"La fermesa d'un somriure" Sebastià Serra, en la memòria
 
EL PEU, FITER; LA MIRADA, ATREVIDA
veure totes

Palma
Mallorca
Menorca
Eivissa
Grup parlamentari
Consell de Mallorca


 

El PSM opina. 17/11/2005

Escola i llengua

És necessari i lloable que els polítics responsables d'Educació i les associacions de pares es preocupin que els escolars rebin un ensenyament adequat per assegurar-los que, com a mínim en acabar l'escolarització obligatòria, siguin capaços d'utilitzar el català i el castellà amb fluïdesa i sense problemes. Però, en realitat, alguns d'aquests polítics i alguna associació familiar no ho veuen així: precisament, i les meves paraules no són cap error, aquells que defensen que la presència del català i del castellà a l'escola com a llengua vehicular sigui la mateixa.

La pretensió d'assolir l'objectiu que els escolars dominin correctament les dues llengües és lògica i compartible; en canvi, la proposta que el model lingüístic escolar impliqui que les dues llengües tenguin la mateixa presència com a llengua vehicular de les matèries no lingüístiques és rebutjable, des del punt de vista dels interessos de la nostra comunitat lingüística i, també, des del punt de vista tècnic. I ho és, no sols perquè a la pràctica esdevindria un model amb un elevat predomini del castellà, sinó precisament perquè, encara que es complís escrupolosament, impossibilitaria aconseguir aquell objectiu. A part de diversos estudis que ho demostren, n'hi ha prou d'observar els coneixements lingüístics dels escolars que han estat escolaritzats en un model en què el català hi té una presència majoritària i els que ho han estat en centres en què la presència del català és igual o inferior a la del castellà: clarament els infants potencialment més bilingües són els del primer grup; i no ho són en detriment dels coneixements de castellà.

És molt obvi que els coneixements lingüístics no s'adquireixen només a l'escola; sinó, bàsicament, a l'entorn de socialització dels infants. Si hi senten contínuament una llengua o més, si tenen oportunitat i necessitat d'usar-les, les aprenen. Si no fos així, hi hauria al·lots escolaritzats els darrers anys que no sabrien castellà. A les Illes Balears, la presència del castellà a l'entorn i els comportaments en les relacions interpersonals actuen de manera tan favorable a l'adquisició del castellà que, en general, fins i tot aquells alumnes de famílies catalanoparlants que viuen en les zones en què hi ha més predomini ambiental de català i que han estat escolaritzats bàsicament en català, dominen més el castellà que el català els alumnes de famílies castellanoparlants que han estat escolaritzats en català. I no en parlem, per tant, d'aquells alumnes de famílies no catalanoparlants que viuen en entorns amb predomini del castellà i que han tengut el català només com a assignatura i com a llengua vehicular d'algunes poques matèries (o de cap). Molts d'aquests darrers són capaços, naturalment, d'entendre sense dificultats el català, però incapaços de comunicar-s'hi amb fluïdesa viable.

Fins ara, els qui acaben amb un millor domini lingüístic de les dues llengües són aquells que han tengut un major pes del català com a llengua vehicular al llarg de la seva educació (la suma d'habilitats i coneixements lingüístics que tenen de castellà, català i anglès, són àmpliament superiors als coneixements que tenen els alumnes que han fet l'ensenyament exclusivament en castellà o en el qual aquesta llengua tenia major o igual presència que el català).

Afortunadament ara hi ha un factor favorable a la racionalitat enfront de la demagògia: l'experiència. Hi ha molts de pares no catalanoparlants (de llengua castellana o d'altres llengües) que han escolaritzat els seus fills en centres en què l'ensenyament era en català i que han vist que els seus fills han après castellà i català i saben que, si realment pretenen que els seus fills aprenguin les dues llengües, aquesta és la via. Molts de docents ho constaten cada dia; deu ser per això que no volen ser còmplices d'una proposta de retrocés presencial del català -per professionalitat i responsabilitat- , i no pel radicalisme de què els acusen de vegades.

Amb el model proposat com a ideal per la Conselleria d'Educació, i que secunda alguna organització afí, els alumnes particularment més perjudicats són, precisament, els fills dels immigrants (de famílies castellanoparlants o parlants d'altres llengües), perquè l'escola els impossibilita compensar el desequilibri lingüístic que hi ha al seu entorn.

En les circumstàncies actuals, fer possible una escola amb un alt predomini de català com a llengua vehicular assegura infants bilingües; en canvi, un model d'equilibri formal entre les dues llengües donarà com a resultat infants cada cop més funcionalment monolingües castellanoparlants. Es tracta, per tant, d'aclarir l'objectiu: que els alumnes siguin capaços de desenvolupar-se eficaçment en les dues llengües o que damunt els papers hi hagi un fals tractament igualitari, que impossibilitarà el domini de les dues llengües a un ventall ampli dels nostres infants.





      

 

 




PSM Entesa Nacionalista - Avís legal                  Desenvolupat per: