Carta oberta al Conseller d’Obres públiques del Consell de Mallorca
Senyor,
Una vegada he llegit, detingudament, la resposta que el seu
Departament remet a les al·legacions que es presentaren al Pla
director sectorial de carreteres —i entre aquestes, també
la meva—, consider adient fer-vos arribar algunes reflexions.
Primer. Com sabeu, el primer punt de l’al·legació
sol·licitava l’anul·lació de tot el Pla de carreteres ja
que no s’acompanyava d’una avaluació global d’impacte
ambiental. En aquest punt sols contestau: “actualment
no és preceptiu una avaluació d’impacte ambiental per
elaborar plans sectorials i sĂłn els projectes de cada autopista
o autovia que comporten una avaluaciĂł especĂfica”.
Us vull recordar, Sr. Pascual, que sortosament els ciutadans
tenen el coneixement suficient com per discernir que una avaluaciĂł
ambiental de tipus global pot qĂĽestionar si la construcciĂł
indiscriminada d’autopistes —a una illa de 3.600 km2—,
és o no ecològicament sostenible i, per contra, l’avaluació
especĂfica de cada projecte ja no pot qĂĽestionar si la
planificaciĂł resulta negativa i irreversible per al nostre
territori. Dit d’una altra manera, el projecte concret ja no
analitza possibles alternatives a tan desbaratada actuaciĂł (desdoblaments,
altres traçats, noves lĂnies de tren, transport col·lectiu,
etc.) i tampoc no es valoren les necessitats reals d’aquest
viari d’alta capacitat.
D’altra banda, Sr. Pascual, convindria que els ciutadans
coneguin tota la informació, entre d’altres raons perquè
ja comencen a estar farts de tanta manipulaciĂł. Sabeu,
perfectament, que dia 21 del propvinent juliol acaba el termini
per dur a terme la transposiciĂł de la Directiva europea 2001/42/CE
per la qual el Pla de carreteres hauria de tenir una avaluaciĂł
estratègica ambiental global. Per consegüent, des del 2002 ja
era “molt recomanable” i jo diria “polĂticament
ètic” fer aquesta avaluació. No obstant aquesta recomanació,
el Pla de carreteres s’aprova a tota velocitat abans del
juliol, data en què ja seria obligatori estudiar-ne la
viabilitat ambiental. Sincerament, Sr. Pascual, pens que tenim
dret a una polĂtica —i a una polĂtics— que estigui a
l’altura de les circumstà ncies i, en tot cas, que atenguin
els principis de cautela i acciĂł preventiva com aixĂ ho indica
el preĂ mbul de la mateixa Directiva.
Segon. La resta de punts de l’al·legació alertaven
del greu impacte territorial, paisatgĂstic, social i econòmic
que de segur provocaran les autopistes d’Inca-Manacor, Inca-saPobla,
Palma-Llucmajor, Palmanova-Peguera, segon cinturĂł de Palma,
variants de 4 carrils, etc. I és, si més no, sarcà stic que en
aquest sentit us limiteu a contestar que “la legislació
vigent contempla els mecanismes adequats per tal d’assegurar
que la construcciĂł d’infraestructures es realitzi amb el mĂnim
de dany per al medi ambient”... Això, Sr. Conseller,
malauradament ja ho tenim prou comprovat. Ens basta recordar
“el mĂnim dany” que s’ha fet fins ara al
litoral de Mallorca, al sòl rústic, al patrimoni arquitectònic,
als espais naturals, etc. Podeu comprovar fà cilment com “la
garantia dels mecanismes de la legislació vigent” permeten
ser l’única comunitat que suprimeix gairebé 23.000 ha de
parcs naturals, que planteja una ampliació d’aeroport per
atendre 38 milions de passatgers, que aprova un Pla territorial
de Mallorca que afavoreix més camps de golf amb oferta
complementà ria, més ports esportius, més urbanitzacions
litorals, hotels en sòl rústic i un creixement de més de 2
milions de places residencials. La mateixa “garantia”
de tenir polĂgons industrials ben davant el Parc Natural de s’Albufera,
poder construir parcs temĂ tics a qualsevol indret i permetre que
alguns personatges pugin fer el seu agost encimentant i posant
grava ja sigui al Pla de Mallorca o arran de mar, amb obsessius
passeigs marĂtims.
Tercer. Ja Ă©s ben hora que des del Consell de Mallorca
demostreu als ciutadans que es treballa pel futur d’aquesta
illa i pels interessos col·lectius de la nostra gent, sense
hipotecar futures generacions amb dubtosos i desproporcionats
projectes. Projectes que ara mateix no sabeu ni defensar: les
vostres darreres declaracions sobre l’autovia del Pla
demostren que, tot plegat, no era un projecte ni urgent ni
prioritari, al cap i a la fi era un idea del PP... Sr. Pascual,
mereixem més serietat i més responsabilitat. Francament, pens
que contestar les al·legacions d’una manera tan pobra i
decebedora insulta la intel·ligència i la bona voluntat de les
més de 50.000 persones que es varen manifestar al carrer per
denunciar “qui estima Mallorca no la destrueix”.
Pel que fa a les al·legacions, en particular a mi, Sr. Pascual,
no em serveix de res aquesta constesta estandarditzada i més
aviat ridĂcula, però sĂ que em dĂłna esperança saber que les
institucions europees ha obert un expedient informatiu sobre les
repercussions del seu Pla de carreteres (o el Pla del PP, com
vulgueu). Tot i aixĂ, us vull agrair que em contesteu mĂnimament
l’al·legació que vaig presentar, ja que deu ser un esforç
considerable contestar més de 23.000 al·legacions contra el Pla
de carreteres. Una cosa, certament, mai no vista a Mallorca. O
no, Sr. Conseller?
ť
|