"La fermesa d'un somriure" Sebastià Serra, en la memòria
 
EL PEU, FITER; LA MIRADA, ATREVIDA
veure totes

Palma
Mallorca
Menorca
Eivissa
Grup parlamentari
Consell de Mallorca


 

El PSM opina. 21/04/2004

Carta oberta al Conseller d’Obres públiques del Consell de Mallorca

Senyor,

Una vegada he llegit, detingudament, la resposta que el seu Departament remet a les al·legacions que es presentaren al Pla director sectorial de carreteres —i entre aquestes, també la meva—, consider adient fer-vos arribar algunes reflexions.

Primer. Com sabeu, el primer punt de l’al·legació sol·licitava l’anul·lació de tot el Pla de carreteres ja que no s’acompanyava d’una avaluació global d’impacte ambiental. En aquest punt sols contestau: “actualment no és preceptiu una avaluació d’impacte ambiental per elaborar plans sectorials i són els projectes de cada autopista o autovia que comporten una avaluació específica”. Us vull recordar, Sr. Pascual, que sortosament els ciutadans tenen el coneixement suficient com per discernir que una avaluació ambiental de tipus global pot qüestionar si la construcció indiscriminada d’autopistes —a una illa de 3.600 km2—, és o no ecològicament sostenible i, per contra, l’avaluació específica de cada projecte ja no pot qüestionar si la planificació resulta negativa i irreversible per al nostre territori. Dit d’una altra manera, el projecte concret ja no analitza possibles alternatives a tan desbaratada actuació (desdoblaments, altres traçats, noves línies de tren, transport col·lectiu, etc.) i tampoc no es valoren les necessitats reals d’aquest viari d’alta capacitat.

D’altra banda, Sr. Pascual, convindria que els ciutadans coneguin tota la informació, entre d’altres raons perquè ja comencen a estar farts de tanta manipulació. Sabeu, perfectament, que dia 21 del propvinent juliol acaba el termini per dur a terme la transposició de la Directiva europea 2001/42/CE per la qual el Pla de carreteres hauria de tenir una avaluació estratègica ambiental global. Per consegüent, des del 2002 ja era “molt recomanable” i jo diria “políticament ètic” fer aquesta avaluació. No obstant aquesta recomanació, el Pla de carreteres s’aprova a tota velocitat abans del juliol, data en què ja seria obligatori estudiar-ne la viabilitat ambiental. Sincerament, Sr. Pascual, pens que tenim dret a una política —i a una polítics— que estigui a l’altura de les circumstàncies i, en tot cas, que atenguin els principis de cautela i acció preventiva com així ho indica el preàmbul de la mateixa Directiva.

Segon. La resta de punts de l’al·legació alertaven del greu impacte territorial, paisatgístic, social i econòmic que de segur provocaran les autopistes d’Inca-Manacor, Inca-saPobla, Palma-Llucmajor, Palmanova-Peguera, segon cinturó de Palma, variants de 4 carrils, etc. I és, si més no, sarcàstic que en aquest sentit us limiteu a contestar que “la legislació vigent contempla els mecanismes adequats per tal d’assegurar que la construcció d’infraestructures es realitzi amb el mínim de dany per al medi ambient”... Això, Sr. Conseller, malauradament ja ho tenim prou comprovat. Ens basta recordar “el mínim dany” que s’ha fet fins ara al litoral de Mallorca, al sòl rústic, al patrimoni arquitectònic, als espais naturals, etc. Podeu comprovar fàcilment com “la garantia dels mecanismes de la legislació vigent” permeten ser l’única comunitat que suprimeix gairebé 23.000 ha de parcs naturals, que planteja una ampliació d’aeroport per atendre 38 milions de passatgers, que aprova un Pla territorial de Mallorca que afavoreix més camps de golf amb oferta complementària, més ports esportius, més urbanitzacions litorals, hotels en sòl rústic i un creixement de més de 2 milions de places residencials. La mateixa “garantia” de tenir polígons industrials ben davant el Parc Natural de s’Albufera, poder construir parcs temàtics a qualsevol indret i permetre que alguns personatges pugin fer el seu agost encimentant i posant grava ja sigui al Pla de Mallorca o arran de mar, amb obsessius passeigs marítims.

Tercer. Ja és ben hora que des del Consell de Mallorca demostreu als ciutadans que es treballa pel futur d’aquesta illa i pels interessos col·lectius de la nostra gent, sense hipotecar futures generacions amb dubtosos i desproporcionats projectes. Projectes que ara mateix no sabeu ni defensar: les vostres darreres declaracions sobre l’autovia del Pla demostren que, tot plegat, no era un projecte ni urgent ni prioritari, al cap i a la fi era un idea del PP... Sr. Pascual, mereixem més serietat i més responsabilitat. Francament, pens que contestar les al·legacions d’una manera tan pobra i decebedora insulta la intel·ligència i la bona voluntat de les més de 50.000 persones que es varen manifestar al carrer per denunciar “qui estima Mallorca no la destrueix”.

Pel que fa a les al·legacions, en particular a mi, Sr. Pascual, no em serveix de res aquesta constesta estandarditzada i més aviat ridícula, però sí que em dóna esperança saber que les institucions europees ha obert un expedient informatiu sobre les repercussions del seu Pla de carreteres (o el Pla del PP, com vulgueu). Tot i així, us vull agrair que em contesteu mínimament l’al·legació que vaig presentar, ja que deu ser un esforç considerable contestar més de 23.000 al·legacions contra el Pla de carreteres. Una cosa, certament, mai no vista a Mallorca. O no, Sr. Conseller?

ť




      

 

 




PSM Entesa Nacionalista - Avís legal                  Desenvolupat per: