"La fermesa d'un somriure" Sebastià Serra, en la memòria
 
EL PEU, FITER; LA MIRADA, ATREVIDA
veure totes

Palma
Mallorca
Menorca
Eivissa
Grup parlamentari
Consell de Mallorca


 

El PSM opina. 02/04/2004

Partit Popular -35 kms, Pacte de Progrés +54 kms

L'accident del tren a Petra i el tancament de la línia havia estat anunciat per diverses veus als mitjans des de feia mesos. No és el primer pic que passa: l'any 77 van tancar la línia de Manacor amb l'excusa d'un accident de manera provisional. Una provisionalitat que va durar 26 anys. Veïns de Petra s'havien adonat, i així ens ho havien explicat, que després de les eleccions ja no sentien passar les màquines de manteniment de les vies. Però la realitat encara és més greu: SFM no té ni equip tècnic ni el personal necessari per fer el manteniment de les vies!!! El risc d'un accident amb víctimes era més que probable.

I després de l'accident han detectat més de 20 punts de perill al llarg de tota la línia. I tot plegat torna a fer olor de linxament de «la tropa». Però la lectura podria ser una altra: és probable que la senyora Margarita Isabel Cabrer estigui cometent un suïcidi polític: com és que no ha detectat més de 20 punts de risc si ja feia 9 mesos que havia arribat a la Conselleria? Què han fet durant aquests nou mesos en què ha estat responsable d'aquesta infraestructura? El gerent d'SFM no s'ha sabut envoltar de tècnics que l'assessorin per donar seguretat als viatgers durant aquest temps? Pot ser tan incompetent com per no adonar-se fins passats 9 mesos que ha pogut dur a la mort tanta gent? A Mallorca no es fan revisions de la via i de les infraestructures quasi diàries com a la resta d'infraestructures ferroviàries de l'Estat. De tota manera, pot demostrar que s'ha fet alguna inspecció i que els perills eren indetectables fins el dia de l'accident? Si no ho pot demostrar, qualcú hauria de dur als tribunals Cabrer i el gerent per negligència i incompetència.

D'altra banda, com és que els accidentats no van poder sortir dels vagons de manera ràpida? Alguns van estar entre 5 i 15 minuts per aconseguir sortir. Durant aquests nou mesos no hi ha hagut cap martell per poder trencar els vidres en cas d'accident. Se'n recorden de Chinchilla? 19 persones mortes calcinades perquè no pogueren sortir dels vagons. Què hauria passat si el tren s'hagués incendiat i els passatgers haguessin mort cremats? La culpa hauria estat del Pacte també perquè en 9 mesos Cabrer i companyia no han tengut temps de detectar que els passatgers no disposaven de cap sistema per poder sortir amb rapidesa dels vagons en cas d'emergència? Negligència i incompetència un altre pic. D'altra banda, Cabrer pensa que els tècnics i els treballadors de Serveis Ferroviaris de Mallorca són completament inútils i no saben dissenyar una línia de tren? Llavors, com és que la majoria encara treballen a SFM? La majoria treballaven a les ordres del govern del Partit Popular abans de l'arribada del Pacte de Progrés i hi continuen treballant avui. Deu ser que saben fer la seva feina: ho van demostrar en la reobertura de la línia d'Inca a sa Pobla. Com és que llavors no hi va haver tants problemes si eren els mateixos els que ho van fer i a les ordres del Pacte de Progrés? Com és que consideren que el model ferroviari que tenim és responsabilitat de quatre anys de Pacte de Progrés si durant la major part dels darrers 25 anys la responsabilitat ha estat de persones del Partit Popular? Hi ha dos informes de l'empresa constructora Melchor Mascaró S.A. de 2 de juliol de 2003, amb el PP al Govern des de feia dies i Cabrer a la conselleria, advertint de la provisionalitat de part de l'obra. Un equip de tècnics pot passar per alt un informe tan important? En tot cas, les obres públiques abans de ser recepcionades per l'administració han de tenir l'informe favorable d'un tècnic i aquest és el que assumeix els possibles defectes tècnics si no ha informat desfavorablement. On és aquest informe? D'altra banda, entre Palma i Inca també n'hi ha molts de punts perillosos, alguns s'han reparat i altres no. Els usuaris han denunciat aquests desperfectes en la línia i no ha estat arreglats. Això no treu que segueixi sent molt més segur anar en tren que no en cotxe particular.

Com deia Melià Ques fa uns dies, Cabrer ha engegat el ventilador per escampar els seus problemes cap al Pacte. I de tant generar brutícia per llençar-la contra el ventilador n'està sortint empastifat el tren: el mitjà de transport terrestre més segur que existeix. Hi ha enginyers de camins que asseguren que en tres dies el problema podria estar solucionat. Veurem quines proves aporta la consellera i com explica que no s'hagués adonat de tan «greus» perills en el temps que es tarda a engendrar, gestar i parir un nin. Veurem si el resultat d'aquest part de nou mesos és una mentida que s'aguanta bé o que cau pel seu propi pes. En tot cas, el senyor Jaume Matas hauria de recordar les seves paraules: «el tren també és el meu projecte». En aquest projecte, de moment, el PP va perdent de golejada.

El Pacte de Progrés guanya per més de 54 quilòmetres inaugurats. El Partit Popular va camí d'haver passat 20 anys al govern de les Illes Balears i no haver inaugurat ni un sol quilòmetre de via. A més, perd amb els punts negatius de la línia de Manacor tancada. De moment, l'única inauguració ferroviària de Matas és el tren cap al no-res. L'any 1999, just abans de les eleccions, Matas pujava al tren de sa Pobla, recorria poc més d'un quilòmetre de via i havia de tornar enrera perquè aquella via no duia enlloc. La via que ha inaugurat la consellera Cabrer acompanyada del diputat Antoni Pastor tampoc no du enlloc. Manca responsabilitat institucional i respecte cap al tren i els seus usuaris.





      

 

 




PSM Entesa Nacionalista - Avís legal                  Desenvolupat per: