La universalitat de la causa palestina
Per quines raons donem suport a la causa palestina, una de les
que, al nostre entendre, permeten valorar la dignitat i la
responsabilitat d’una qĂĽestiĂł polĂtica? RespondrĂ©
parlant només per mi mateix, tot i que dins de la perspectiva d’una
Ă mplia convergència d’opinions, fins i tot mĂ©s enllĂ
dels qui es mobilitzen per una pau justa al Pròxim Orient.
Pressuposaré la universalitat d’aquesta causa. Però no pas
la seva evidència: no solament perquè no existeix una cosa aixĂ
en història i en polĂtica, sinĂł perquè, en constatar dia rere
dia que estem massa implicats en el conflicte per mantenir-nos-en
neutres i massa allunyats per dominar-ne totes les dades, si més
no hem de comprendre que les dificultats que impedeixen una
percepció objectiva de la tragèdia israelopalestina també
formen part de les dificultats de la seva soluciĂł.
En termes de justĂcia i de dret, aquest conflicte no comporta
una demarcació absoluta —no es tracta d’una guerra
dels dolents contra els bons—, sinó que presenta un
desequilibri flagrant que s’ha accentuat constantment.
Israel —una de les grans potències militars del món,
estretament vinculada a la hiperpotència dels Estats Units i que
disposa de tota la panòplia dels mitjans de guerra moderns—
diu que actua només per protegir la seva població civil. Els
israelians tenen raons històriques per sentir-se col·lectivament
amenaçats, en certa manera sempre en llibertat provisional. Però
avui sĂłn els palestins els qui lluiten per sobreviure com a
poble.
Els israelians, procedents en part dels supervivents i dels que
es van salvar del genocidi més gran de la història moderna, a
qui la comunitat internacional va reconèixer el dret de crear
una nació a l’emplaçament de la Terra promesa dels antics
hebreus, als quals es va ajuntar l’emigració, lliure o forçosa,
de jueus dels països à rabs i d’altres parts del món, van
topar amb un entorn hostil en què se’ls va negar el dret a
l’existència. Capgirant la situació, van passar de la
defensa a la conquesta.
D’ençà de la guerra del 1948, desencadenada pels països
Ă rabs, de la qual es van aprofitar per tirar endavant una neteja
ètnica, l’amplitud de la qual es veu més clara avui, i els
conflictes que van seguir, formen part del concert de les nacions
dominants. El 1967 van ocupar i colonitzar el 22% restant de la
Palestina històrica, creant aixĂ, en contra del dret
internacional, un fet consumat cada cop més irreversible. El
resultat lògic, confessat per alguns i negat per d’altres,
tant pot ser la transformació dels palestins en súbdits d’un
gran Estat jueu com un nou trasllat massiu de població, o bé
una combinació de l’una i l’altre.
A l’exili, una tercera part dels palestins viu a partir d’ara
la situació, sovint miserable, de refugiats, sense que ni l’Estat
d’Israel accepti de reconèixer-los un dret al retorn, ni
que els paĂŻsos Ă rabs prevegin integrar-los i concedir-los els
drets de ciutadania. Aquest poble superflu, que la catĂ strofe
col·lectiva ha portat a la consciència nacional, encara espera
que la comunitat internacional mantingui la seva promesa de donar-li
accés a la independència en un estat viable. Sobre el terreny,
se’ls ha dotat d’una Autoritat residual i se’ls ha
fet col·lectivament responsables dels atacs a la seguretat dels
seus veĂŻns.
Els observadors havien assenyalat que la societat civil
palestina, sota l’ocupació, demostrava una capacitat de
resistència sorprenent, en conrear les seves terres, fer
progressar la sanitat i l’educació, engendrar artistes i
escriptors, organitzar la solidaritat familiar i associativa.
Després de la segona Intifada, el Govern i l’exèrcit d’Israel
van aconseguir trencar la dinĂ mica, destruint sistemĂ ticament
infraestructures i mitjans de vida, exercint un terror d’Estat
mortĂfer que apunta indistintament combatents i simples
habitants, paralitzant les administracions, acaparant les terres
i esmicolant els territoris. Fent veure que buscaven un
interlocutor vĂ lid, van afavorir sistemĂ ticament les divisions
ideològiques i les lluites de clans dins de la societat
palestina, de les quals, evidentment, no en són els inventors. S’acosta
el moment en què la doble independència prevista pels acords
internacionals resultarà irrealitzable, i això tindrà unes
conseqüències dramà tiques, també per a Israel.
Aquesta negaciĂł de la mateixa existència del poble palestĂ, de
la Naqba fins al mur en construcciĂł, justifica totes les formes
de resistència i sobretot el terrorisme a què recorren, contra
la poblaciĂł civil israeliana, diferents organitzacions, islĂ miques
o no? Cal plantejar-se aquesta pregunta, no tal sols per
respondre els arguments d’Israel i dels seus defensors, sinó
per raons de fons. I no nomĂ©s en termes morals, sinĂł tambĂ© polĂtics.
