Revistes en català per al segle XXI
* Francesc de Dalmases és president de l'Associació de
Publicacions Periòdiques en CatalÃ
Coincidint amb el SupermerCat de revistes que tradicionalment
s'instal.la a Barcelona durant les festes de la Mercè, des de
l'Associació de Publicacions Periòdiques en Català (APPEC) vam
fer pública la posada en marxa del Grup10. Es tracta d'una prova
pilot proposada per diferents editores i que té com a objectiu
potenciar la presència d'aquelles capçaleres que són la punta
de llança d'aquesta associació de premsa als espais que els són
propis --quioscos, llibreries, biblioteques--- i als que encara
no hi tenen la pre- sència que els correspon. I diem que els
correspon perquè precisament el grup que va realitzar aquesta
prova pilot és una mostra significativa --no exhaustiva-- de com
es pot fer un bon producte periodÃstic en la nostra llengua
convertint aquest factor, el lingüÃstic, en un valor afegit grà cies
a la qualitat i l'interès que genera el producte mateix.
I fem referència a la posada en marxa del Grup10 perquè hem
observat amb certa sorpresa algunes interpretacions que s'han fet
des d'alguns mitjans a partir d'aquesta iniciativa, que
l'associen a un moment crÃtic o difÃcil de les publicacions
periòdiques en català . És clar que dir que aquest sector viu
el seu millor moment és no dir gaire, perquè a la Catalunya
contemporà nia la presència de mitjans de comunicació en la
llengua pròpia del paÃs no ha pogut viure mai perÃodes prou
llargs per poder-ne analitzar l'evolució. Una evolució truncada
sempre per la ingerència de poders polÃtics aliens que l'han
torpedinat o prohibit directament. Aixà i tot, avui podem
afirmar que les publicacions periòdiques --les revistes, per
entendre'ns-- representen el sector industrial català que més
ha crescut en els darrers 20 anys. Hi ha més de dos milions de
persones que llegeixen, cada mes, algun dels 750.000 exemplars
que editen de mitjana les 118 capçaleres que aplega la nostra
associació de premsa.
Hem volgut posar aquestes dades sobre la taula perquè suposem
que poden ajudar força a canviar la percepció d'allò que mira
de fer l'APPEC amb projectes com ara el Grup10 i, en general, amb
totes les accions que realitza. Es tracta, sobretot, de fer
visible una realitat que existeix, que és sòlida i que té un
ampli suport social de persones que no entenen el seu univers
informatiu complet sense allò que els aporten les revistes en
català .
Es tracta, doncs, de situar aquestes publicacions allà on ja les
ha situades el públic, que alhora és el mateix lloc d'on han
estat rebutjades per unes estructures de distribució i valoració
creades a partir d'una concepció jacobina i unÃvoca de l'Estat.
El mercat natural de totes i cadascuna d'aquestes publicacions és
el conjunt dels Països Catalans i no hi ha encara xarxes de
distribució estandarditzades que tinguin aquest territori com a
à mbit prioritari d'actuació. Les centrals de compres, aquelles
que treballen amb la part més gran del pastÃs publicitari,
s'ubiquen majorità riament a la capital de l'Estat, i és a
partir d'aquesta òptica estatal que continuen sense entendre el
valor de les nostres revistes com a plataformes publicità ries.
Parlem d'uns fets concrets que hem exposat i que afrontem ben
allunyats del victimisme. Volem, això sÃ, activar una pinça a
partir del potencial real que representen en aquests moments les
revistes en català , les editores i el nombre creixent de públic
que les consumeix. Activar aquesta pinça vol dir fer possible
que aquesta complicitat es visualitzi als punts de venda d'arreu
del paÃs; vol dir privilegiar, potenciar i publicitar aquells
que confiïn en les nostres pà gines com a espai de promoció i
comunicació, i vol dir, també, fer entendre a la resta
d'estructures que integren l'univers de la premsa en català que
hi ha un repte comú per a tothom: la consolidació d'un espai
comunicatiu propi per a la societat catalana.
|