"La fermesa d'un somriure" Sebastià Serra, en la memòria
 
EL PEU, FITER; LA MIRADA, ATREVIDA
veure totes

Palma
Mallorca
Menorca
Eivissa
Grup parlamentari
Consell de Mallorca


 

El PSM opina. 05/06/2004

El nivell C, fantasies o realitat?

La decisió d'UM de presentar una proposició no de llei sobre l'equivalència del nivell C de català amb els estudis de 4t d'ESO, o s'ha pres sense reflexionar-hi o per donar alè a la desastrosa política lingüística del PP. L'article de M. A. Munar (DdB, 1/6/04) reforça aquesta impressió; sembla escrit per una persona poc informada sobre el tema, incapaç de percebre que les evidències desmenteixen el seu raonament. He dit que ho sembla, no que ho sigui.

És ver que, després de 25 anys de la incorporació del català al sistema escolar de les Illes Balears, podria semblar que els alumnes, en acabar la secundària, haurien de tenir el nivell mitjà de català. Però les dades de què disposam mostren que la major part dels qui acaben 4t d'ESO no el tenen; ni tampoc tots els qui acaben Batxillerat. Ho diuen les proves objectives que s'han fet, les dades del cens i els professors, que ho saben de primera mà, ho reconeixen els alumnes, ho diria la senyora Munar si es preocupàs d'informar-se'n o, amb molta probabilitat, també ho diria si el seu article l'hagués fet escriure a un alumne agafat a l'atzar entre els que han acabat ESO. Si les coses són així i una ordre o un decret ho nega, en lloc d'adobar-ho, encara ho espenyarà més. Però això no vol dir que aquests 25 anys no hagin servit de res, les mateixes fonts demostren que sí (no costa gaire imaginar-nos quina seria ara la situació de la nostra llengua si no fos present al sistema escolar); però, en aquest sentit, no som al final del camí. Generalitzar la certificació del nivell C de català a un col·lectiu d'estudiants que majoritàriament no el tenen, a part d'invalidar-ne la credibilitat, suposa una injústicia contra aquelles persones que el posseeixen; no sols contra els qui l'han aconseguit presentant-se a proves específiques, sinó també contra aquells estudiants que realment han adquirit aquest nivell, perquè no tendran manera de demostrar-ho. Difícilment la proposta d'UM pot ser entesa com un incentiu a l'estudi del català entre els joves perquè, en acabar ESO, rebran el certificat tant els qui tenen el nivell com els qui no el tenen; des d'aquest punt de vista, per què s'hi haurien d'esforçar els qui fins ara no ho han fet?

Si la proposta d'UM i del PP es du a terme inutilitzarà un sistema de certificació de coneixements de català, que, com a mínim, era molt millor que el que proposen, i introduirà un alt grau d'injustícia i de dificultats pràctiques difícilment reconduïble. Que a Catalunya ho facin, no vol dir que sigui bo. D'altra banda, aquesta asimetria entre Catalunya i les Balears en la certificació no crea cap greuge comparatiu als nostres alumnes, perquè a les Balears no té validesa l'acreditació de coneixements de català obtenguda a Catalunya per aquesta via.

Segurament té raó la senyora Munar quan diu que, si les coses no són com ella les descriu, «ens ho hem de fer mirar». «On s'ha vist mai, a quin país, que després de vint-i-cinc anys d'iniciar un procés de normalització lingüística encara faci falta 'la prova del nou' per donar-li la benedicció?» es demana la senyora Munar. Però aquesta no és l'única pregunta possible. Hi ha cap país on es dugui endavant un procés de normalització en les mateixes condicions que les nostres? És particular per moltes coses, la nostra normalització lingüística (NL). Deu ser dels pocs llocs (si no és l'únic, juntament amb les altres comunitats de l'estat i amb Irlanda) on aquests processos es fan mantenint com a llengua oficial prioritària la llengua que substitueix la pròpia. Hi ha cap país que hagi tirat endavant un procés de NL amb uns canvis demogràfics tan grans com els de Balears? Hi ha cap altre país dels que ella s'imagina en què la llengua pròpia sigui tan poc present, per exemple, als quioscs o als mitjans de comunicació? N'hi ha cap altre en què des del govern es fomentin prejudicis sobre la llengua, que la degradin, que en rebaixin la importància...? Hi ha cap país normal en què els immigrants massivament no aprenguin la llengua territorial? O que els ciutadans no puguin usar plenament la seva llengua en relacionar-se, per exemple, amb l'administració? N'hi ha cap en què no s'exigeixi que els funcionaris tenguin un nivell suficient de la llengua pròpia del territori i, llavors, s'hagi de recórrer a sobresous o a dies de vacances? Hi ha cap estat democràtic on una comunitat lingüística que representa més d'un 25% de la població no tengui reconeguda la seva llengua com a oficial de l'estat? Hi ha cap país en què massivament els membres que parlen la llengua pròpia la canviïn per parlar amb desconeguts o amb persones que parlen altres llengües, encara que els puguin entendre? Anomalies com aquestes expliquen per què, després de 25 anys, una part important dels alumnes no té els coneixements lingüístics amb què acaben en altres països. És cert que fa 25 anys dels inicis de l'entrada del català a l'escola, però ha tengut una presència insuficient durant molt de temps, i encara ara en alguns llocs. La Llei de normalització lingüística (1986) donava un termini de tres anys als professors en exercici per obtenir avaluació positiva dels dos primers cursos de reciclatge (Disposició addicional 7a). Han passat 18 anys i això encara no s'ha aconseguit. Aquesta situació no es resoldrà amb un decret que digui que tots els alumnes tenen el nivell ideal, sinó que és necessari posar les condicions perquè en realitat sigui així. I les institucions, i les persones que les dirigeixen, hi tenen molta de responsabilitat.

Per què a l'hora d'anunciar una decisió com aquesta, en lloc de basar-se en criteris estrictament demagògics, no es comprova si és adequada? Durant els cursos 99-00 i 00-01 es feren estudis que donaren com a resultat el sistema d'equivalències ara vigent; per què, si creuen que és hora de revisar-lo, no fan un estudi semblant i prenen una decisió correcta a partir dels resultats? Davant una situació que no és com voldríem la solució no pot ser aclucar els ulls i imaginar-la-hi (o descriure-la així en el BOIB). En aquestes circumstàncies, si aclucam els ulls pegarem una caparrotada a la paret, com a mínim.





      

 

 




PSM Entesa Nacionalista - Avís legal                  Desenvolupat per: