El canvi de model turístic
* Príam Villalonga és investigador del Ludwig
Institute for Cancer Research, Royal Free and University College
Medical School Branch (Londres).
Aquestes darreres setmanes hem assistit a diferents
posicionaments dels nostres representants polítics, econòmics i
socials en relació a la suposada crisi que pateix la indústria
turística de les Illes Balears. És innegable que el to crispat
d'algunes manifestacions i les acusacions mútues entre els
representants empresarials i del Govern no contribueixen a crear
el clima que permeti millorar la situació, i tal vegada aquesta
falta de concòrdia sigui el pitjor problema que afecta al sector
turístic. Tot i que hem d'emmarcar aquesta polèmica guerra de
xifres en la politització interessada de la crisi per part dels
sectors empresarials i polítics contraris al Govern, no podem
deixar d'advertir de la irresponsabilitat que suposa mantenir
l'erosiva estratègia del «com pitjor, millor» a tota costa.
Tractant-se el turisme de la nostra principal font d'ingressos,
el debat sobre la política turística i l'anàlisi de llurs
resultats haurien d'estar presidides per un esperit de no agressió
mútua, per molt que de vegades les postures siguin extremadament
divergents. Sortosament, després de la publicació de les dades
oficials d'ocupació turística de l'Instituto Nacional de Estadística,
sembla que s'ha moderat una mica la bel·ligerància d'alguns
empresaris, escenificant-se en una reunió amb membres del Govern
un clima de major entesa.
Una qüestió d'Estat. Aquest apropament, tot just conèixer-se
les xifres d'ocupació corresponents al primer semestre de l'any,
permet diferents anàlisis. Hi ha gent que hi ha volgut veure un
reconeixement implícit de la magnitud de la crisi per part del
Govern, que hauria decidit abandonar la seva política tendent a
impulsar un canvi de model turístic. Contràriament, no és
descartable que siguin els empresaris, a la llum d'unes dades no
tan pessimistes com les que intuïen, els que han raonat que era
injustificable sostenir per més temps l'estratègia de
maximització de la crisi i la culpabilització d'aquesta al
Govern. En qualsevol cas, la fractura oberta que hem viscut als
darrers temps i que des d'alguns àmbits s'insisteix en
mantenir oberta comporta una lectura decebedora, perquè la
política turística hauria d'esser una «qüestió d'Estat» que
suràs per sobre les misèries dels interessos polítics i
empresarials. A més de celebrar el tímid apropament produït i
d'encoratjar-ne un de més sòlid, aprofitarem per a insistir en
una sèrie d'aspectes centrals en el debat sobre el nostre model
turístic.
En primer lloc, hem de subratllar que no es poden fer balanços
seriosos ni catastrofistes ni optimistes sense
disposar de dades rellevants, i aquestes només arribaran a final
de temporada.
Més promoció. Només amb aquestes dades a la mà es poden fer
anàlisis rigoroses i, si és oportú, repartir responsabilitats.
En tot cas, les dades oficials de què disposam per ara són prou
aclaridores: les Illes Balears pateixen un descens en l'ocupació
turística molt similar a d'altres destinacions turístiques de
l'estat, d'un 8% aproximadament. No ens correspon des d'aquí
definir si aquest descens mereix el qualificatiu de crisi, però
el que és indiscutible és que es tracta d'un fenomen general a
tot l'Estat. No ens trobam, per tant, davant una «crisi» específica
de Balears. Segurament es podrien haver dut a terme mesures
promocionals més efectives per tal de combatre aquesta
davallada, però és evident que el Govern no és l'únic i malèfic
culpable «d'acabar amb la prosperitat dels darrers quaranta anys
en tan sols tres anys» com hem hagut de sentir entre la
perplexitat i la hilaritat. Només des d'un cinisme indissimulat
es pot afirmar que un govern d'una comunitat de «segona
divisió», per més senyes tengui un grau d'influència
sobre l'Economia remotament proper al fabulós poder que
atribueixen al nostre govern. Francament, hi hauria d'haver un
terme mig entre l'exercici raonable d'oposició al Govern i
l'ofensa de la intel·ligència dels ciutadans amb aquests
discursos esperpèntics.
El que més ens hauria d'interessar ara és analitzar els motius
d'aquesta davallada i aprofitar-los com a elements per a enriquir
el debat que ens permeti confegir un model turístic més
sostenible. No hauríem de caure en l'error d'interrompre momentàniament
aquest debat: l'hem de mantenir viu amb independència de
l'actual conjuntura.
