És ben hora que ens compensin una mica
Un debat que ara mateix tenim damunt la taula, i que estÃ
provocant moltes opinions, és el model de gestió mes adient per
als aeroports illencs. No obstant això, es tracta d'un tema
encetat des de fa temps, sense que, a hores d'ara, s'hagin
aconseguit grans avanços. Confiem que, amb el canvi de Govern a
Madrid, s'obri un camà mes fà cil que ens permeti controlar, de
manera directa, les principals portes d'entrada del PaÃs.
Durant la primera legislatura del Partit Popular, el Sr. Arias
Salgado, aleshores ministre de Foment, manejava un projecte que
contemplava la possibilitat de privatitzar Aeroports Espanyols (AE),
arribant fins i tot a parlar d'estendre aquesta iniciativa a
Navegació Aèria (NA), tenint com a referents els models de Nova
Zelanda o del Canadà (fixeu-vos bé que estic parlant de
privatització). A la segona etapa, la cartera de Foment passa a
les mans de Francisco Ãlvarez Cascos el qual, a part d'imposar
la llei de silenci, va decidir arraconar el citat projecte i
començà a defensar el valor xarxa, teoria segons la qual els
aeroports amb excedents (Palma, Madrid, Barcelona, MÃ laga, Las
Palmas...) permeten el finançament dels que presenten balanços
molt deficitaris a causa dels escassos moviments que generen (Hondarribia-Guipúscoa,
Salamanca, la Rioja...); els primers compensen les pèrdues dels
segons i això deriva en la necessitat de contemplar la totalitat
de la xarxa aeroportuà ria com una sola unitat.
Davant uns criteris tan dispars de dos ministres del mateix
partit ens hem de demanar si la polÃtica de l'executiu Aznar,
respecte d'AENA, va estar condicionada pels Bascs i Catalans,
imprescindibles per a la governabilitat de l'estat en el primer
perÃode o, simplement, es dugué a terme una polÃtica de
ministres en què cada qual imposava les seves decisions
particulars. L'acabat d'estrenar equip del Sr. RodrÃguez
Zapatero sembla tenir les coses més clares, i la nova ministra
ja ha anunciat que s'estan estudiant diferents models de gestió
que prevegin un major protagonisme de les Comunitats Autònomes.
La iniciativa està verda, però es tracta d'una bona notÃcia
per a les Illes Balears, on disposem de tres aeroports entre els
quals destaca Palma, classificat dins la primera categoria i
considerat el més important d'Europa en vols xà rter. Els de
Menorca i Eivissa, tot i la seva forta estacionalitat, segurament
no generen pèrdues. Aquest canvi de mentalitat al departament de
Foment s'hauria de materialitzar amb la implicació del Govern
autonòmic, els Consells Insulars, Ajuntaments, Cambres de Comerç...
i des d'aquà tirar endavant polÃtiques ambicioses que
permetessin gestionar els espais de serveis, les terminals de cà rrega,
els hangars de manteniment i, al mateix temps, elaborar plans que
permetessin capturar noves lÃnies aèries. Un aspecte
irrenunciable seria la presa de decisions en matèria territorial.
Navegació Aèria revesteix una major complexitat, a més,
tractant-se d'un servei públic que no pot generar beneficis, no
desperta el mateix interès. Resulta significatiu que països com
la Gran Bretanya hagin intentat, tÃmidament, un canvi en el
model de gestió, però finalment han tornat arrere. Suïssa, un
dels pocs països europeus que va donar la passa, s'està qüestionant
si fou una bona decisió, després que dues aeronaus xoquessin
dins els seu espai aeri a causa d'un error de control.
Serà interessant veure com evolucionen els esdeveniments, ja que
tot apunta que ens poden obrir una porta fins ara tancada.
Resulta del tot injust que ens haguem de beure la part negativa
d'aquestes grans infraestructures, i que de la part positiva se
n'aprofitin uns altres. És ben hora que ens compensin una mica.
|