Palma, la ciutat inaccessible
Article de Nanda Ramon, vicesecretĂ ria del PSM-Entesa Nacionalista i candidata del Bloc per Palma, publicat avui a Diario de Mallorca
El Partit Popular ha constatat que, desprĂ©s de 4 anys d´enterrar milions i milions d´euros pĂşblics asfaltant Mallorca (242 mil euros / 40.172 milions de pessetes), entrar o sortir de Palma continua essent tan difĂcil com abans de començar la legislatura.
Ho ha dit la senyora Rosa EstarĂ s en unes lluĂŻdes declaracions al Molinar, en què ha reconegut que -desprĂ©s dels 61 mil euros /10.000 milions de pessetes gastats a l´autopista de Palma a Llucmajor- els usuaris continuen fent coes de 20 minuts per accedir a la Via de Cintura o al Passeig MarĂtim.
LlĂ stima que la comprovaciĂł empĂrica del fracĂ s del model de desenvolupament i mobilitat del PP ens hagi costat tants de crèdits, tantes expropiacions, tants d´anys de molèsties i obres, i tants de perjudicis al petit comerç llucmajorer. Per a mi, les declaracions de la senyora EstarĂ s sĂłn la constataciĂł institucional del famĂłs acudit popular: "Ara arribam cinc minuts abans a l´embĂłs de la Via de Cintura".
Després de 4 anys construint, allargant o refent tres autopistes i un desdoblament que comencen o acaben a Palma, Palma és més inaccessible que mai. Lògicament, per cert. Quina altra cosa es podia esperar després d´haver-se multiplicat per 10 el nombre de vehicles que arriben simultà niament "a l´embós de la Via de Cintura"?
DesprĂ©s de la dura lliçó de la realitat -tan caparruda com sempre-, els dirigents populars es podrien haver pres la molèstia com a mĂnim d´haver après la lliçó.
Idò no. Sembla que no han après res de res i ara la senyora Rosa EstarĂ s amenaça Palma amb el soterrament d´un tram de l´autopista de l´aeroport, una superrotonda d´accĂ©s al PolĂgon de Llevant i diversos vials subterranis a diferent nivells de profunditat. Quina por!
Com que desprĂ©s de la polĂtica viĂ ria del PP en aquesta legislatura hem quedat hipotecats fins al 2050, es proposa per a aquesta obra un pressupost modest: 100 milions d´euros. O sigui, 16.600 milions de pessetes. Nostres, per cert.
La coartada de la sucosa construcció és, com sempre, "Facilitar els accessos a Palma i acabar amb els embossos a l´entrada de la ciutat". Supòs que les pròximes setmanes ens explicaran també com aconseguiran volatilitzar els milers de cotxes que travessin el nou Excalectrix-Estarà s. Perquè, si no, l´única cosa que aconseguiran serà traslladar l´embós 50 metres, tres rotondes i dos subtúnels més enllà de la nova centrifugadora de vehicles.
Rosa EstarĂ s va assegurar davant els veĂŻnats del Molinar que: "Aquesta rotonda estĂ destinada a convertir-se en un dels punts centrals de les comunicacions a Palma, ja que donarĂ accĂ©s directe al PolĂgon de Llevant, al passeig MarĂtim, a la Via de Cintura i al Molinar, a travĂ©s d´un nou accĂ©s que entrarĂ a l´esmentat nucli urbĂ pel carrer Ciutat del Plata". Si jo fos veĂŻnada del Molinar, francament, em sonaria mĂ©s a represĂ lia polĂtica que a promesa electoral.
MĂ©s sorprenent Ă©s encara que la candidata aspiri a dur "aire fresc" al Consell amb aquest tipus de propostes estantisses que sĂłn tan innecessĂ ries, irreparables i delirants com sempre.
Veient que el populars continuen sense entendre res de res i que segueixen apostant per un model fracassat, no és estrany que siguem les Illes Balears les que lideram a Europa les emissions de CO2 a l´atmosfera -un 64,12% més que l´any 1990 i un 49% per damunt del que estableixen els compromisos internacionals de Kyoto-. I amb una evolució del 6% de creixement anual.
Si tenim en compte que el 48% del consum final de l´energia de les Balears correspon al transport, entendrem que la nostra millor contribuciĂł a pal·liar els efectes del canvi climĂ tic seria apostar clarament pel transport col·lectiu i el transport pĂşblic. En comptes d´això, la polĂtica energètica i de transport del Partit Popular, en una gran mostra de ceguesa i d´irresponsabilitat, aposta pel model d´autopistes i planifica infraestructures energètiques que preveuen un augment de la demanda del 40% fins al 2015.
Fer les paus amb el clima requereix una altra polĂtica energètica i una altra polĂtica de transport. I una ordenaciĂł territorial que incorpori l´objectiu de la mobilitat sostenible, creant proximitat i reduint la mobilitat obligada.
Un transport pĂşblic generalitzat, competitiu i modern Ă©s l´únic sistema d´evitar el col·lapse de les entrades i sortides de Palma. I avançar cap a una ciutat no motoritzada Ă©s l´única manera de passejar-s´hi amb un mĂnim de tranquil·litat.ť
|