On són els nostres productes?
Des de fa anys les institucions fan campanyes publicità ries,
més o menys coincidint amb les festes de Nadal, a favor dels
nostres productes agroalimentaris. És una bona tasca i sense
dubte es mereix el reconeixement de tothom. Però contrasta
l'abundà ncia de tanques amb l'absència dels nostres productes a
l'hora de comprar a qualsevol establiment. D'aquesta manera les
campanyes són com una cosa «per quedar bé» sense cap efecte
prà ctic.
Entrau a qualsevol comerç i provau de comprar els nostres
productes. Veureu que és quasi impossible. No pots comprar el
que no existeix. Debades cerques, però el resultat és decebedor.
Per exemple, a hores d'ara comprar una botella del flamant «oli
de Mallorca» és una tasca per a la qual es requereixen certs
coneixements i informacions que no són cosa a l'abast de tothom.
En tot Palma tan sols determinades botigues i establiments
seleccionats disposen dels nostres olis. No fa falta dir que a la
immensa majoria de petites, mitjanes i grans superfÃcies hi són
totalment absents. Si no estau d'humor per agafar el cotxe i
partir cap a Sóller aquest Cap d'Any no podreu provar amb
facilitat l'oli mallorquÃ.
Tan dramà tic, o encara pitjor, com el cas de l'oli és el de
l'ametla. A l'illa dels ametlers florits aconseguir ametles
locals és una veritable aventura. Demanes ametles i et duen les
ametles californianes de forma allargada i de gust desconegut. La
presència de torrons o derivats de l'ametla elaborats amb
l'ametla del paÃs és insignificant o inexistent. I en el cas
que l'ametla sigui mallorquina no ho pots reconèixer a
l'etiqueta del producte, ja que la marca de qualitat de l'ametla
mallorquina o és morta o dorm.
De les carns un no sap si n'ha de parlar, perquè és el cas més
trist. La nostra ramaderia es mor un poc més de cada dia i els
seus millors productes es troben amb una murada per arribar als
consumidors. A l'illa de les ovelles és complicat poder
aconseguir una carn de xot que sigui amb seguretat del paÃs. Pel
que fa al porc de qualitat -o el porc negre- aconseguir-ne és
cosa d'especialistes o de pagesos que crien el seus propis
animals. El porc que abunda és el que s'ha inflat a base
d'antibiòtics, permesos o no, a centres industrials d'engreix de
la PenÃnsula (i en aquest cas sovint sense cap control sanitari
efectiu!).
Aconseguir fruita mallorquina és cosa impossible: o bé ja no
existeix, perquè s'han arrabassat els arbres, o és de molt difÃcil
adquisició per a un consumidor normal. Les tà peres, com els dà tils,
són del Marroc. Les figues i els albercocs secs són de Turquia.
Pel que fa a la gamma dels aliments transformats, la cosa és
molt pitjor. Unes poques empreses multinacionals en controlen la
producció i la distribució. Sembla que l'únic importants és
la publicitat -sovint dirigida als infants- i la presentació.
Els sucs de fruita no tenen fruita i el que en aparença són
derivats lactis estan fets sense llet. Ningú no s'ha de
sorprendre per la seva eficà cia en tota casta de règims i
dietes.
En aquest panorama tan sols s'hi escapen els vins, els formatges,
el peix fresc i les hortalisses. Altres produccions locals són
de fà cil accés i à mpliament consumides, però la seva matèria
primera és externa. Sovint el que se'ns presenta amb engany com
a producte local és un producte forà envasat a les illes (olis,
olives, tà peres, sobrassades i embotits, etc.).
No és qüestió de cercar culpables a aquesta situació, perquè
la culpabilitat està molt repartida. Com deia l'altre dia en
Rafel CrespÃ, la culpa encara és fadrina i ningú no la vol. En
absolut la responsabilitat pertany en exclusiva a les cadenes de
distribució. Tampoc no es pot penjar el mort tan sols a
l'administració. Sovint és que no hi ha producte adequat i amb
les condicions de presentació imprescindibles per accedir als
mercats. Si els nostres productes no són elaborats en les
condicions de qualitat i quantitat que el comerç agroalimentari
exigeix, si no existeixen empreses que els transformin i
comercialitzin i si quan aquest producte existeix és
comercialitzat sense permetre la seva identificació, hem de
concloure que el seu consum és difÃcil.
La solució seria, per ventura, bastant senzilla: dedicar un poc
d'esforç institucional a afavorir la comercialització dels
nostres productes, promoure petites actuacions de suport a les
denominacions d'origen, ajudar a certificar les produccions als
nostres pagesos, obsequiar els productes del paÃs... Però,
alerta, que això podria anar en contra del lliure mercat. Uep!
Això sà que no. Facem campanyes i almenys pareix que feim
qualque cosa.
|