|
"La fermesa d'un somriure" Sebastià Serra, en la memòria
|
|
|
|
El PSM opina. 12/09/2003 |
El 3/24, una mirada al món
* Vicens Villatoro és director general de la Corporació
de Ràdio i Televisió de Catalunya
Pel que fa a la inauguració del nou canal de Televisió de
Catalunya, el 3/24, seria possible preguntar-se retòricament per
què un canal de 24 hores de notícies i serveis des de
Catalunya, quan ja hi ha i són accessibles altres canals
d'informació de gran cobertura i amb més mitjans. Segons la
meva opinió, hi ha dues respostes òbvies i una que, sense ser
tan òbvia, no és menys important. Les raons òbvies: perquè
serà en català i perquè podrà parlar més de Catalunya. La
menys òbvia, però important: perquè significa consolidar una
mirada pròpia al món, un punt de vista específic, i això
significa un relat diferent del que passa al món.
Comencem pel que és més clar: el nou canal serà diferent de
tots els que hi ha fins ara perquè s'emetrà en català. Un dels
riscos d'una llengua com la nostra és la diglòssia,
l'especialització negativa: que sigui la llengua per parlar de
coses do- mèstiques i que la llengua per parlar de coses
importants sigui una altra. No podíem renunciar al fet que un
contingut tan important com la informació permanent no estigués
també en català a la televisió, com ho està a la ràdio a
través de Catalunya Informació.
Un altre tret distintiu obvi és la presència del que és pròxim.
La CNN pot donar magnífiques cròniques sobre el Pròxim Orient,
però no et dóna la informació dels embussos que et pots trobar
el cap de setmana, del temps que farà a la teva ciutat. Una
diferència evident entre el 3/24 i qualsevol altre canal
informatiu existent és que parlarà de Catalunya. I a més a més
té la vocació de parlar molt de Catalunya, d'oferir una
informació i uns serveis molt territorialitzats.
Però el 3/24 no serà un canal de notícies sobre Catalunya. Serà
un canal d'informació general, amb atenció preferent a
Catalunya. Precisament perquè respecte a la llengua hem d'evitar
una especialització jeràrquica: no seria lògic que el català
fos la llengua per parlar dels embussos, i el castellà o l'anglès,
la llengua per parlar de coses com el Pròxim Orient o la borsa.
I en això radica la tercera raó per crear un nou canal
informatiu.
No hi ha, en informació, res que s'expliqui des d'enlloc. Tot
s'explica des d'un lloc o un altre. L'actualitat, també la política
internacional, no és igual vista des de Catalunya que vista des
de Madrid o que des d'At- lanta. Els fets són els mateixos. Les
mirades, no. I un mitjà de comunicació és fonamentalment una
mirada, un lloc des d'on es mira i s'explica el món. Per tant,
el canal 3/24 de Televisió de Catalunya és un exercici de punt
de vista. I al món actual, una nació, una cultura, són
essencialment llocs des d'on mirar el món, societats amb un punt
de vista propi. Catalunya és una societat d'aquest tipus. Per
tant, necessita i genera de manera natural expressions del seu
punt de vista. Un canal informatiu ho és d'una manera molt
especial. Estic convençut que canviarà la nostra manera de
veure televisió, els nostres hàbits i la nostra agenda
informativa. Amb un canal propi s'afirma la pròpia mirada sobre
el món. Veure el món amb ulls propis i no amb ulls aliens, per
professionals i solvents que puguin ser.
Aquestes són, entre altres, les raons per crear un nou canal com
el 3/24. Però si ens hi fixem bé, no són raons diferents de
les que van portar a crear TV-3, en el seu dia. La llengua, la
preservació d'un punt de vista, la possibilitat de construir la
pròpia agenda, la voluntat de primar la informació de
proximitat, la voluntat al mateix temps de parlar de tot el món.
El 3/24 està en la lògica de TV-3 i és el seu complement
natural.
No és estrany que la inauguració del canal 3/24 sigui l'acció
central en la celebració dels 20 anys de TV-3 i Catalunya Ràdio.
Perquè neix de la mateixa lògica i actualitza els mateixos
objectius. Però és al mateix temps una aposta de futur, una
manera d'afirmar que els objectius de sempre s'han de servir amb
instruments nous. Lideratge, en ràdio i televisió, significa
anar primer en el rànquing de les audiències. Però també
significa arribar primer. En això, el nou canal també aspira a
consolidar un lideratge.
|
|
|