Frit de Pasqua amb aromes d'himne
Ho deixarem per al final, com l'Encontrada que és el colofó
d'una setmana que, malgrat el laïcisme que impera i el
materialisme empÃric que domina, sempre resulta intensa
d'emocions. Abans haurem assistit a processons diverses, a
caperutxes multicolors dins la tonalitat del dol, als passos
feixucs, solemnes, que interpreten escenes quotidianes de fa -pam
envant, pam enrera- dos mil·lennis. Unes escenes que no per
antigues deixen de tenir el seu puntet d'actualitat. Vegem ara un
recorregut per una d'aquestes pietoses manifestacions.
Obren el pas, armats d'autoritat, els centurions, els vetladors
de la cosa pública. No duen cascs daurats, ni à guiles imperials.
Van vestits de verd, mobilitzats adesiara en cotxes blancs i
verds, adesiara en cotxes camuflats. I porten gorra que
educadament es treuen quan l'ocasió ho requereix. Darrerament
me'ls trob a qualsevol hora i a qualsevol indret en el meu
trajecte quotidià cap a la feina, un tram de l'autopista d'Inca,
fins i tot amagats dins la mitjana, entre els baladres i la
ginesta, com els escopeters que esperen els tords ajupits dins
una barraca. No fa gaire que hi són sempre, abans sols no en
trobaves cap mai. El poble, que tan aviat condemna Jesús i
allibera Barrabà s, n'ha fet peculiars interpretacions: cal
evitar al preu que sigui i fent servir la intimidació que sigui
que a qualsevol autopista es pugui produir un accident de trà giques
conseqüències. La premissa és més que clara: cal magnificar
les morts que puguin demostrar que les autopistes són més que
necessà ries. I per això cal evitar que en les ja existents es
puguin produir situacions de risc, imprudències temerà ries.
Rera els centurions, bigoti alacaigut, hi va en Miquel de ses
multes, sap que ja no en podrà posar gaires més, ni exigir per
a uns conductes exemplars i per a altres... Va com a tot sol,
esmaperdut, per inèrcia. Rera ell, hi va la imatge renovada
d'una Dolorosa. La restauració no ha estat gaire afortunada i
sembla una ploramiques oportunista. Entre els portadors hi ha en
Tito Fiol, cara vermella que es filtra a través de la blancor de
la caperutxa atorgant-li a tot plegat una devota tonalitat
moradenca. Ell també plora, els seus han descobert -com si fos
la Mediterrà nia- que les finances del seu departament són
insuficients. Ho diuen amb la cara compungida i un tel de falsa
aflicció. Parant la mà . Obliden que aquest diagnòstic ja fa
molts d'anys que està fet i que ells, com un vulgar Sants Peres,
ho negaren tantes vegades com els ho tiraren en cara i es
cobriren el rostre d'una gèlida indiferència. Ara ploren, no
per haver negat l'evidència, sinó perquè hauran de fer el cap
viu i fer retre la pesseta.
També, en aquesta processó tan nostrada, hi ha la Mare de Déu
del Bon Consell. Va darrera la figura de Crist, camà del calvari.
És una figura molt peculiar i una mica volà til, prodigi de no
sabem quina ciència. Si el Salvador es gira i diu: demà seré
al ParadÃs, ella fa dos botets, somriu i li entima: pensa que
som dels teus, que et faig costat. Però en canvi, si perquè ho
diu la BÃblia, el Salvador cau, ella sense trastocar la mitja
rialla, diu: ja t'ho deia, filló, aquest no és el camà que jo
hauria triat. I encara, en alguns moments de la processó, quasi
imperceptibles, quan tothom espera els confits i somia amb les
panades, ella pega tres botets, ara, i dirigint-se als jueus que
jutipiregen el Bon Jesús, els arenga: ala, vénga, estic amb
vosaltres, per ventura és vera que Ell és un impostor.
Però l'atracció d'aquest any la protagonitzarà l'encontrada
entre el Crist de Sant Salvador i la Mare de Déu de la
Carraixeta. Ella troba que no hi ha res millor per celebrar la
gesta del Fill que una bona sonada de la Marxa Reial, a més ella
paga els músics, per tant creu que t'he dret a triar; ell,
compungit, troba que tan única i magnà nima proesa, mereix
alguna cosa més solemne, més distingida. Sembla que abans de la
foscor del Gòlgota no ho discutiren i ara aquest punt de l'herència
queda enlaire. Ella ha vist molts de serials americans que per un
no res de sucre t'enfloquen un himne, Ell sap que el seu regne no
és d'aquest món i fins i tot certes trivialitzacions el
molesten. Ella ha dit que hi haurà himne, perquè per això
comanda, Ell que no es mourà , colltort, del portal de l'esglèsia.
Dilluns, la mitjana festa, mentre ens cruspim el penúltim
rubiol, els diaris diran que anant bé, qui sap si, quasi tots
sols i esperellingats, s'hauran trobat devers Es Carritxó, i com
a música de fons, el cant clandestà i desafiador de dos galls
de brega.
|