Mateu Morro abans el PSM
Per l'hivern de 1976, a la presó
de Ciutat, a part dels seminaris d'història, ens entretenÃem
com podÃem. Sovint els companys de fora em demanaven que els
escrivÃs algun llibre de poesia combativa. Com és de suposar,
en aquelles alçades de la nostra existència a punt de fer
els trenta anys! érem a milions d'anys llum de qualsevol
herència del noucentisme. Els conceptes de «l'art per l'art» a
començaments dels anys setanta ens sonava i ens sona
encara! a trampa, a amagatall covard de la consciència, a
servitud envers els poders establerts.
Parlant amb en Francesc Mengod l'estrateg de les
nostres finances en temps de la milità ncia antifranquista!,
em suggerà la idea de fer algun llibret per a vendre¡l i aixÃ
ajudar l'organització econòmicament en sortir de la presó. És
aixà que Poemes de la presó, el llibre de poesia
militant que més es va vendre en temps de la transició, sorgÃ
d'aquestes circumstà ncies tan especials. La necessitat de diners
que tenia el partit per a pagar les fiances, la bona disposició
malgrat els atemptats de la Brigada Social de Teresa
Nieto, pel que fa a l'edició dels materials que li portà vem...
tot ajudà a animar-me en la tasca. Quan el vaig tenir enllestit,
Mateu Morro, aleshores el mà xim dirigent del comunisme
illenc i bon amic, m'escrivà un sentit i combatiu pròleg que,
amb una cita de VladÃmir Ilitx Lenin, explicava una mica
quina era la nostra concepció de la literatura i de la poesia en
aquelles alçades de la lluita per la nostra llibertat.
El pròleg de Miquel Ferrer (Mateu Morro) concretava una
concepció del fet cultural que ens era comuna a tot dos: «Avui
tothom parla de la penúria cultural existent a les Illes, de
l'ensopiment generalitzat que regula l'activitat creadora, gairebé
de tant de parlar-ne se n'ha arribat a fer un lloc comú, s'ha
convertit en un tòpic que no ens ajuda a descobrir la realitat
del problema, en la disculpa d'una inhibició no justificada. No
valen excuses, si existeix un desert cultural és en gran part,
perquè hi ha mancat un decidit esforç col·lectiu, la capacitat
dels pobles dinà mics i creadors, als que ni dictadures ni
feixismes aconsegueixen sotmetre».
A començaments dels anys setanta en Mateu Morro em vengué a
veure. Fou la primera trobada, el primer encontre amb en Mateu.
Després hem militat junts tant a l'OEC com al PSM. Aquell dia de
1973 venia enviat pel partit. Tenia la missió de citar-me a una
reunió secreta amb el secretari general, el menorquà Josep
Capó (un dels actuals dirigents de la PIMEM) i convèncer-me
de la necessitat d'entrar a formar part de l'organització on ell
ja militava.
La primera decisió que prenguérem conjuntament en Mateu, en
Josep Capó i jo mateix fou estudiar on seria més rendible la
meva milità ncia per a l'activitat del partit. Finalment creguérem
convenient que m'infiltràs a l'Escola Normal de Magisteri per
anar consolidant la nostra influència entre els estudiants. Els
altres fronts (barris, pobles, sabata, hostaleria, fusta, metall)
ja estaven ben coberts i no era qüestió d'obligar-me a una
absurda proletarització forçosa en un ram de la producció
aliena als meus interessos. Aleshores estaven de moda entre els
partits d'esquerra certs suggeriments vers la
proletarització. Hi havia alguns quadres dirigents provinents de
la petita burgesia amb gran complex de culpabilitat per no portar
calls a les mans.
|