguns pares, perquè no
poden dur els seus infants a un centre amb sobredemanda, com no
tothom pot estudiar la carrera desitjada si aquesta està
saturada, o com no tothom pot recórrer a un metge determinat que
gaudeix de gran prestigi. Els pares poden optar entre centre
sprivats i no hi ha cap norma que impedeixi que ho triïn
i els sostinguts amb fons públics, ja siguin públics o
concertats. En el segon cas, l'Administració ha de garantir una
educació de qualitat i serveis complementaris. Si això es
carrega de connotacions socials... És així, malauradament, però
la responsabilitat de la Conselleria és garantir centres per a
tota la societat.
Tots són iguals, però alguns són més iguals que
els altres, com criticava Orwell?
Sempre hi haurà qualque pare o mare que es cregui més
llest que els altres i que vulgui incórrer en irregularitats amb
la seva documentació per dur els seus infants a un centre de
presitgi. Han de ser les administracions locals que vigilin que
això no passi. Però, aquells pares que diguin que si ells
gestionassin l'educació tots els infants anirien al col·legi
escollit, estan enganant la societat. La baremació és norma bàsica
estatal, i el marge d'actuació de l'Administració és limitat.
Aquesta legislatura s'ha programat una inversió en
nous centres superior als 24.000 milions de pssetes; això ha
suposat un deute considerable. Cobreix la inversió el pròxim
quadrienni?
S'ha donat resposta a unes necessitats. Però demanàrem
per acord unànim del Parlament que el Govern en
finançàs la meitat. No hem rebut resposta del Ministeri, i hem
hagut d'afrontar la despesa. Previsions? Amb el boom
natalici i la immigració, és massa arriscat fer-ne.
|