Impuls de la reconversió. De fet, aquesta conjuntura no pot fer
més que esperonar-nos a impulsar la reconversió del model turístic:
totes les anàlisis causals sobre el descens de l'ocupació ens
il·lustren dels perills del model turístic que hem practicat
als darrers vint anys. Entre les principals causes de la
desacceleració hi trobam la recessió econòmica als països
emissors, principalment Alemanya, i la reactivació de
destinacions competidores que havien patit problemes
d'inestabilitat política a la darrera dècada (els Balcans). Això
ens ha posat en una situació en què les famílies de classes
populars i mitjanes, tradicionals consumidores del paquet turístic
del tot inclòs, han hagut de fer comptes i triar altres
destinacions més competitives i econòmiques. En aquestes
circumstàncies, la pregunta més òbvia és la següent: que
potser no havíem previst, temps enrera, que això podia passar
un o altre any? Naturalment. Ja fa un caramull d'anys que sentim
a dir que estàvem «sobredimensionats» i que un any o altre ho
pagaríem. El problema és que al llarg dels anys mai no s'ha
trobat el moment oportú per a reconvertir el model turístic,
fent-lo més estable a llarg termini. Sostenible, en una paraula.
De fet, els darrers anys semblaven una carrera desbocada pel
creixement a qualsevol preu. Heus aquí els primers símptomes de
la insostenibilitat del model. No ens deixem enganar amb
arguments contraris a modificar el nostre model turístic:
aquesta «crisi» és filla d'aquest model obsolet de confiar-ho
tot únicament a un mercat excessivament volàtil i inestable.
Apart d'engrescar el debat sobre la desitjada transició de «qualitat
en comptes de quantitat», la nostra societat hauria de tenir
prou recursos per a respondre a la situació actual. Entre les
mesures prioritàries ja s'ha destacat la necessitat de fer
campanyes promocionals conjuntes entre empresaris i Govern. Un
fet que tampoc no es pot obviar és l'increment de preus que s'ha
produït per l'entrada en vigor de l'euro, i que ens resta
competitivitat. Prova d'això és el fet que els turistes que vénen
ho fan per menys dies i realitzant menor despesa que altres anys.
Tanmateix però, hem d'insistir novament en que la clau de la
nostra prosperitat a llarg termini passa per reconvertir
paulatinament el nostre model. Amb el temps no deixaran d'aparèixer
noves destinacions més assequibles que puguin temptar als
consumidors europeus de turisme de sol i platja, però si apostam
per la qualitat del nostre producte mantendrem la percepció en
els nostres visitants que les Illes Balears són úniques al món.
No negarem que som i serem fonamentalment una destinació turística
estacional, de sol i platja, i en bona mesura no podem renunciar
a ser més competitius en aquest sector. Però hem de donar
prioritat al foment de la desestacionalització i a l'apertura de
nous mercats entre sectors de major poder adquisitiu, que ens
assegurin un coixí d'estabilitat en el futur. No ens hem de
desanimar pel fet que aquesta sigui una tasca els fruits de la
qual recollirem a mig i llarg termini. A la llarga, no hi ha res
més rendible que els productes la marca dels quals és garantia
de qualitat. Aquest ha d'ésser el nostre objectiu: assolir un
producte qualitativament més satisfactori per als nostres
clients.
Pèrdua de qualitat. La bogeria de mantenir les insostenibles
xifres d'aquests darrers anys ha merescut un clar veredicte per
part dels ciutadans que, significativament, comparteixen també
els nostres visitants: la pèrdua de qualitat. Prou trist és que
només arribant al límit tocant sostre ens adonem de
la fragilitat del nostre model turístic, edificat sobre terreny
inestable. En qualsevol cas, millor tard que mai. Però ja no
podem comprometre per més temps el benestar de generacions
futures conformant-nos amb xapusses que permetin mantenir
el model actual més o manco intacte. Ja és ben hora de revisar-ne
els fonaments i reconstruir el model, amb criteris moderns de
sostenibilitat econòmica i ecològica. Naturalment, hem
d'escometre aquesta tasca amb el concurs de tothom, amb el seny i
la maduresa que hi pertoquen, però sense perdre més temps.
Altrament, podríem com s'ha qualificat encertadament
«morir d'èxit». Vaja quin consol.
|