Es pot explicar el terrorisme per la desesperació i la impotència,
per la ideologia o per la simetria que indueix el terror d’Estat.
De tota manera, resulta catastròfic per a la lluita del poble
palestĂ. En primer lloc, correspon exactament a l’estratègia
israeliana de destrucciĂł de la societat palestina, en permetre
augmentar constantment el nivell de violència exercit sobre
aquesta, encara que l’augment esmentat resulti molt car en
vides i en recursos. Per això mateix no ens ha de sorprendre que
el Govern israeliĂ en mantingui les condicions i en provoqui
regularment la reactivació amb les seves pròpies accions. En
segon lloc, paralitza al si de la societat israeliana el gruix de
les forces que podrien actuar per capgirar la polĂtica de
conquesta. Posa en perill aixà mateix la possibilitat d’uns
acords interins com el de la reconciliaciĂł dels dos pobles, fet
que només obre en una banda i en l’altra perspectives
nihilistes. Finalment, implanta en una part de la poblaciĂł
palestina, especialment entre els joves, una concepció de l’heroisme
del sacrifici i una percepciĂł del valor de la vida humana
referida exclusivament a la distinció amic–enemic, totes
les experiències històriques de la qual demostren que a la
llarga s’acontenta amb una descomposició de la civilitat.
El recurs d’una part de la societat palestina a la violència
terrorista contra la violència colonial no canvia gens la
asimetria de la situaciĂł des del punt de vista del dret i de la
justĂcia: no atorga a Israel cap dret d’aniquilar el seu
adversari sota el pretext de la defensa. Això sĂ, planteja el
perill d’allunyar indefinidament la possibilitat d’una
victòria sobre l’ocupant, o de llevar-li l’objectiu.
AixĂ doncs, Ă©s profundament autodestructiu. Pertoca al poble
palestĂ resoldre aquest problema. No podrĂem concloure que a la
comunitat internacional només li correspon esperar, sense sentir-se’n
responsable, la creació d’una nova correlació de forces,
en què l’arma dels febles ja no aparegui com l’única
possible.
Ara bĂ©, aquests problemes han canviat totalment de naturalesa d’ençĂ
de l’11 de setembre del 2001 i les guerres de l’Afganistan
i l’Iraq. En il·lustrar la llei del pitjor caracterĂstica
de la conjuntura, la colonització israeliana i la resistència
palestina han estat canalitzades en una economia de violència
mundial que tendeix a imposar arreu la lògica de l’enfrontament
entre forces del bé i forces del mal, destruint al mateix temps
el significat polĂtic propi del seu conflicte.
D’aquest fet se’n deriva una nova asimetria fonamental
en què, paradoxalment, cadascú es converteix en el mirall de l’altre.
Israel sempre ha identificat la lluita armada palestina amb un
destacament del terrorisme internacional, prefigurant aixĂ la
globalitzaciĂł del terror, cap a la qual empenyen alhora el
fonamentalisme islĂ mic i els Estats Units. Els palestins, per la
seva banda, solidaris de sempre amb un mĂłn Ă rab que, tot i aixĂ,
no s’ha estat de trair-los, de vegades se senten temptats d’idealitzar
aquells a qui veuen com els enemics més irreductibles dels seus
propis enemics: ahir Saddam Hussein, demĂ , potser, Ossama bin
Laden o qui el substitueixi. La percepciĂł se centra en un combat
global entre dos mĂłns hostils, Orient i Occident, on el
conflicte israelopalestà només constituiria una part del tot i
únicament es podria resoldre per mitjà de la repercussió d’una
victòria total d’un camp o de l’altre. Els actors del
drama es veuen d’aquesta manera mancats de capacitat d’iniciativa,
fora de la d’alimentar l’espiral dels contraterrorismes
mimètics.
Aquesta tendència, a la qual s’oposen amb totes les seves
forces molts d’ells, resulta ruïnosa per als palestins,
transformats en sĂmbols de guerres santes que no sĂłn les seves
i en vĂctimes d’un futur incendi de la regiĂł. TambĂ©
resulta molt inquietant per a Israel, fora que ens imaginem que
pugui erigir-se com a fortalesa en estat de setge permanent al si
del mĂłn Ă rab. En aquest punt, molts dels seus ciutadans la
intueixen o la presenten, sense extreure’n ara com ara totes
les seves conseqüències. Finalment representa un perill per al
món sencer de veure com s’estén el xoc de les
civilitzacions que absorbeix i desnaturalitza tots els problemes
de territoris, de sobirania i ciutadania, de colonitzaciĂł i
descolonitzaciĂł, de riquesa i pobresa, de rivalitats religioses
i de distĂ ncia cultural, dels quals el conflicte israelopalestĂ
constitueix el concentrat. Per això interessa a tots, sobretot
als paĂŻsos que pertanyen al mateix espai geopolĂtic, intentar,
si encara s’hi és a temps, posar en marxa unes solucions
basades en el dret dels pobles a l’existència, a la
seguretat i a la reparaciĂł de les injustĂcies sofertes.
Sovint se sent dir que el suport a la causa palestina implicaria
la posada en qüestió de la legitimitat de l’Estat d’Israel.
De la mateixa manera que la utilitzaciĂł del terrorisme per part
d’alguns no anul·la la justĂcia de la causa palestina, la
injustĂcia de la seva polĂtica no posa de nou en qĂĽestiĂł la
legitimitat de l’existència d’Israel com a entitat polĂtica
sobirana, fet que no prejutja de cap manera ni unes bases
territorials d’aquesta sobirania ni uns marcs locals o
regionals en què els israelians podrien acceptar limitar-la per
garantir les condicions de la seva futura existència democrà tica.
Tanmateix, hi ha dos fets, interdependents, d’altra banda,
que debiliten aquesta legitimitat, i que fins i tot podrien posar-la
en qüestió davant d’una gran part del món. Un d’aquests
té relació amb la definició d’Israel com a Estat jueu.
Perquè aquest, a més de continuar estenent-se en detriment dels
palestins, a l’interior de les seves fronteres, els imposa
una situació de ciutadans de segona zona, els priva d’un
gran nombre de drets i els exclou de la igualtat simbòlica amb
els veritables israelians en la possessiĂł de la seva terra
comuna. L’altre es refereix a allò que, jurĂdicament i
moralment, la legitimitat d’Israel com a Estat modern no pot
basar ni en un mite d’origen sagrat, ni en la transformació
d’un extermini de masses del qual han estat vĂctimes els
seus pares, en un dret sobirĂ que els situaria per sobre de la
llei de les nacions, ni en la força triomfant: depèn del
reconeixement dels pobles del voltant, i abans que res de la dels
qui ells mateixos han desplaçat en un procés de colonització d’una
naturalesa molt especĂfica.
Per això mateix, els israelians necessiten que els palestins
tinguin una sobirania igual que la seva, fins associada a la seva.
És cert que el món à rab va rebutjar d’entrada aquest
reconeixement i que n’hi ha que encara el rebutgen, incloent-hi
molts palestins. Però si Israel aconsegueix destruir Palestina i
el poble que l’habita, aquest reconeixement serĂ
definitivament impossible d’assolir i, per consegüent,
Israel no serĂ mai un estat com els altres.
Què poden fer els de fora per influir en aquest conflicte, la
transformació del qual en forma de desafiament global amenaça
la seva seguretat mateixa? Evidentment, només els adversaris
presents poden arribar a una soluciĂł, que no naixerĂ fora que
es basi en la justĂcia. Sobre aquestes bases s’obren totes
les fĂłrmules del futur, i nosaltres, testimonis o amics
exteriors, no som qui per decretar el que Ă©s reversible i el que
no ho és en la història d’un segle de lluita entre els
projectes nacionals d’aquests dos pobles instal·lats en una
mateixa terra. El seu enfrontament, però, cada cop es
desenvolupa menys en un espai tancat. A causa de les seves
aliances, els seus interessos, la seva projecció ideològica,
les relacions de famĂlia, de cultura o de religiĂł, palestins i
israelians sĂłn presents arreu del mĂłn; i un gran nombre de paĂŻsos
intervé en la vida de les seves societats respectives, mitjançant
programes d’ajut humanitari o militar, inversions i
cooperaciĂł cientĂfica, aportacions de poblaciĂł, diplomĂ cia...
Si ningú no considera que es pugui imposar una solució des de l’exterior,
ningú no pensa tampoc que sigui possible prescindir d’una
mediació internacional. A part de les Nacions Unides, que s’hi
juguen la credibilitat històrica, bona part depèn dels Estats
Units, d’Europa i del món à rab, tots amb una
responsabilitat important en el conflicte. A l’espera d’una
transformació de la postura dels Estats Units, a mercè d’esdeveniments
dramĂ tics i de canvis de polĂtica interior aleatoris, Europa
ocupa una posiciĂł clau, no solament per fer valer el seu punt de
vista, sinĂł per imposar la participaciĂł dels paĂŻsos Ă rabs en
els trĂ mits de mediaciĂł. No hi ha full de ruta que pugui
prescindir d’aquest reequilibri democrà tic, del qual
depenen la confiança dels palestins, la implicació de tota la
regió i la neutralització de les lògiques de xoc de les
civilitzacions.
És important, doncs, que les opinions públiques es mobilitzin
en aquest sentit. I que ho facin sobre unes bases de principis,
mostrant-se tan intransigents pel que fa al respecte envers els
fets passats i les urgències actuals com sobre la justĂcia de
les últimes perspectives, tasca que no és gens fà cil. Per això,
cal que es mostrin capaces, requisit encara mĂ©s difĂcil, de
transformar les solidaritats comunitĂ ries i les identificacions
simbòliques en capacitats de raonament i d’iniciativa. No
poden mantenir honradament l’equilibri igual entre dues
causes desiguals, però és necessari que, en el moment en què
aixequin una veu potent perquè el món acudeixi a auxiliar la
Palestina oprimida, situïn aquesta causa a l’altura de la
universalitat. És massa tard per arribar-hi? SĂ, Ă©s tard, però
no hi ha cap altra alternativa.
ť
|