L'esforç per a mantenir viva la nostra pagesia, la nostra indústria
agroalimentà ria, el nostre paisatge, la nostra cultura i les nostres arrels
gastronòmiques, a vegades obté petits triomfs i, de manera excepcional,
grans triomfs. Si hem de celebrar cada un dels petits èxits, amb més motiu
hem de fer-ho quan els èxits són importants. I ara potser estiguem a punt de
veure un canvi qualitatiu important, per a bé, en l'actitud dels consumidors
i de les empreses de distribució alimentà ria. Això serà aixà si tots (productors,
industrials, distribució i administració) treballen en la mateixa direcció.
La campanya d'Eroski Center-SYP de promoció dels productes agroalimentaris
balears ha estat positiva. D'entrada hi ha hagut molta promoció, més que
l'habitual en aquestes actuacions, amb una cartelleria especÃfica ressaltada.
La utilització de la bandera de les illes com a identificador dels productes
és una solució eficaç per a facilitar-ne la seva identificació. Aquesta
promoció ajuda a difondre l'existència de productes de qualitat fets a les
nostres illes i els fa més accessibles als consumidors.
Els elements més positius han estat la presència destacada de la patata
poblera, de Mateu & Uco i dels productes de l'horta mallorquina grà cies a
empreses com Agroïlla, Qualitat Vicens i Fruita Bona. Una sèrie de productes
ja són tradicionals d'Eroski Center-SYP i, grà cies a la campanya, han
obtengut una major projecció: els ous mallorquins, la llet d'Agama i Piris,
els formatges de Menorca i de Mallorca, els embotits, etc.
S'ha de destacar la iniciativa de fer una promoció especial de la vedella
de gra de Joan PocovÃ. Un producte que ha aconseguit que la carn mallorquina
entràs de ple en la promoció (per ara tan sols a un grup limitat
d'establiments). Es tracta d'un producte de bona qualitat, certificat, i que,
a més a més, és possible grà cies a una alimentació de cereals. En la carn
de vedella la qualitat es nota molt. Quan la carn de vedella és bona, ens
trobam davant un dels millors productes cà rnics. I en matèria cà rnica, en
aquestes illes, hi ha molt per fer. Comptam amb uns excel·lents recursos (els
vedells de Menorca i de Mallorca, el bou de raça mallorquina, les quatre
races d'ovella autòctones, el porc negre, eporc mallorquà selecte, la carn
ecològica d'Eco.ram o els pollastres de camp); el que manca és capacitat de
comercialització i de promoció d'uns aliments que han d'aparèixer davant el
consumidor com el que són: productes excepcionals. Tot el que sigui acostar
els productes agraris de les illes als consumidors és positiu per als
productors, per als distribuïdors i per als consumidors. Eroski ha demostrat
tenir idees clares i voluntat de dur-les a la prà ctica. Si no s'han
aconseguit la totalitat dels objectius que una campanya d'aquestes caracterÃstiques
hauria d'aconseguir (olis de Mallorca, carns de xot i de porc, fruita dolça,
olives i tà peres, ametles, etc.) sovint és perquè hi ha dificultats reals
de fer presents aquests aliments, sobretot donada l'atomització de les
produccions i les mancances a la comercialització. Però ara som optimista.
Pens que es pot avançar a través de la col·laboració entre les empreses de
distribució i els productors, amb el suport de la societat balear,
representada per les seves institucions.
Cal desitjar la continuïtat d'aquesta lÃnia, que pot aconseguir uns
resultats esperançadors, en un panorama caracteritzat per les dificultats de
produccions locals per arribar als mostradors de les grans i mitjanes superfÃcies.
També s'ha de felicitar el suport institucional del Govern Balear a aquesta
iniciativa. En aquest paÃs, sovint tan desagraït, és de justÃcia reconèixer
els mèrits al qui els té. Al cap i a la fi tots anam en el mateix vaixell.