"La fermesa d'un somriure" Sebastià Serra, en la memòria
 
EL PEU, FITER; LA MIRADA, ATREVIDA
veure totes

Palma
Mallorca
Menorca
Eivissa
Grup parlamentari
Consell de Mallorca


 

El PSM opina. 02/11/2002

Notes a peu de pàgina

Els lectors que són d'una fidelitat numantina recordaran que vaig acabar l'article de dissabte passat plantejant unes messions. A alguns, ja els ho he desvetlat en persona, als altres, si és que en resten, promet fer–ho al llarg d'aquesta columna d'avui. Ja sé que el tòpic, com a mínim l'espanyol, diu que segones parts mai no foren bones; més nostradament, podríem dir que els plats rescalfats, la immensa majoria de les vegades, no tenen el mateix gust. Tanmateix, hi ha dies que es fa precís, per omplir–se el gavatx, treure les sobres. Ja em permetran, els fidels, que en aquesta diadada dels morts, ni que sigui un crisantem mustii, els tregui un plat rescalfat i posi unes notes a peu de pàgina a la col·laboració de dissabte anterior.

Supòs que recordaran que l'article anava d'una presentació pública de la llei, autoanomenada de qualitat, per part del PP. Com han fet d'ençà que li han mostrat les aromes, una de les justificacions, a parer seu, de la nova llei és presentar–la com una pòcima redemptora dins el caos total, la llum dins la tenebra. Per això necessiten justificar el caos i definir les tenebres, cosa que fan mostrant graelles i índexs que situen l'Estat espayol a la coa d'Europa. Com és obvi, malèvolament amaguen que paral·lelament també l'Estat espanyol es troba a la coa d'Europa pel que fa al percentatge que l'estat dedica a les polítiques educatives. Com deia mestre Miquel de can pam i mig, no poden engreixar un porc amb estampetes, parenostres i gloriapatris. Més raó que un sant, tenia el bon home. Amb quatre peus de pollastre i dos ventrells, no poden fer un bon brou, de la mateixa manera que sense diners l'educació no pot rutllar. Una altra cosa que em va cridar l'atenció, parlant dels itineraris de secundària, és que els Programes d'Inciació Professional, defensats sense que vengués a to per part de Jordi Llabrés tot dient —simptomàtic no?— que no eren «el pelotón de los tontos», es poden cursar de forma voluntària, per tant a elecció de l'alumne, i que conduirà a l'obtenció del mateix títol que els altres que fan itineraris més «acadèmics». Davant aquesta qüestió hi posaria tres notes a peu de pàgina. No és obligatori que tots els centres sostinguts amb fons públics ofertin aquesta iniciació professional, la qual cosa vol dir que aquest segment d'alumnat serà carn de canó dels IES. Segona nota, si superar–los comporta obtenir el mateix títol que els altres vol dir que, com a mínim a nivell estadístic, hauran minvat el fracàs escolar —cosa que els preocupa molt— però no a nivell pràctic (pensem que els nivells no els marquen els «decrets de mínims» sinó les circumstàncies reals de cada aula). I tercera nota, aquests alumnes amb el títol d'ESO queden facultats per fer el batxillerat, amb la qual cosa o bé fracassaran o bé rebaixaran ostensiblement el nivell del batxillerat —els dels IES—. Una altra nota que voldria acotar en aquest peu de pàgina imaginari és la desvergonya que ha mostrat el PP, d'ençà de no fa gaire, de parlar obertament de bilingüisme. Al principi de legislatura, de la llengua, no en varen fer una «causa belli», ara, que s'acosten les eleccions i cal esgarrapar un vot al preu que sigui, mostren, impúdicament orgullosos, tota la bestialitat que porten a dins. Potser perquè en Rabasco els ha mostrat les fites de l'extrema dreta i ells es conformen a situar–se només a un pèl. Modalidades, bilingüisme... són vocables que els surten a boca plena i en els quals els agrada esplaiar–se perquè no hi hagi cap dubte de les seves intencions. En aquella presentació de què us parlava, en donaren símptomes ben evidents.

Us havia promès, com a nota final, donar–vos sopes de les messions de dissabte passat. Recordaran que en Jordi Llabrés havia de respondre una qüestió que un de la seva corda li havia plantejat al debat. La pregunta no era altra que si amb la nova llei, que l'han presentada com a redemptora de tants de pecats i mals, el professorat, hem de llegir el de secundària, recobraria el prestigi i l'autoritat perduda? Com que no sabia què respondre, li va pegar dret cap a les atribucions del director com a garantia de restablir l'autoritat i el nord perdut i ens va presentar un apartat d'un article com la fórmula màgica que ben aplicada faria, si s'escaigués, tornar a separar les aigües de la Mar Roja i assolir la terra promesa, aquest apartat és el darrer de l'article 81 on diu que (les atribucions seran també) «qualsevol altra que li sia encomanada per l'Administració educativa». Qualsevol una mica avesat a fer de torcimany de literatura legislativa pot canar la profunditat i el rigor intel·lectual de la resposta...





      

 

 




PSM Entesa Nacionalista - Avís legal                  Desenvolupat per: