"La fermesa d'un somriure" Sebastià Serra, en la memòria
 
EL PEU, FITER; LA MIRADA, ATREVIDA
veure totes

Palma
Mallorca
Menorca
Eivissa
Grup parlamentari
Consell de Mallorca


 

El PSM opina. 27/09/2002

Les conseqüències de la globalització (i 2)

Parlàvem a l'article de dilluns passat del complex fenomen de la globalització, aprofitant la coincidència temporal amb el seminari Blanquerna, que es duu a terme a Lluc i enguany tracta sobre «Participació ciutadana i nous moviments socials». Una de les sessions està encapçalada pel suggeridor títol «globalització i identitat», un tema tan interessant com espinós. És innegable que es tracta d'una qüestió intel·lectualment estimulant, i que segurament deu esser a sobre de la taula de molts sociòlegs i antropòlegs d'avui dia. Després de parlar de la globalització i les seves conseqüències de caire econòmic, no podem deixar de mossegar aquest ham que suposa analitzar les conseqüències culturals del procés globalitzador.

Dèiem que la recepta per a pal·liar alguns dels excessos de la globalització podria esser, paradoxalment, impulsar encara més aquest procés. El concepte que volíem transmetre era que la globalització ha creat desigualtats socials perquè fins ara ha estat patrimonialitzada en exclusiva pels poders econòmics. Per a lluitar contra aquestes desigualtats, s'hauria de globalitzar el control democràtic sobre decisions que fins ara s'han pres «a les fosques», massa lluny d'institucions a on els ciutadans hi puguem incidir directament. Es tractaria d'anivellar el grau de globalització que han mostrat fins ara els mercats financers amb els d'àmbits que han anat moltes passes enrere: la justícia i la política, fonamentalment. En termes culturals, és obvi que la globalització tendeix a difuminar les diferències entre països, produint allò que podríem anomenar «homogeneïtzació cultural». La recepta per a evitar això, si hem d'esser fidels a les idees vessades dilluns, seria quelcom així com «globalitzar les identitats». Crec que es tracta d'un punt de partida —i de reflexió— prou interessant, però per força ens hem d'estendre per a intentar destriar l'embull de tòpics i mitges veritats que es manegen en parlar d'aquestes qüestions.

Per començar, certifiquem l'evidència que la globalització, tal i com la definíem —producte dels avenços tecnològics— també impacta clarament en l'àmbit de la cultura i identitat dels pobles. Emperò aquí hem de fer per força un matís molt important. Malauradament, la globalització —contràriament al que podria semblar— no està facilitant de forma innocent una major permeabilitat entre cultures. Dèiem en l'anterior article que la globalització havia conduït a una major interdependència a escala mundial, que feia petites les limitacions geogràfiques. Les implicacions culturals d'aquesta interdependència haurien d'esser, per força, molt grans. Però la realitat, com comentàvem en el cas de l'economia, és que ens trobam davant una globalització patrimonialitzada per uns pocs, esbiaixada cap a un cantó. No som davant una realitat passiva que, senzillament, hauria canviat el marc de relació entre pobles i cultures. Si aquest fos el cas, seríem davant un procés encara més complex i certament més enriquidor del que vivim. Quina és, idò, la traducció més evident de la globalització en termes culturals i identitaris? La conquesta del mercat global per part d'una cultura i una identitat «made in USA», naturalment. Una conclusió tan frustrant com previsible, per altra banda, però que comparteixen milions de persones. Una visualització d'això —molt visceral, d'acord— la tenim en la croada antiamericana del francès Jose Bove, atemptant contra establiments de fast-food. Una croada que per aquí desperta moltes simpaties pel fet d'atacar allò de l'American way of life que tal vegada irrita més als pobles mediterranis: el menyspreu pel valor de la bona taula. Conclourem que qui més qui manco comparteix que seria molt trist veure desaparèixer aquesta riquesa producte de la diversitat de cultures a mans d'una uniformització global al modus vivendi nord-americà. Aquest és, sense dubte, el principal perill que ofereix la globalització en termes culturals. Tot i això, no volem minimitzar l'escletxa d'esperança que ens ofereix la nova realitat, la d'una major comunicació entre diferents cultures. Però no som davant una situació en la que els pobles i cultures del món —d'igual a igual— es puguin enriquir gràcies a la gradual desaparició de les fronteres. Parlem clar: la globalització, en termes culturals, no aporta gaire cosa més que una victòria definitiva de la cultura anglosaxona sobre la resta. Per tant, primera conclusió: «aquesta» globalització, de moment, s'esdevé nefasta per a la diversitat cultural.

Com podem aturar aquest procés? El més raonable sembla reivindicar la riquesa de la diversitat d'identitats: globalitzar les identitats, com dèiem abans. Però vius, defugint la panacea universal de moda, l'absurd tòpic del «mestissatge cultural» que reivindiquen individus de pelatge divers, però sempre de talla intel·lectual dubtosa. En amollar-ho —fixau-vos-hi— solen quedar-se ben amples, conscients d'esser ultramoderns i políticament correctes. I ja tenim la Seu plena d'ous. Perquè, anem a veure, s'han aturat a pensar un moment en el que suposa el «mestissatge cultural»? Fa pocs dies llegia una entrevista a un antropòleg que estava indignat amb aquest terme, adduint que la cultura, conceptualment, ja és mestissa per definició. Té tota la raó. La cultura és precisament això: interaccions i bescanvi en evolució constant. No hi ha cultures pures, totes ho són, de mestisses. O la nostra cultura, hereva d'una història plena d'invasions i conquestes, no és una barreja de diferents aportacions —jueva, islàmica, catalano-cristiana?— El «mestissatge cultural», referit a l'acceleració forçada d'un intercanvi que sempre ha requerit el pas del temps, sembla una aportació dirigida a vendre més discs de música ètnica que altra cosa. Amb tot el respecte, és un concepte que ha fet fortuna mediàtica en temps de sequera i prou, llenguatge insubstancial de suplement dominical. Ara bé, una altra cosa ben diferent es la idea d'engrescar l'apropament respectuós entre cultures i pobles. I aquí, en el respecte i l'interès per l'altre —i no en la fusió esbojarrada de tot el que soni a exòtic— pens que hi ha la clau de volta de tota la qüestió.

Només des del respecte neix la valoració que totes les cultures mereixen la supervivència. Cada poble ha bastit una forma particular de veure i interpretar el món, i aquest és un valor que hauríem de preservar. És important, en aquest sentit, desmitificar l'antagonisme que alguns han volgut veure entre local i global. Un altre tòpic ridícul. El localisme duit a l'exageració és certament empobridor, però no ho és menys la idea que, per a esser «modern», hom ha de trencar els lligams amb la terra que l'ha vist néixer. Que potser és més digne o legítim identificar-se com a «ciutadà del món» que esser de Sencelles? No fotem, home. Només des de la dignitat i el respecte a un mateix es pot apreciar veritablement als altres. Per això, reivindiquem la riquesa que aporta la diversitat començant per nosaltres mateixos: la nostra identitat illenca i profundament mediterrània —la nostra particular interpretació del món— és tan valuosa com qualsevol altra. Hem de trobar un terme mig entre el xovinisme i aquesta malentesa modernitat que rebutja totes les identitats. Sovint la interpretació del món que ens envolta, en clau local, ha estat passaport d'universalitat. Si amb Cien Años de Soledad García-Márquez ens ha llegat una obra intemporal, a on el que menys importa és l'existència o no de Macondo, de forma consemblant Baltasar Porcel —a Cavalls cap a la Fosca— converteix Andratx en un escenari de passions humanes d'abast universal. Al capdavall, no hi pot haver mostra més clara d'identitat global que l'admissió que, amb independència del prisma local des del que fitam la realitat, en descobrim les mateixes qüestions que a tots ens afecten essencialment. Per tant, voler anorrear les identitats dels pobles no conduirà enlloc més que a l'empobriment i avorriment globals. Ningú millor que el nostre insigne Miquel Costa i Llobera —un pollencí universal— ens ha indicat com assolir aquesta desitjable cohabitació d'identitats. Fora bo fer-ne cas de les seves paraules, tan actuals i plenes de lucidesa: «Siau qui sou; mes no us tanqueu, ombrívols, dins una llar històrica... Volau sobre les terres enfora, amunt, com l'àguila!... Mes no transmuda d'essència l'au indòmita. Ans bé, de tot lo que trescant aferra, gustant-ne fibres íntimes, se n'assimila la potència, i torna a son niu més àguila».





      

 

 




PSM Entesa Nacionalista - Avís legal                  Desenvolupat per: