El canvi de model turÃstic passa per la Lototrot
«La progressió de les aerolÃnies de baix cost i l'alt
nombre de segones residències han abocat el model turÃstic de les Balears cap
a una autèntica situació de crisi, entesa en el sentit de forta transformació».
No ho dic jo, són paraules del Sr. Sastre, Director de l'Escola de Turisme i
Professor d'Economia de la UIB.
Els empresaris del sector hoteler, en reiterades declaracions,
han reconegut que les persones que arriben a Espanya mitjançant companyies de
vols barats, representen un turisme de baix consum, amb una estada al lloc de
destinació més curta que la resta de clients, i que, habitualment, utilitza
establiments no reglats, que solen ser de familiars i d'amics; fins i tot
determinats lloguers, no gaire cars, que comparteixen en grup.
Actualment existeixen 28 companyies dedicades a aquesta
modalitat de vols econòmics, sobretot des d'Alemanya i la Gran Bretanya, els
dos principals mercats emissors de les Illes Balears.
Els viatgers que transportaren el 2004 suposaren un 16'3% del
total de turistes estrangers arribats a l'Estat espanyol. No obstant això,
aquest percentatge fou més elevat a Catalunya (23,9%) i a les Balears (20,5%).
Les lÃnies aèries mes actives són easyJet, Ryanair i Air
BerlÃn. Aquesta darrera utilitza com a HUB l'aeroport de Palma durant tot l'any.
Vistes aixà les coses, entenc l'entusiasme que han provocat
la Lotrotot i la Promotrot a persones tan assenyades com la Sra. Munar o el Sr.
José M. RodrÃguez. Fins i tot he captat la finalitat d'aquesta iniciativa:
adaptar-se al nou model turÃstic de Mallorca.
Ja que l'ecotaxa, un euro diari, espantava la clientela i,
segons fonts oficials, propicià una baixada molt significativa de turistes, em
transmet certa tranquil·litat que, a la fi, s'hagi implantat un model
alternatiu per recaptar doblers des de la pròpia Comunitat Autònoma.
Amb la nova iniciativa aconseguirem que el món dels cavalls,
sempre glamourós i mirant cap a la gent rica, atregui persones i personatges
d'alt nivell (és probable que el mateix prÃncep d'Anglaterra passi la seva
lluna de mel a Mallorca).
A més, fomentant la ludopatia i el joc des de les pròpies
institucions, aconseguirem que el turisme que empra les companyies de baix cost
i amb escàs poder adquisitiu, tingui l'oportunitat de canviar la seva sort
mitjançant les mà quines escurabutxaques, pagant aixà un impost camuflat. Un
company meu, molt assenyat, comentava en una reunió que el joc és l'impost
dels pobres. Aquestes paraules m'han fet entendre la necessitat de substituir
l'ecotaxa per un altre gravamen més adient amb el turisme majoritari que visita
i visitarà l'illa.
|